hoe worden de normen bepaald?

1
Net bij TNT Post begonnen. Voor de twee wijken, waar ik voor ben opgeleid, staat als tijdsnorm resp.1 uur en 10 minuten en 1 uur en 20 minuten. Voor HAH wordt de norm met 10 minuten verhoogd.Volgens mij is het onmogelijk om het in deze tijd te doen. Tijdens de opleiding - met z'n tweeen dus - waren we telkens al ruim drie uur bezig voor beide wijken met HAH. De tijd die voor een wijk staat lijkt mij te krap; de tijd die voor HAH staat al helemaal: 10minuten om een tas met HAH weg te werken. Vraag: weet iemand hoe de tijdsnormen voor een wijk worden bepaald? (ik las ergens 1,5minuut per huis, maar dat lijkt mij erg ruim)

Re: hoe worden de normen bepaald?

2
De vaststelling van de looptijden is nattevingerwerk. Aanvankelijk was de looptijd gewoon de gemiddelde tijd die de postbode nodig had, en later toen het een postbezorgerswijk werd hebben ze er tijd vanaf gehaald. Bijv. de aan-en aflooproute. Je hoeft niet meer op en neer naar de vestiging, hoppetee, 20/30 minuten eraf. Geen pakketten meer (zijn naar pakketservice gegaan), nog 10 minuten. Geen aangetekenden meer (want daar mogen postbezorgers niet mee lopen), nog 10 minuten. En dat zonder te kijken naar hoeveel pakjes of aangetekenden je wijk vroeger had. Ook vergeten ze soms dat je nog steeds aan- en aflooptijd hebt nml van en naar het depot. Vooral als je wijk wat verder van het depot ligt kan dit aardig oplopen, zeker met veel post en/of hah.

Met als resultaat dat het net een kwestie van mazzel is welke wijk je krijgt. Er zijn wijken die precies goed staan, ik ken wijken waar 2.15 uur voor staat die je op je sloffen in 1.15 doet, maar ik ken ook wijken waar 40 minuten voor staat waar je echt wel 1.30 aan kwijt bent.

TNT wil dit wel gaan veranderen, met een programma wat Georoute heet gaan ze dan de meest efficiente looproute bepalen, en daar wordt dan de uitvoertijd op gebaseerd. Ik hoop dat ze wel bedenken dat veel straten twee kanten hebben en dat je die dus 2x loopt, en dat je vaak nog tuinen in-en uit moet, en soms zelfs trappen op-en af. Dus niet dat ze gewoon de lengte van de straten optellen en dan zeggen "da's 10 km, je loopt met 5 km/uur, dus 2 uur".

Re: hoe worden de normen bepaald?

3
Ik heb moeite met die vastgestelde normen, en ik verdenk tnt er zelfs van tijd af te snoepen van de looptijden. Ik kreeg zefs het verhaal te horen dat bij ons de looptijden werden vergeleken met van een 18 jarige kracht en dat dan als gemiddelde werd genomen. Ik vind dat niet reeel, zeker tenopzichte van de oudere werknemers die soms ook minder goed ter been zijn maar toch door weer en wind de post bezorgen.
Zolang ik bij tnt werk heeft me dat altijd dwars gezeten, maar ruimte om daarover te praten is er niet. Jammer, heel jammer.....

Re: hoe worden de normen bepaald?

4
Bij ons is het zo dat als je niet uitkomt met de werkelijke tijd, je dit door kunt geven aan de postbode+. Dan word er naar de wijk gekeken waar de problemen zitten. Als je net begint met een nieuwe wijk, doe je er automatisch langer over dan als je er al langer loopt.

Re: hoe worden de normen bepaald?

6
Ja, daar heb ik ook van gehoord. Ik ben benieuwd wat daarvan de uitkomst is.... Ik heb voor mezelf al een efficiente manier van bezorgen aangeleerd, maar als ik zware huis aan huis heb moet ik toch wel rekening houden dat ik niet teveel kan tillen ivm met mijn schouder en arm, dan moet ik het als het ware in kleinere stukjes doen om mezelf minder te belasten, maar daar heb ik al uitvoerig met de postbode plus over gesproken en die vond het heel verstandig.... Je moet gewoon doen wat jezelf het prettigst vind, zei 'ie. Zo hou je het ook beter vol....

Re: hoe worden de normen bepaald?

