Actualisatie bezorgtijden/lopen

1
@Newman/Slagvaardige en alle andere postnl bezorgers.

nu heb ik dat vrolijke filmpje bekeken en er viel me iets op..
Door het wegvallen van de h.a.h. op dinsdag moeten de looptijden worden aangepast. Logisch maar..

1. Bij een wijk van 300 adressen.. 5 min. per 100 adressen voor h.a.h. = 3 x5 = 15 min. minder (klopt)
2. Omdat je nu minder terug hoeft om te herladen van de h.a.h. post 10 min minder (klopt)
3. Omdat je ook nog een volume daling krijgt van 10 % = 10 min. minder (klopt?)
dit laatste lijkt me iets om aan te vechten want.. je loopt/fietst toch het hele stuk..

maar een gedeelte van de h.a.h. komt er toch bij op zaterdag.. krijg je er daar dan weer 15 min + 10 min = 25 min. bij?

looptijden van 1.40 uur naar 1.15 uur.. fors hoor. het is toch nauwelijks de moeite waard om daarvoor te lopen?
ik loop bij sandd nog wijken van 1.45 - 2 uur. :idea:

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

2
Volgens mij krijg je er op zaterdag geen tijd bij voor zover ik heb begrepen omdat Gamma en Karwei naar Spotta of een ander gaan.

En anders zouden we het ook niet krijgen want wij heben op zaterdag soms wel eens vier soorten hah en dan krijgen we er ook geen tijd bij. Al kin je meertijd in "Mijnwerk" opgeven.

Geen idee nog hoeveel tijd er af gaat. Woensdag hebben we een werkoverleg. Misschien horen we dan iets.

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

3
@slagvaardige
het wordt al meer aantrekkelijk om ook voor postnl te gaan bezorgen.
met het vertrek van de h.a.h. op dinsdag is het nog eenvoudiger te combineren met sandd lijkt me.
ik hoop voor je dat je wijken wat groter worden om zo toch je contracturen te halen.

als er weer vacatures komen van 15 uur kom ik eraan :D

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

5
Ik vermoed dat we er een wijkje bij moeten gaan doen op in ieder geval de daldagen voor zover er een open ligt op dat moment.

Ik loop persoonlijk ver over mijn contracturen heen dus als er bij mij een half uur per week af zou gaan kom ik nog steeds aan mijn contracturen, maar ik zou het wel gaan merken in de verdiensten.

Mijn wijken (ik heb er twee vast op dinsdag, donderdag, een vast opzaterdag en drie vast op woensdag en vrijdag) zijn dusdanig gemakkelijk door veel flats dat ik er gemakkelijk iets bij kan doen op eventueel de daldagen.

Maar er zijn ook mensen met pittige loopwijken die amper of totaal niet aan hun basistijd komen. Nu al niet en dan helemaal niet. Die gaan balen.

We zullen wel iets horen woensdag denk ik. Ik kan eventueel een wijk afgeven op de daldagen maar dan ben ik wel een uur kwijt en dan ook nog een half uur op dinsdag... hmmm nee toch maar niet..

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

6
Carla41 schreef:@Newman/Slagvaardige en alle andere postnl bezorgers.

nu heb ik dat vrolijke filmpje bekeken en er viel me iets op..
Door het wegvallen van de h.a.h. op dinsdag moeten de looptijden worden aangepast. Logisch maar..

1. Bij een wijk van 300 adressen.. 5 min. per 100 adressen voor h.a.h. = 3 x5 = 15 min. minder (klopt)
2. Omdat je nu minder terug hoeft om te herladen van de h.a.h. post 10 min minder (klopt)
3. Omdat je ook nog een volume daling krijgt van 10 % = 10 min. minder (klopt?)
dit laatste lijkt me iets om aan te vechten want.. je loopt/fietst toch het hele stuk..

maar een gedeelte van de h.a.h. komt er toch bij op zaterdag.. krijg je er daar dan weer 15 min + 10 min = 25 min. bij?

looptijden van 1.40 uur naar 1.15 uur.. fors hoor. het is toch nauwelijks de moeite waard om daarvoor te lopen?
ik loop bij sandd nog wijken van 1.45 - 2 uur. :idea:
Toch altijd weer hartverwarmend als een bezorger van Sandd zich zorgen maakt om de arbeidsomstandigheden bij PostNL :? .

Met punt 3 slaan ze inderdaad de plank volledig mis. Met 10% minder post ben je niet 10% sneller. De straten worden niet korter, de wijk komt niet ineens dichter bij het depot te liggen, het stoplicht springt niet ineens eerder op groen voor je, etc.

Gelukkig krijgen we bij PostNL wel de mogelijkheid om protest aan te tekenen tegen deze tijden als we ze onrealistisch krap vinden. Iets wat bij Sandd, wat ik al eerder aamgaf, bij CAO per definitie onmogelijk is gemaakt.

Een wijk van 1.40 uur was sowieso al geen hele grote, dus ook bij ons zullen er nog wijken overblijven waar NA de aanpassing 1.45 tot 2 uur voor staat, en de grootste wijk blijft nog steeds op 2.45 staan. Daarnaast lopen veel postbezorgers nu al meer dan 1 wijk, dus hoef je je geen zorgen te maken dat mensen voor 1.15 uur werken hoeven komen opdraven.

Daarnaast is het zo dat je gewoon een contract hebt voor een x aantal uur (en dat is geen min-max contract a la Sandd!), en voor die uren moeten ze gewoon werk verschaffen. Dus als er veel tijd wegvalt op de dinsdag krijg je er bijv. gewoon een wijkje bij.

