Re: Werken bij Netwerk VSP

221
bucky666 schreef:
Newman schreef: Er is door postbodes vaak geroepen dat post van PostNL werd doorgesluisd naar VSP. En omdat op de meeste VSP post interdaad TNT Post (of PostNL) Port Betaald staat, klinkt het wel aannemelijk. Maar als je dan de aantallen post ziet waar het om gaat stelt dat doorsluizen toch niet zo heel veel voor. PostNL is goed voor 4 miljard stuks per jaar, VSP slechts 120 miljoen. Dus hooguit 3% die is doorgesluisd.
Dat doorsluizen is nu ook niet meer nodig, want bijna alle postbodes zijn toch al weggepest. Dus daarom wordt VSP ook opgeheven. In 2010 waren de aantallen bij VSP vele malen groter.
Ik heb in 2010 voor VSP gelopen, en voor een wijk met 900 adressen had ik 1x per 3 maanden heel erg veel (lees: 1000 stuks of meer), maar meestal hooguit 100 a 200 stuks, en soms niet meer dan 30...................

Begin 2011 heb ik opgezegd wegens tegenvallende inkomsten. Voor 5 a 10 Euro per week kan je beter een folderwijk nemen......

222
Newman schreef: Ik heb in 2010 voor VSP gelopen, en voor een wijk met 900 adressen had ik 1x per 3 maanden heel erg veel (lees: 1000 stuks of meer), maar meestal hooguit 100 a 200 stuks, en soms niet meer dan 30...................
hmm dan was het misschien nog voor 2010.. ik sprak een keer iemand op straat van PostNL, die vroeger nog VSP erbij deed. Die persoon had dat baantje op een gegeven moment opgezegd, omdat de post steeds minder werd. In het begin kreeg ze nog 10 bakken post per wijk en verdiende het goed.
Begin 2011 heb ik opgezegd wegens tegenvallende inkomsten. Voor 5 a 10 Euro per week kan je beter een folderwijk nemen......
verdient een folderwijk nou echt zo weinig?.. ik heb echt geen idee wat de jeugd tegenwoordig nog verdient met folders of kranten bezorgen. Ik kan me toch herinneren dat ik mijn tijd vroeger nog wel 7 gulden per uur verdiende.. dat zou nu toch met de slechte euro en alle inflatie wel hetzelfde bedrag in euro's moeten zijn.

223
bucky666 schreef:
Newman schreef: Ik heb in 2010 voor VSP gelopen, en voor een wijk met 900 adressen had ik 1x per 3 maanden heel erg veel (lees: 1000 stuks of meer), maar meestal hooguit 100 a 200 stuks, en soms niet meer dan 30...................
hmm dan was het misschien nog voor 2010.. ik sprak een keer iemand op straat van PostNL, die vroeger nog VSP erbij deed. Die persoon had dat baantje op een gegeven moment opgezegd, omdat de post steeds minder werd. In het begin kreeg ze nog 10 bakken post per wijk en verdiende het goed.
verdient een folderwijk nou echt zo weinig?.. ik heb echt geen idee wat de jeugd tegenwoordig nog verdient met folders of kranten bezorgen. Ik kan me toch herinneren dat ik mijn tijd vroeger nog wel 7 gulden per uur verdiende.. dat zou nu toch met de slechte euro en alle inflatie wel hetzelfde bedrag in euro's moeten zijn.
Tien bakken per wijk is voorgekomen, maar dat was sporadisch. Hooguit 1x per 3 maanden. Meestal was het maar 1 bak, hooguit 2 als het tijdschrift van de Vereniging Eigen Huis erbij zat.

Wat ik bedoel is dat een folderwijk volgens mij beter betaalt dan post lopen voor VSP. Hoeveel je verdient met folders nu zou ik niet precies weten, maar in mijn foldertijd zat ik op ongeveer 10 gulden per uur. (Gemiddeld 20 tot 30 gulden in de week, 1 a 1,5 uur vouwen, 1 a 1,5 uur lopen). Maar dan spreek ik over begin jaren '90.

225
Mijn zoon heeft een krantenwijk van 290 stuks x 0.025 cent = 7,25 euro.
Daarbij heeft hij vaak ong 7 folders erbij van 0.01 cent. Voor zware boekjes of extra krantje erbij krijgt hij vaak toeslag.
Het worden weer drukke tijden met straks kerst en- vuurwerkfolders. Nu hebben we al weken erbijzitten met 12 folders.
Je staat dan wel thuis 2 uur te vouwen. Maar ik vind het niet erg om hem daarbij te helpen. Maar ik vind de verdienste
niet slecht voor een 15 jarige. Mijn zoon loopt ong 2 uur over deze wijk. Zelf loop ik 1 1/2 uur erover als hij een keer niet kan.

