Re: Huisnummer bordjes verplicht?

11
Vanaf punt B, het trottoir behoort ook tot de weg.
In principe is het zo, dat vanaf de erfgrens het pas begint te tellen en dan kun je al wel een paar meter vanaf de rijbaan staan.
Vooral in nieuwbouw wijken is zelfs de eerste meter van het tuintje nog van de gemeente, daar liggen dan de kabels en leidingen in.

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

12
Het is inderdaad erg lastig als je een wijk moet lopen voor een ander en de huisnummers ontbreken. Bij ons in het dorp hebben de winkels in het centrum maar heel sporadisch een nummer. De namen komen dan ook vaak nog niet overeen met de winkelnaam. Dan moet je binnen gaan vragen of iemand enig idee heeft waar de post naar toe moet. anneke

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

13
Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een duidelijk vanaf de weg leesbaar huisnummer verplicht is.

Kijk, dat je de post niet krijgt (of per ongeluk die van de buren krijgt) is nog niet zo erg. Maar als in geval van nood de hulpdiensten eerst overal moeten gaan aanbellen, dat is toch echt niet zo handig... De brandweer ziet zo wel waar ze moeten zijn waarschijnlijk, maar bij politie en ambulance is een duidelijk zichtbaar huisnummer toch wel belangrijk.

Groetjes, wandelaar

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

14
houtmannetje schreef:
postloper schreef:Landelijk is er niets geregeld, op gemeente niveau wel.
Ga maar eens googlen op huisnummer + gemeentenaam
er is dus een landelijke regeling waaraan brievenbussen moeten voldoen het zogenaamde (waar overigens niks over nummers wordt geschreven)

Besluit Brievenbussen

Postregeling 2009
Regeling van de Staatssecretaris van Economische Zaken van 22 maart 2009, nr. WJZ/9055290, houdende regels betreffende de universele postdienst (Postregeling 2009)

Hoofdstuk 2 Universele postdienst algemeen

Artikel 5

1. Een voor aflevering van poststukken bestemde brievenbus als bedoeld in artikel 20, eerste lid, van de wet, is zo dicht mogelijk bij de rijbaan van een voor motorrijtuigen op meer dan twee wielen berijdbare openbare weg aangebracht. Deze brievenbussen zijn van de weg af zonder belemmering bereikbaar.

2. Met een openbare weg als bedoeld in het eerste lid, wordt gelijkgesteld een weg die:

a. gedurende het gehele jaar onbelemmerd kan worden bereden door een motorvoertuig op meer dan twee wielen met een snelheid van ten minste 40 kilometer per uur;
b. geen doodlopende weg is en
c. de gelegenheid biedt de bestelroute zonder omwegen te vervolgen.

3. Aan of nabij de brievenbussen behoort door een nummer op duidelijke wijze te zijn aangegeven, bij welke woning, gebouw of gedeelte daarvan zij behoren.

4. Brievenbussen in of aan gebouwen of woningen zijn zodanig aangebracht of geplaatst dat zij te bereiken zijn binnen tien meter van de grens van een weg, waaronder mede worden verstaan de daartoe behorende trottoirs, paden, bermen en taluds.

5. De in het eerste lid gestelde voorwaarde is niet van toepassing op groepsgewijs geplaatste brievenbussen, die:

a. ten dienste van galerijflats zijn geplaatst op rechtstreeks met een lift bereikbare niveaus van die flats, mits de brievenbussen ten dienste van alle op één niveau aanwezige en vanuit één en dezelfde lift bereikbare woningen zich in de onmiddellijke nabijheid van de lift bevinden, of
b. ten dienste van alle overige collectieve gebouwen zo dicht mogelijk bij de ingang van dat gebouw zijn aangebracht.

6. Brievenbussen ten dienste van geadresseerden die op recreatieterreinen verblijven, worden groepsgewijs bij de ingang van een zodanig terrein geplaatst. Bij gebreke hiervan kunnen poststukken door of namens de terreinbeheerder in ontvangst worden genomen of door de geadresseerden op een daartoe door een verlener van de universele postdienst aan te wijzen postinrichting worden afgehaald.

7. Behoudens gevallen als bedoeld in het vijfde lid, onderdeel a, is het niveau waarop de brievenbussen worden bediend gelegen op niet meer dan 2,5 meter boven of beneden het wegdek.

