TNT vordert geld van mij??!!??

1
Ik ben al meer dan een half jaar niet meer in dienst bij TNT. Nu kreeg ik vandaag een loonstrookje op de deurmat waarin ze even Euro 544,-- van mij vorderen. Er staat Afk. Vakantiegeld. Kan dat zomaar? Ik heb gewoon tot het einde dienstverband gewerkt en vakantiegeld gekregen voor de maanden dat ik gewerkt heb. Wel hebben ze onterecht heel veel uren ingehouden tijdens het werken met smoesjes van minder post enz.

Maar kunnen ze zomaar geld vorderen, zouden dat de minuren zijn? Ik heb geen idee hoeveel dat er in een half jaar waren. Ik kreeg iets van 65 uren vakantie per 1 januari 2011 en ze hielden meteen 45 uren in vanwege de minuren van het jaar daarvoor. Ik heb 3 weken vakantie gehad in juli en dat is doorbetaald.

Zouden ze het zomaar van mijn bankrekening kunnen afboeken en hebben ze wel het recht om zomaar geld te vorderen? Als ze dat kunnen doen, dan kunnen ze dat vaker doen en wie weet blijven ze komen met smoesjes en kan ik blijven betalen.

Ik zit geen acceptgiro bij, dus ik neem aan dat die of nog komt, of ze boeken het bedrag gewoon van mijn rekening af.

Wie weet wat ik kan doen en of dit klopt?

Mijn man zit bij de DAS. Misschien dat die uit kunnen zoeken of dit zomaar achteraf kan. Ik meen in de CAO gelezen te hebben ooit dat dit niet achteraf kan.

Re: TNT vordert geld van mij??!!??

2
Als je lid bent van een vakbond kun je die dit geval uit laten zoeken bij de bond en anders een rechtsbijstandsverzekering (DAS) inschakelen. Ik ben niet op de hoogte van dit soort regels, maar volgens mij kan dit niet, maar ik zou gelijk actie ondernemen en niet gaan afwachten tot er wat gebeurt.
Succes ermee.

Re: TNT vordert geld van mij??!!??

3
Dankjewel Tineke. Het staat op het loonstrookje. Er zat geen acceptgirokaart bij. Het kan zijn dat ze in mei misschien per ongeluk vakantiegeld gaan uitbetalen, wat mij onwaarschijnlijk lijkt. Het gaat om 58,74 uur en 9,26 brutoloon. Maar ik heb nooit 9,26 brutoloon gehad. Ik kreeg maar 8 Euro bruto loon. Dus dat is ook al zoiets raars. Het kan ook zijn dat het alle minuren bij elkaar opgeteld. Maar ja, een volgende keer komen ze misschien met nog meer minuren uit andere jaren. Als je extra gewerkt had en te weinig betaald kreeg, dan kreeg je het ook niet achteraf terug. Tenminste dat is mijn ervaring met ons depot en postbode + want die deed niets voor je. Hij snapte er zelf ook niets van zei hij dan.

Mijn man is morgen terug uit het buitenland voor zijn werk. Ik zal eens vragen of hij de DAS wil inschakelen. Kunnen die het uitzoeken. Ik heb al mijn loonstrookjes nog, dus ik hoop dat het goedkomt.

Laat dit een waarschuwing zijn voor andere (ex-) TNT'-ers. Pas op als je niet meer in dienst bent. Er kunnen altijd navorderingen komen en ik denk als je niet betaald, heb je zo een deurwaarder aan je broek. Maar zo ver is het gelukkig nog niet. Laat ze eerst maar komen met bewijzen.

Re: TNT vordert geld van mij??!!??

5
Nee, ik heb er helemaal niets meer van gehoord. Ik dacht, ik ga er maar niet achteraan, want dan maak ik misschien slapende honden wakker. Maar zolang ik geen acceptgirokaart krijg, betaal ik natuurlijk niets :) Sturen ze wel iets, een brief of uitleg (want dat heb ik nooit gehad) dan ga ik er wel achteraan. Desnoods via de rechtswinkel of via de DAS.

Re: TNT vordert geld van mij??!!??

6
Tja van mij krijgen ze ook nog geld zeggen ze. Heb alleen nog geen brief gehad. Het vreemde aan TNT is dat ze je geld, je loon wat je nog gaat verdienen al storten de maand ervoor!
Aangezien de loonstrookjes erg onduidelijk zijn moet ik nog ontdekken of mijn vakantieuren + extra opgebouwde verlofuren wel meegerekend zijn. En aangezien er heel veel mis gaat in de administratie daar, laat ik er maar een persoon naar kijken die er verstand van heeft. Eerst de brief maar es afwachten.

Re: TNT vordert geld van mij??!!??

10
postbode21 schreef:@joke

loon voordat je gaat werken ? ik stap over en kom direct voor tnt werken :lol:
In principe wordt je loon iedere maand rond de 21e overgemaakt, en het is het loon van DIE maand, over je contracturen. Op 21 juni krijg je dus het salaris over juni. Je meeruren, dus alles wat je meer werkt dan je contract, krijg je met een maand vertraging. Het is dus mogelijk dat op 25 juni je eerste werkdag is, en dat je 4 dagen daarvoor al voor het eerst salaris ontvangt.
cron