Jette schreef:Zelf sorteren ....nog niet zo'n gek idee. Bij TNT echter niet, wij mogen alleen bezorgen. Heb 1 keer mijn post zóóó fout gesorteerd gekregen, dat ik halverwege met een hellige kop mijn teamcoach heb gebeld en hem heb gevraagd, wat er in godsnaam met die post aan de hand was. Alles was in omgekeerde loopvolgorde gesorteerd, niet qua straten, maar qua huisnummers. Het was ook nog hartje winter en de wegen waren glad, want strooien kennen ze bij ons niet.
Dat heeft geholpen, want mijn post is sindsdien goed gesorteerd op een enkel foutje na. Maar dat is heel acceptabel. Fouten maken is menselijk. De meeste post wordt machinaal gesorteerd op postcode en huisnummer, maar een klein gedeelte wordt nog handmatig gedaan en ik krijg soms de indruk, dat de postbodes dit per ongeluk/expres doen, omdat zij straks exit zijn. Hopelijk heb ik daarin ongelijk, want dat zou wel heel treurig zijn!!
Ik weet niet hoe de situatie op jouw vestiging is, maar bij ons is het probleem dat steeds meer vaste postbodes vertrekken. En er worden nu volop nieuwe mensen aangenomen die de wijken voorbereiden, maar er zelf nog nooit gelopen hebben. Dus die herkennen een sorteerfout van de machine niet eens. Ook moeten ze voorbereiden volgens de officiële richtlijn, dus dat houdt in dat je binnen de machinaal gesorteerde post niet mag controleren, zelfs niet bij vakken waarvan je weet dat de machine ze vaak door elkaar gooit, bijv. bij subnummers. Sterker nog: doordat je de handpost tussen de machinepost moet zetten kan het zelfs voorkomen, dat de handpost fout wordt gezet omdat een stuk machinepost verkeerd zit. En dan is er natuurlijk het probleem dat er niet altijd voor elk adres machinepost is, zodat je soms maar moet gokken waar je de handpost tussen moet zetten. Zo heb ik een straat die loopt als volgt: 96, 98, 96A, 100, 102, 104. Als er nu geen machinepost is voor 96A zal iemand die de wijk niet kent een stuk handpost voor 96A tussen 96 en 98 zetten, ipv tussen 98 en 100. De nieuwe manier waarop de vakjes van de sorteerkasten gelabeld zijn (ingevoerd toen ze met Optivo begonnen) werkt ook niet altijd mee. Dan heb je bijv een stuk straat, wat overeenkomt met 1 vakje op de sorteerkast. Die straat heeft aan beide zijden even nummers (lekker logisch), de ene kant loopt van 2 - 16, de overkant van 28 - 18. Vroeger waren dat twee vakjes op de kast, de ene met opschrift 2-16, de ander 28-18. Maar met Optivo moest ieder vakje in de sorteerkast minstens 15 afgiftepunten tellen, en moesten de labels de officiële schrijfwijze volgen. Dus nu staat er bij het vakje 2-28*. Dat sterretje betekent: "Let op, de nummers lopen afwijkend". Maar wat die afwijking inhoudt staat er helaas niet hij. Dus dan komt het vaak voor dat de post voor 18 achter 16 zit, ipv achter 20.
En een ervaren allround postbode (zoals ik) weet van praktisch alle straten in het bestelgebied hoe ze lopen, maar juist al die kennis verdwijnt. En daarvoor in de plaats komen voorbereiders zonder kennis, die blind de machine en de kast volgen, met alle fouten van dien. Jouw suggestie dat de fouten worden gemaakt door postbodes die de bezorgers willen pesten, klopt niet. Het zijn juist die nieuwe werkvoorbereiders die er een potje van maken, is mijn ervaring. Maak je borst maar nat als ze straks met die CVL's van start gaan in 2012 en 2013, dan zijn alle oude rotten weg, en zitten er alleen nog maar mensen zonder straten- en wijkkennis voor te bereiden.