"Winterbanden" voor de fiets!

1
Monteren onder de auto is veiliger, zo blijkt uit onderzoek. Maar ook voor de fietser die te maken krijgt met gladde wegen en gladde fietspaden kunnen winterbanden op de fiets, een valpartij voorkomen. Er bestaan verschillende merken winterbanden voor de fiets. Zo heeft Schwalbe een fietswinterband met spikes of de Schwalbe Marathon Winter, een goede band voor winterse omstandigheden die ertoe bijdraagt dat je de fiets goed onder controle houdt op een glad wegdek.

Wil je de fiets niet voorzien van winterbanden maar toch liever niet een glijpartij meemaken dan kun je bij gladheid ook zogenaamde tie-wraps om de band wikkelen. Dat zijn de plastic strookjes waarmee men ook wel zakken etc kan sluiten. Trek ze met een tang strak over de band aan. De fiets is nu voorzien van een echte sneeuwketting die zeker zijn nut bewijst. En blijf natuurlijk voorzichtig.

Re: "Winterbanden" voor de fiets!

6
Een strakke tie wrap om je band levert alleen een insnoering op die geen contact meer maakt met de ondergrond. Ook zal je band het niet waarderen qua levensduur. Elastieken eromheen... Mijn ervaringen met ijs:

- rij rustig
- in een zo laag mogelijke versnelling (hoog trapritme)
- als het kan over de geveegde stoep
- rem niet
- stuur niet
- rij met een aanhanger

In de sneeuw is het anders. Zorg dat je zo breed mogelijke banden hebt. Mijn 54 mm banden zakken bijna niet weg in de sneeuw. Hierdoor rij ik in een geultje. Bandenspanning is niet zo cruciaal. Een te lage druk levert weer meer lekken op op asfalt.
De spijkerbanden zijn leuk en duur. Gewoon opletten en zoveel mogelijk over geveegd terrein rijden.

Als het echt bar en boos is, rij ik over de hoofdrijbaan met de auto's en bussen mee. Dikke BMW's en taxi's kunnen daar niet tegen (vooral de taxi's met bejaarden achterin) en die moeten flink toeteren. Maar dat is mijn probleem niet. Van de politie mag het wel. Althans die zeuren er niet over.

Re: "Winterbanden" voor de fiets!

10
Er zijn tegenwoordig best wel mooie oplossingen te koop. Met twee rijen spikes of met vier. Grof profiel of fijn. De marathons van Schwalbe zijn normale banden waar ook een winter variant van is. Naast de banden met spikes heb je natuurlijk ook de banden met speciaal rubber, zoals dat ook werkt met autobanden. Het enige waar ik tegen op zou zien is het (steeds) wisselen. Hier is trouwens een mooi overzicht van speciale winterbanden, ook nog is 15% korting op dit moment. (Y)

Afbeelding
cron