Carla41 schreef:@Newman/Slagvaardige en alle andere postnl bezorgers.
nu heb ik dat vrolijke filmpje bekeken en er viel me iets op..
Door het wegvallen van de h.a.h. op dinsdag moeten de looptijden worden aangepast. Logisch maar..
1. Bij een wijk van 300 adressen.. 5 min. per 100 adressen voor h.a.h. = 3 x5 = 15 min. minder (klopt)
2. Omdat je nu minder terug hoeft om te herladen van de h.a.h. post 10 min minder (klopt)
3. Omdat je ook nog een volume daling krijgt van 10 % = 10 min. minder (klopt?)
dit laatste lijkt me iets om aan te vechten want.. je loopt/fietst toch het hele stuk..
maar een gedeelte van de h.a.h. komt er toch bij op zaterdag.. krijg je er daar dan weer 15 min + 10 min = 25 min. bij?
looptijden van 1.40 uur naar 1.15 uur.. fors hoor. het is toch nauwelijks de moeite waard om daarvoor te lopen?
ik loop bij sandd nog wijken van 1.45 - 2 uur.

Toch altijd weer hartverwarmend als een bezorger van Sandd zich zorgen maakt om de arbeidsomstandigheden bij PostNL

.
Met punt 3 slaan ze inderdaad de plank volledig mis. Met 10% minder post ben je niet 10% sneller. De straten worden niet korter, de wijk komt niet ineens dichter bij het depot te liggen, het stoplicht springt niet ineens eerder op groen voor je, etc.
Gelukkig krijgen we bij PostNL wel de mogelijkheid om protest aan te tekenen tegen deze tijden als we ze onrealistisch krap vinden. Iets wat bij Sandd, wat ik al eerder aamgaf, bij CAO per definitie onmogelijk is gemaakt.
Een wijk van 1.40 uur was sowieso al geen hele grote, dus ook bij ons zullen er nog wijken overblijven waar NA de aanpassing 1.45 tot 2 uur voor staat, en de grootste wijk blijft nog steeds op 2.45 staan. Daarnaast lopen veel postbezorgers nu al meer dan 1 wijk, dus hoef je je geen zorgen te maken dat mensen voor 1.15 uur werken hoeven komen opdraven.
Daarnaast is het zo dat je gewoon een contract hebt voor een x aantal uur (en dat is geen min-max contract a la Sandd!), en voor die uren moeten ze gewoon werk verschaffen. Dus als er veel tijd wegvalt op de dinsdag krijg je er bijv. gewoon een wijkje bij.
Dat Gamma en Karwei naar Spotta gaan is nog maar de vraag. Van mijn TC hoorde ik dat het juist AH was die naar Spotta zou gaan, en dan zouden Gamma en Karwei naar de zaterdag schuiven. Bovendien staat daar tegenover dat in diverse gebieden de Blokker juist het Spotta-pakket verlaten heeft, en nu bij PostNL zit. Dus dan wordt zaterdag toch een zwaardere dag qua hah dan het nu is. Maar ja, zulks is de logica van PostNL: Of je nu met 1 folder naar een brievenbus loopt of met 7, het is 1 handeling, dus het kost geen extra tijd.

Maar de onderhandelingen met AH zijn nog niet afgerond, dus voor hetzelfde geld gaat er helemaal geen hah weg.