7
Sinds februari worden we 5% gekort op de dagen dat er weinig post is. Dat houdt in dat je 6 minuten inlevert op een wijk van 2 uur. Als we ogs hebben, dan is de 5% regeling niet van toepassing. Vraag mij af of dit landelijk is ingevoerd of dat wij als enigen de pineut zijn. We weten allemaal dat de postvolumes afnemen, maar als ik voor ieder adres 1 envelope heb, ben ik de volledige tijd kwijt en dan is de 5% regeling niet ok. Als we wel veel post hebben krijgen we er 5% bij. De vastgestelde looptijden zijn erg strak vastgesteld. Als ik stevig doorloop red ik het wel. Bij slecht weer of sneeuw en gladheid red ik het dus niet!

Re: hoe worden de normen bepaald?

9
Wel Tineke, die regeling was bij ons (Arnhem) al twee jaar geleden ingegaan. We kregen als we hah hadden de normale wijktijd uitbetaald. Niets extra's maar alleen de standaard wijktijd. Maar als we geen hah hadden of heel weinig post, dan gingen er minuten van onze wijk af. Ik had twee wijken, eentje van 1 uur en 50 minuten en eentje van 1 uur en 35 minuten. Van beide wijken gingen er bij mij in eerste instantie 20 minuten van de 2e wijk af en 27 minuten van de 1e wijk af, dus had ik zo'n 3 kwartier minder. De 1e wijk had een flatgebouw van 12 verdiepingen waar je naar elke verdieping apart moest om de post te bezorgen. Dit kreeg je dus nooit in die tijd gedaan. Ik heb geprotesteerd en uiteindelijk besloten ze maar 10 en 11 minuten van mijn wijken in te houden, maar ik moest erop blijven letten, want na elke paar weken zag ik op de Harmonylijst dat er toch weer 47 minuten waren ingehouden. Dus elke keer erachteraan gaan en ik kreeg het 1e halfjaar (toen ik erachter was gekomen hoeveel ik miste) het niet met terugwerkende kracht terug. Niemand trouwens die protesteerde.
Deze regeling was dus standaard voor het hele jaar. In de zomer moesten we in die nieuwe tijd ook nog een oploswijk (vorig jaar zelfs twee oploswijken) erbij nemen. En dat kregen we ook niet extra uitbetaald. Toen zaten we zelfs nog met die hitte in juli.
Collega's die ook op maandag lopen krijgen per wijk maar 20 minuten in totaal uitbetaald. Dus als je 3 wijken loopt, hoe groot ze ook zijn, dan krijg je toch maar 1 uurtje uitbetaald. Sommigen hebben wijken met grotere afstanden en dan red je het niet. Dit was overigens zonder dat ze het wisten (geen overleg) ingegaan. Want eerst kregen ze een half uur per wijk. En dat is teruggezet naar 20 minuten. Protesteren hielp niet, want dan zei men dat het landelijk was ingevoerd en iedereen het maar te pikken had.

Door dit soort dingen zonder overleg in te voeren had ik besloten weer terug te gaan naar DHL. Het postwerk en de collega's waren erg leuk, maar die regelingen maakten het werken voor TNT erg wrang. Iedereen bij ons klaagde trouwens. Maar je kreeg niets voor elkaar. Bij ons kwam de post trouwens via de Johan de Wittlaan in Arnhem richting de depots.

Re: hoe worden de normen bepaald?

10
Wij krijgen alleen 5% extra als we veel post hebben en ogs. Dat is tot op heden nog maar 1 keer gebeurt. Toen had ik een uitloop van 15 minuten en kreeg maar 6 minuten gecompenseerd.
Als we overheidsverspreiding hebben schrijf ik 10 minuten extra, omdat de stickeradressen die post ook moeten hebben. Over de uitbetaling wordt dan niet moeilijk gedaan!
We worden alleen gekort als er weinig post is en geen ogs. Hebben we wel ogs, dan blijft de normtijd staan.
Het is ons medegedeeld en hadden er geen inspraak over. En daar kan ik niets mee. Korten als er weing post is, daar kan ik nog inkomen, maar ga daar dan op een normale manier met ons over praten en ook aanhoren wat onze praktijkervaringen zijn, alvorens zo'n besluit te nemen.
De mannetjes en vrouwtjes boven op de ladder zijn niet gekort, alleen de postbezorgers!
cron