Artikel 6

1. De vorm en de kleur van de brievenbussen is zodanig, dat verwarring met voor het publiek bestemde brievenbussen van een verlener van de universele postdienstverlener niet mogelijk is.

2. De brievengleuf is horizontaal in een verticaal vlak of in het bovenvlak van de brievenbus aangebracht en bevindt zich op 1,1 meter of in ieder geval niet lager dan 0,6 meter of hoger dan 1,8 meter boven het niveau, waarop de brievenbus wordt bediend. 2 Staatscourant 2009 nr. 61 30 maart 2009

3. De afmetingen van de vrije inwerpopening bedragen in de lengte ten minste 265 mm te en in de breedte 32 mm.

4. De inwerpopening is zo uitgevoerd, dat het bedienen van de brievenbus zonder gevaar voor verwondingen kan geschieden.

5. Indien zich achter de inwerpgleuf een ruimte bevindt, bestemd voor de bewaring van poststukken, dan is de inwendig bruikbare breedte ten minste 270 mm en zijn de twee andere inwendige bruikbare afmetingen ten minste 150 en 380 mm.

terug te vinden (bronnen)

TNT Post

op de volgende link staat het volledige artikel BBK b.v.
(ARTIKEL 9 Postwet
Art. 9. - 1. Onze minister stelt ter bevordering van de aflevering aan geadresseerden van voor hen bestemde postzendingen regels omtrent plaats, afmetingen en andere hoedanigheden van de voor die aflevering bestemde brievenbussen. (zie: Besluit brievenbussen, staatscourant 1988, 252)
Art. 9. - 2. postzendingen die naar hun aard en omvang in aanmerking komen voor aflevering in een brievenbus als in het eerste lid bedoeld, kunnen als onbestelbaar worden aangemerkt indien het opgegeven adres niet beschikt over een brievenbus die aan de in het eerste lid gestelde regels voldoet.) moet er nl nog voor
In mijn vaste wijk zijn er veel smalle brievenbusjes waar je de helft van een A4tje doorheen kan doen.
Heb het een keer aan de postbode plus gevraagd of het niet verplicht is een andere brievenbus te plaatsen. Er was in het verleden wel eens een foldertje erover verspreid maar het is tenslotte toch aan de mensen zelf om te beslissen.

Lijkt me lastig met die ontbrekende nummerbordjes, maar dat heb ik zelf ook met naamplaatjes die ontbreken. En dat komt ook best vaak voor.......

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

15
Bij ons in het dorp zijn er straten waar heel veel huizen een A, B, C, D nr. hebben. Dus 41A, 41B enz. en dan hebben ze zo'n buitenbrievenbus, waar geen A of B op staat. Gelukkig loop ik niet in mijn eigen dorp, want ik voel de klachtenbui al hangen. Nee, geef mij maar mijn kleine wijkje, met duidelijk huisnummerborden. :lol:

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

16
Het is zo hinderlijk als ze niet aan huis zitten. Over brievenbussen zullen wij het maar niet hebben. Bij de 1 moet je bijna letterlijk op de knieen, bij de ander moet je de post dubbel vouwen omdat de brievenbus te klein is en dan heb je de verticale brievenbussen die je open moet duwen en als je de post in de bus hebt gedaan, je de vingers er tussen krijgt zo gauw je het klepje loslaat.
Maar dat huisnummers verplicht moeten zijn, vind ik niet meer dan normaal.
Tja en dan hebben ze een fatsoenlijke brievenbus en dan moet je een duik over de motorkap nemen om erbij te kunnen. Ik heb namelijk een adresje waar de auto ca. 2 cm van de voordeur afstaat en als de auto iets te dicht op een muurtje staat zodat ik niet door de tuin kan, dan moet ik over de motorkap hangen om bij de brievenbus te komen. Gezellig zulke mensen.

Re: Huisnummer bordjes verplicht?

17
@ Tineke.

Ze maken er soms echt een wedstrijd van : "Hoe dicht kan ik de auto bij de brievenbus parkeren?" Ik heb er ook 1 in mijn wijk zitten. Ik bezorg daar ook de krant helaas. Heb al eens gepresteerd om de krant gewoon onder de ruitenwisser te doen. De volgende ochtend stond de auto keurig aan de weg :D Ze kunnen het dus wel hé
Yeah, ben zwanger!!! 15 december uitgerekend!!!

4 weken te vroeg, maar:
13 November de trotse mama geworden van een dochter!!!!
cron