bucky666 schreef:En echte kranten (volkskrant, telegraaf etc.), wat verdient dat tegenwoordig nog?
Wel vreemd dat postbezorgen dus vaak slechter verdient dan krantjes of folders bezorgen. Nu snap ik wel dat ze bij PostNL een hele zooi HAH erbij gooien.
Mijn (gedateerde) ervaring is wel dat je met folders beter verdiende dan met hah-bladen. Ik heb ook wel eens een invalwijk gelopen met een hah blad en was dan 1,5 uur bezig voor 5 gulden.
Met folders hanteerden ze ook een soort overlapsysteem. Voor de eerste folder kreeg je 3 cent, en iedere volgende leverde 1 cent op (in de guldentijd). Als je dan 10 verschillende folders had (een redelijk gemiddelde) was dat 12 cent per adres. En een wijk had gemiddeld 200 adressen (huizen met JA/NEE of NEE/NEE stickers niet meegeteld), en dan had je toch al gauw 25 gulden voor 2 uurtjes werk (uurtje vouwen, uurtje lopen). Voor mij als jongen van 15 destijds toch best een leuk bedrag, waarvoor je bij bijv. AH als vakkenvuller veel meer uren had moeten maken. En met Oud & Nieuw kon je met kaartjes langs de deuren, en als je goed bijhield wie er niet thuis was en daar dan bleef terugkomen dan leverde dat ook al gauw weer 150 euro op!
Ik denk dat je tegenwoordig veel minder verdient met folders. De meeste bedrijven werken nu met van die ingesealde pakketten, en dan krijg je neem ik aan gewoon een vast bedrag per bezorgd setje. Je zou denken "da's makkelijk, nu ben ik geen tijd meer kwijt met vouwen" maar dat hebben ze gecompenseerd door de wijken gewoon 2x zo groot te maken. Ik zie regelmatig bij mensen een hele muur van folderpakketten liggen over de volle lengte van het tuinpad. Zulke hoeveelheden had ik vroeger nooit!
Dat folderbedrijf waar ik voor liep bestaat volgens mij niet eens meer. Eerst heette het Inter Holland Verspreiders, toen werd het opgekocht door de Telegraaf en werd de naam DistriQ, en nu bestaat dat ook niet meer.
Wat je met echte kranten verdient tegenwoordig weet ik niet precies. Zo'n 15 tot 20 jaar geleden was het iets van 300 gulden per week.