227
bucky666 schreef:En echte kranten (volkskrant, telegraaf etc.), wat verdient dat tegenwoordig nog?

Wel vreemd dat postbezorgen dus vaak slechter verdient dan krantjes of folders bezorgen. Nu snap ik wel dat ze bij PostNL een hele zooi HAH erbij gooien.
Mijn (gedateerde) ervaring is wel dat je met folders beter verdiende dan met hah-bladen. Ik heb ook wel eens een invalwijk gelopen met een hah blad en was dan 1,5 uur bezig voor 5 gulden.

Met folders hanteerden ze ook een soort overlapsysteem. Voor de eerste folder kreeg je 3 cent, en iedere volgende leverde 1 cent op (in de guldentijd). Als je dan 10 verschillende folders had (een redelijk gemiddelde) was dat 12 cent per adres. En een wijk had gemiddeld 200 adressen (huizen met JA/NEE of NEE/NEE stickers niet meegeteld), en dan had je toch al gauw 25 gulden voor 2 uurtjes werk (uurtje vouwen, uurtje lopen). Voor mij als jongen van 15 destijds toch best een leuk bedrag, waarvoor je bij bijv. AH als vakkenvuller veel meer uren had moeten maken. En met Oud & Nieuw kon je met kaartjes langs de deuren, en als je goed bijhield wie er niet thuis was en daar dan bleef terugkomen dan leverde dat ook al gauw weer 150 euro op!

Ik denk dat je tegenwoordig veel minder verdient met folders. De meeste bedrijven werken nu met van die ingesealde pakketten, en dan krijg je neem ik aan gewoon een vast bedrag per bezorgd setje. Je zou denken "da's makkelijk, nu ben ik geen tijd meer kwijt met vouwen" maar dat hebben ze gecompenseerd door de wijken gewoon 2x zo groot te maken. Ik zie regelmatig bij mensen een hele muur van folderpakketten liggen over de volle lengte van het tuinpad. Zulke hoeveelheden had ik vroeger nooit!

Dat folderbedrijf waar ik voor liep bestaat volgens mij niet eens meer. Eerst heette het Inter Holland Verspreiders, toen werd het opgekocht door de Telegraaf en werd de naam DistriQ, en nu bestaat dat ook niet meer.

Wat je met echte kranten verdient tegenwoordig weet ik niet precies. Zo'n 15 tot 20 jaar geleden was het iets van 300 gulden per week.

228
Een krantenwijk van het NRC in de middag levert gemiddeld zo 4 euro per dag op.
Een goed bezorg bonus levert 10 euro extra per week op.
Bij 1 klacht in de week terecht of onterecht dan geen bonus die week.
De klant heeft altijd gelijk.
Vroeger kreeg je nog een zomer of winter bonus maar die zijn ook al afgeschaft.
Met een krantenwijk ben je totaal 9 uur in de week bezig en dan heb je ongeveer 30 euro verdiend.

229
Doro schreef:Een krantenwijk van het NRC in de middag levert gemiddeld zo 4 euro per dag op.
Een goed bezorg bonus levert 10 euro extra per week op.
Bij 1 klacht in de week terecht of onterecht dan geen bonus die week.
De klant heeft altijd gelijk.
Vroeger kreeg je nog een zomer of winter bonus maar die zijn ook al afgeschaft.
Met een krantenwijk ben je totaal 9 uur in de week bezig en dan heb je ongeveer 30 euro verdiend.
Dus dat is maar 3 euro per uur? Bruto? Dat is wel extreem slecht betaald zeg.

230
@newman,

De beloning is zo samengesteld dat ze je zo min mogelijk hoeven te betalen door het bonus systeem.
Vroeger hield je de bonus als je 1 klacht in de week had maar nu wordt je meteen gekort met 10 euro per week.
De week daarop kan je pas weer kans maken op 10 euro.
Dat je de rest van de week met de smoor in je kranten bezorgt daar denken ze niet aan.
Er is een groot verloop van jongens die liever in de supermarkt gaan werken want daar worden ze niet gekort op hun salaris als ze eens een pot doperwten kapot laten vallen.
De scholieren hoeven met dit bijbaantje geen belasting over de verdienste te betalen.
Ook het wachtgeld van 5 euro als de krant minmaal een uur vertraagd is, wat in de winter vaak voorkomt is afgeschaft.
Dit verhaal gaat over de bezorging van de NRC en het Parool.
Wat de verdienste zijn bij de Telegraaf weet ik niet.
O ja de bonus krijg je altijd een maand later dan je gewone beloning van die maand waarin je gewerkt heb.