Re: Sorteertips?

24
:D Nou ik heb t eten wel s aan laten branden tijdens sorteren geloof me! Balen was dat, Denk je : Nog even maar het is dan al te laat.
OOk een tip, drink geen wijn bij het sorteren,.
Ik was zo slim om voor het koken wijntje te nemen en te sorteren gelijk. Het werd een valpartij en over de hond gesproken trouwens.... model grootte konijn(Lap Apso mix), nummers op ahum zeer logische volgorde en aangebrande rijst met dito kip.
Plus het doffe gevoel in je hoofd dat je later er kado bij krijgt!
Laatst gewijzigd door elisa op 11 okt 2011, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Sorteertips?

27
Wat ook handig is om een briefje en pen mee te nemen als je nog niet zo bekend bent in je wijk.
Sommige straten lopen een beetje vreemd en soms is het handig om je straten de nummers te noterten op loop route.
Bij sommige straten komt het zo uit at je een paar huizen bij de van een andere straat moet doen.
Je kan ook per straat of per flat b.v.een elastiekje omdoen zodat je naar een straat of flat gaat dat je niet hoeft te zoeken wat je mee moet nemen.
Dit zijn dingen die ik in de loop van de jaren al doe in begin van (selektmail-)dhl nu voor VLS (voorheen VSP) en omdat ik in de loop van tijd verschillende wijken heb gehad (inval) dit makkelijker vindt.
Maar zo zou je in elke wijk waar je ook loopt een schema (loop route)moeten maken zodat je dit evt, kan gebruiken.
Dit (kan )voor invallers makkelijker zijn, omdat iedereen anders is of anders uitkomt kan het handig zijn :roll:

Re: Sorteertips?

28
slagvaardige schreef:Of wordt het gesorteerd bij je aangeleverd? Of ahm.. werk je niet meer voor Sandd of welk postbedrijf je ook eigenlijk werkt. :)
hehe.. ik bedoelde, je kan natuurlijk best wel de post ongesorteerd gaan bezorgen, alleen loop je dan erg vaak heen en weer! :lol:

Ik kan meestal wel 400 poststukken per uur sorteren.. net genoeg om het minimumloon te halen. Ik sorteer eerst op straat en daarna sorteer ik een straat op tientallen. Als een tiental nog steeds veel post bevat, dan sorteer ik nog een keer op het laatste cijfer. (dus stapeltjes 0, 2, 4, 6, 8 of 1, 3, 5, 7, 9).. Helaas heb ik hier vaak niet genoeg ruimte meer voor de tafel. Ik leg de stapels met straten op een grote tafel en die ontruim ik dan later weer om de straten op tientallen te sorteren. Het sorteren van de stapeltjes tientallen doe ik in omgekeerde volgorde, dus bijv. bij huisnummers 2 - 48... eerst 40 - 48, dan 30 - 38, etc. Zo kan je steeds het kleine stapeltje op de grote stapel leggen. Bij oneven, of als de volgorde omgekeerd moet zijn, dan gaat het net andersom. Dus eerst 9 - 1, dan 19 - 11 etc.
Bij grote straten met meer dan 120 nummers (meer stapeltjes tientallen passen er niet op mijn tafel), sorteer ik op vijftigtallen of twintigtallen. Als het om flats gaat met rijen brievenbussen bij elkaar, dan is het niet nodig om nog verder te sorteren. Het duurt misschien wat langer met bezorgen, maar het scheelt een hoop sorteerwerk. Zo niet, dan weer de vijftigtallen op tientallen sorteren. Grote straten met meer dan 60 nummers per kant sorteer ik in de eerste sorteerslag meteen op even en oneven.
Voor de laatste stap, het maken van pakketjes, gebruik ik een lijst met straten of delen van straten, precies op loopvolgorde. In mijn route probeer ik zoveel mogelijk rondjes te verwerken en ook probeer ik meerdere rondjes vanuit één plaats te doen. Zodat de fiets dus zo min mogelijk verplaatst hoeft te worden. De rondjes bezorg ik als eerste te voet, zodat de fietstassen wat leger raken. Zo kan ik de fiets gemakkelijker neerzetten voor de gedeeltes van de wijk die per fiets bezorgd moeten worden.

Re: Sorteertips?

29
@bucky666

Klinkt me heel omslachtig in de oren Bucky!maar we hebben 1 overeenkomst...
loop de straat (zolang je beide kanten moet bezorgen) in rondjes en parkeer je fiets halverwege!

ik leg het weg op code sandd... de snelste methode...
en anders...
leg het weg op even /oneven ,kijk dan naar waar je straat stops heeft..
bijvb.. 2-18+ 17-1 20- 36+39-19.....

400 per uur is een aantal dat door de postbedrijven wordt gebruikt als richtlijn maar ik durf te beweren
dat in de praktijk... als er geen sprake is van een degelijke sorteerkast maar het via huiskamervloer/tafels
gebeurd... maar heel weinig bezorgers die 400 per uur zullen halen hoor.

300 - 350 per uur is echt meer de werkelijkheid... ;)

Re: Sorteertips?

30
300 tot 350 per uur is ook zo'n beetje de tijd dat ik erover doe inderdaad.

@Berber, ik denk dat er nu wel aardig wat sorteertips zijn. Kijk even wat voor jou het makkelijkste werkt. De ene straat is de andere niet. Soms sorteer ik iets op een bepaalde volgorde, maar als ik loop dan blijkt een andere route of nummervolgorde gemakkelijker te zijn. En soms als je veel post hebt en een lange straat, dan zijn een paar kleine rondjes gemakkelijker en sneller dan een lange ronde, met veel post op de arm.

Dus het is een beetje bekijken de eerste keren.

Morgen mooi weer!! We gaan er weer lekker vol tegenaan! (Y)
cron