Re: Sorteertips

42
Hoi, ik ben nieuw hier en ik kijk mee met anderen met name om eens te kijken naar de verdiensten en de normtijden qua bezorging en sortering. Na een paar keer is de meeste verbetering er wel uit en kom ik op dit:
- sorteren idd 320-360 per uur. Dit omdat ik meestal korter bezig ben (200 stuks). Meer post betekent per stuk sneller sorteren. 11 sec per stuk all in.
- bezorgen: een mengeling tussen fiets en lopen. Ligt aan de straat, en aan het feit of je 'rond' kunt. Ongeveer 45 sec per adres, inclusief naar de wijk fietsen en alles, all in.

Heb het echt even bijgehouden om te kijken of het loont. Doe nu 1 wijk bij Netwerk, en dat is nog een leuke afwisseling. Een 2e wijk zou ik willen als het echt redelijk betaalt. Ik kom nu, all in, op 6 a 7 a 8 euro per uur. Sterk afhankelijk van de hoeveelheid post. Zeker op de looproutes is het zonde als je brievenbussen voorbij loopt zonder ze te vullen.
De uiteindelijke tijd die ik kwijt ben verschilt niet eens zoveel per week.

Het bezorgen doe ik redeljik efficient, maar bij het sorteren stoort het me dat ik soms een adres wel voor de 4e keer aflees. Ik doe het per straat, en dan op nummer. Zijn hier nog snellere methodes voor om ze 'er tussen te steken ?'

Re: Sorteertips

43
Anyone schreef: Het bezorgen doe ik redeljik efficient, maar bij het sorteren stoort het me dat ik soms een adres wel voor de 4e keer aflees. Ik doe het per straat, en dan op nummer. Zijn hier nog snellere methodes voor om ze 'er tussen te steken ?'
Het "ertussen steken" is inderdaad vrij vermoeiend voor de ogen als je een grote stapel ongesorteerde post hebt. Ik neem aan dat je bij veel post wel eerst op tientallen sorteert? Maar dan nog kun je vrij grote stapels post overhouden. Een grote bak met houders om de post rechtop te zetten lijkt me wel handig hiervoor.

Re: Sorteertips

44
@anyone


meer post betekent sneller sorteren..?
nou mischien de eerste paar honderd omdat je de wijk al deels hebt uitgegooid..
maar wat dacht je van 1200 of meer poststukken..
je concentratie en snelheid neemt dan echt wel af.

ik vind het tot 600 goed te doen... even een kwartiertje er tussenuit.. en dan weer vooruit.
maar na 1200 poststukken is het wat mij betreft wel even schlusss ;)

Re: Sorteertips

45
Ik had donderdag middag laat en avond 2305 poststukken van 2 wijken te sorteren.
Kreeg het voor middernacht niet af.
Op het laatst was ik er beroerd van en ben dan maar snel naar bed gegaan.
Het zijn 2 wijken met verspringende nummers dus je moet goed opletten op welke stapel je het legt.
Vanochtend de laatste post pas weggebracht.
Zal erover mailen naar Sandd hoe ik deze vreselijke berg ervaren heb.
Zo te zien komt er zoveel post aan dat 1 wijk voor mij ruim voldoende is.
Dan heb ik gemiddeld tussen de 1000 en 1500 stuks per week te sorteren en ben dan voor de avond klaar.
En dan heb ik de post van VSP die tussen de 100 en 500 stuks ligt en er straks bijkomt nog niet meegerekend.
Gisteren kwam ik al post van VSP tegen in mijn bakken.
Het was niet veel, maar het begin is er.

Re: Sorteertips

46
Ja, iedereen heeft er zijn eigen beeld bij.
Bij mij gaat het om 200 tot 400 stuks.
Bij 200 ben ik sneller klaar, uiteraard. Maar de tijd per poststuk, nu zo'n 10 seconden all in, neemt af.
Ik krijg geen al te grote straten, tot zo'n 20 stuks per straat max. Onderverdeling in tientallen is niet efficient: je hebt ze dan nog een keer in handen.
Ik heb ook geprobeerd al bij de eerste keer aflezen de grotere straten in hoge en lage nummers te verdelen. Dat werkte niet echt: een straatnaam lees ik ook heel snel op de kop, dus het in straten onderverdelen gaat er g snel, dat neemt erg af als je de nrs ook moet lezen. Ik maak geen onderscheid even-oneven: ik fiets de routes af of loop een blok rond, waardoor dit onderscheid niet nodig is.

Re: Sorteertips

48
@postbode7,

Ik loop voor Sandd via een onderaannemer.
Vaak lees ik op het forum dat ze de post van VSP niets vinden voorstellen.
Maar als de Ziggo mailing komt dan kan ik bijna h.a.h die blaadjes bezorgen.
Ze hebben de afmeting van het blad Spoor en dus weer extra kilo's erbij per slag.
Ook zitten er vaak veel zware reisgidsen tussen.
De post is niet zo afwisselend als bij Sandd maar na de zomer heb ik toch wat aardig verdiend.
Straks komt alles samen in de kratten van Sandd en met die krappe bezorgtijden wordt dat nog een hele klus.

@Anyone,

Hoeveel straten heb je in je wijk?
Zelf heb ik op drukke dagen zo 300 stuks per straat.
De straten bij mij zijn niet recht toe recht aan maar door elkaar heen gevlochten woonblokken met aparte nummers.
Er zit wel een beetje logica in maar daarvoor moet je de wijk heel vaak hebben gelopen.
Ze noemen het ook wel doolwijken.
In de zomer had ik bij VSP wel eens 20 stuks per straat.
Loop je soms ook voor VSP want die wijken hebben veel straten.

Re: Sorteertips

50
@elisa,

VSP is niet verkocht aan Sandd maar hun klanten kunnen nu nog maar uit 2 postbedrijven kiezen.
Vanuit het depot hoor je niks, alleen een brief dat de aantallen poststukken gaan toenemen.
Vrijdag zat er post van Weleda tussen die eerder in de bakken van VSP zat.
Weet zelf ook nog niet of de Ziggo-mailing naar Sandd komt maar ik hou er wel rekening mee.
Post.nl is veel duurder en die Ziggo bladen gaan hier in Brabant bijna h.a.h.
Bedrijven moeten door de crisis ook bezuinigen en het Ziggo blad valt niet onder tijdkritische post.
Ik zie ook op de site van VSP dat ik maar weinig poststukken krijg deze week.
We moeten maar even afwachten.
Als ik weer post van ex- VSP klanten tegen kom meld ik het weer op het forum.
cron