Doro schreef:Post.nl biedt toch geen vaste contracten meer aan?
Wat heb je aan al die extra's als je er weer na 3 jaar uit ligt.
Ik kan dit fout hebben, dan wil ik dat graag weten.
Ik kreeg alleen een tijdelijk contract aangeboden voor de zomer en kerst.
Mischien is er op lange termijn wel een vaste wijk.
Wat heb ik aan vakantie geld als ik maanden geen postwerk heb?
Nu heb ik bij Sandd een vaste wijk met elke maand geld.
De PTT had vroeger post en telefoon.
Nu is dat KPN en Post.nl
De tarieven voor het gebruik van de telefoon waren 30 jaar geleden hoog.
Je kreeg een huur telefoon voor 8 euro per maand. En dan nog je bel kosten.
Als KPN nu nog de enige aanbieder van telefoonverkeer was kon je rekenen op torenhoge tarieven.
De liberalisering van de postmarkt is voor de bedrijven belangrijk. De consument interesseert het niet wie zijn post in de bus doet.
Post.nl was vroeger ook een ambtenaren bedrijf, die zijn concurrentie niet gewend.
Ze hebben zitten slapen of waren te arrogant om op tijd in te spelen op markt veranderingen.
Hier bedoel ik natuurlijk niet de postbezorger mee. Maar de top in hun dure kantoorgebouwen waar nooit post wordt verwerkt.
Mischien hadden ze het niet moeten vrij geven maar dat draai je nu niet meer terug.
De tijd zal het leren.
Graaiers zijn overal ook de overheid doet er aan mee met hun torenhoge belastingen en accijnzen.
Elk jaar maar meer afdragen.
PostNL biedt in principe nog wel vaste contracten aan, aan postbezorgers althans. Maar dat verschilt per vestiging, en hangt er van af hoe moeilijk ze nieuwe mensen kunnen krijgen.
Je voorbeeld van de telefoniebranche is een voorbeeld van een sector waarin concurrentie wel goed werkt. Ik ben ook helemaal niet tegen concurrentie an sich, ik ben geen communist of zo. Maar wat ik bedoel is dat de alom bejubelde vrije markt niet zo zaligmakend is als menig politicus ons wil wijsmaken. In sommige branches werkt het goed. Maar waar het misgaat is dat allerlei taken die voorheen bij de overheid lagen nu worden vrijgegeven, terwijl het hier nu juist draait om voorzieningen van algemeen nut, die niet zo geschikt zijn voor liberalisering en concurrentie. Voorbeelden van sectoren die ze beter NIET vrij konden geven zijn het OV, de zorgverzekeringen, thuiszorg, energiedrijven, en, uiteraard, de post. Het OV is niet goedkoper geworden, en de service is ook niet beter. Datzelfde geldt voor zorgverzekeringen en thuiszorg. Ook energie is niet goedkoper geworden, hoewel de Oxxio's van deze wereld ons dat wel willen wijsmaken adhv fictieve rekenvoorbeelden en misleidende vergelijkingssites. Ook voor de post geldt dat. Okee, de grootverzenders van post zijn goedkoper uit, maar that's it! Het abonnement op de Veronicagids werd niet goedkoper toen ze van TNT naar DHL gingen, postkantoren zijn gesloten, postzegels zijn duurder geworden, en TNT wil de helft van het aantal bezorgdagen gaan schrappen in de toekomst. Ook wordt er minder goed personeel aangenomen, wat ook nog eens slecht wordt ingewerkt, want het mag niets kosten.
Je opmerking over graaiers klopt niet helemaal. Overheidsbedrijven mogen in principe geen winst maken, en dus daar valt stukken minder te graaien. Uiteraard zijn daar wel excessen (zoals bij sommige woningcorporaties), maar omdat winst maken daar dus niet op nummer 1 staat (er zijn immers ook geen aandeelhouders die steeds hogere dividenden eisen) is daar de graaicultuur minder aanwezig dan in het bedrijfsleven. Je vergelijking met belasting gaat niet op. Niemand betaalt graag belasting, maar het geld wat je betaalt komt indirect of direct weer aan de belastingbetalers ten goede. Bijv. zorgtoeslag, maar ook onderwijs, en het salaris van de politie wordt daarvan betaald. Het is niet zo dat de belasting in de zakken van Rutte verdwijnt en dat 'ie daar een Rolls Royce van gaat kopen. Het geld wat de toplui incasseren verdwijnt daarentegen wel rechtstreeks in hun zakken.
Vwb de liberalisering van de postmarkt heeft de tijd ons niets meer te leren. Het is al 10 jaar aan de gang, en het is volkomen duidelijk waar het toe geleid heeft. Een race to the bottom over de ruggen van de bezorgers, terwijl de kwaliteit achteruit holt.