Dat Gamma en Karwei naar Spotta gaan is nog maar de vraag. Van mijn TC hoorde ik dat het juist AH was die naar Spotta zou gaan, en dan zouden Gamma en Karwei naar de zaterdag schuiven. Bovendien staat daar tegenover dat in diverse gebieden de Blokker juist het Spotta-pakket verlaten heeft, en nu bij PostNL zit. Dus dan wordt zaterdag toch een zwaardere dag qua hah dan het nu is. Maar ja, zulks is de logica van PostNL: Of je nu met 1 folder naar een brievenbus loopt of met 7, het is 1 handeling, dus het kost geen extra tijd. :lol: Maar de onderhandelingen met AH zijn nog niet afgerond, dus voor hetzelfde geld gaat er helemaal geen hah weg.

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

7
@Newman
Fijn he Newman .
ben nog steeds voorbereider bij postnl newman.. dat betekent ook voor mij hoe minder post hoe minder
meeruren draaien.

ik hield het voorbeeld van het filmpje aan . Mischien niet een gemiddelde wijk of de woordvoerder heeft een
vooruitziende blik en vermoed dat het op korte termijn werkelijk naar zulke kleine contracten zal gaan.
Maar er werd hier niet gesproken over een wijk op een daldag maar over een dinsdag/piekdag.
Heb je nu al twee wijken dan gaat er 2 keer een half uur vanaf?

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

8
Carla41 schreef:@Newman
Fijn he Newman .
ben nog steeds voorbereider bij postnl newman.. dat betekent ook voor mij hoe minder post hoe minder
meeruren draaien.

ik hield het voorbeeld van het filmpje aan . Mischien niet een gemiddelde wijk of de woordvoerder heeft een
vooruitziende blik en vermoed dat het op korte termijn werkelijk naar zulke kleine contracten zal gaan.
Maar er werd hier niet gesproken over een wijk op een daldag maar over een dinsdag/piekdag.
Heb je nu al twee wijken dan gaat er 2 keer een half uur vanaf?
De grote klapper zit 'm vooral in het wegvallen dan wel verschuiven van het hah, iets waar de meeste voorbereiders geen last van zullen hebben.

Ik denk dat mevr. Becker in het filmpje gewoon een wijk van 100 minuten als voorbeeld heeft genomen, omdat dat zo makkelijk rekent. Voor een wijk met 300 afgiftepunten zal in de regel namelijk wel meer dan 1.40 uur (met hah) staan, of het moet een wijk met enkel flats zijn.

In een recente Dichtbij! stond juist dat Herna Verhagen (die qua rang dus weer boven mevr. Becker valt) juist grotere contracten aan postbezorgers wilde geven.

Het is mogelijk dat je inderdaad op de dinsdag een uur kwijtraakt als je twee wijken loopt, mits je uiteraard instemt met deze korting. Maar wat ik al zei, je hebt gewoon recht op je contracturen, dus dan moet je misschien op een andere dag 1 klein wijkje extra erbij lopen.

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

9
Het rekenvoorbeeld van mevrouw Becker klopt niet. Ik denk dat het realistischer zou zijn als we dinsdag min of meer de donderdagtijden zouden krijgen (en dan misschien zo'n 5% eraf vanwege de volumedaling). En bij een wijk van 1:40 bijladen!!!? Dat is nu vaak alleen nodig voor wijken met een normtijd van 2:30 of hoger (hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn).

In januari 2015 zijn we ook gekort op de looptijden en daar hebben we toen voor wel/niet akkoord moeten tekenen (je had toen dus ook de mogelijkheid om bezwaar te maken).

Geen idee hoe het er vanaf 2016 uit gaat zien. Ik verwacht dat ze op de dal-dagen net zo iets willen als vroeger met de maandagdienst (dan had je 4-5 wijken die redelijk dicht bij elkaar in de buurt lagen). Maar totdat we officieel bericht hebben gekregen is dat slechts gissen.

Re: Actualisatie bezorgtijden/lopen

10
sunbow schreef:Het rekenvoorbeeld van mevrouw Becker klopt niet. Ik denk dat het realistischer zou zijn als we dinsdag min of meer de donderdagtijden zouden krijgen (en dan misschien zo'n 5% eraf vanwege de volumedaling). En bij een wijk van 1:40 bijladen!!!? Dat is nu vaak alleen nodig voor wijken met een normtijd van 2:30 of hoger (hoewel er natuurlijk altijd uitzonderingen zijn).

In januari 2015 zijn we ook gekort op de looptijden en daar hebben we toen voor wel/niet akkoord moeten tekenen (je had toen dus ook de mogelijkheid om bezwaar te maken).

Geen idee hoe het er vanaf 2016 uit gaat zien. Ik verwacht dat ze op de dal-dagen net zo iets willen als vroeger met de maandagdienst (dan had je 4-5 wijken die redelijk dicht bij elkaar in de buurt lagen). Maar totdat we officieel bericht hebben gekregen is dat slechts gissen.
Wij hebben de brieven al gehad met de voorgestelde nieuwe tijden. De dinsdagtijden zijn inderdaad ongeveer gelijk aan de nieuwe donderdagtijden. Op de donderdag is er vergeleken met de huidige tijden nauwelijks iets afgehaald, en dat geldt ook voor de zaterdagen. Bij ons zijn het vooral de daldagen die het moeten ontgelden, en dat heeft niets met een volumedaling te maken, maar meer met een verschuiving: er gaat nog meer post van de dal- naar de piekdagen. Met als gevolg dat er op daldagen soms wel 25% van de looptijd af gaat (ook hier gaat men er ten onrechte vanuit dat je met 25% minder post ook echt 25% sneller bent). Dus uiteraard is mijn antwoordstrook met NIET AKKOORD rood omcirceld weer retour gegaan.
cron