Re: Op één adres meerdere brievenbussen

21
In principe heb je wel gelijk, V&O. Wij bezorgen op adres, niet op naam. In mijn wijk bevind zich een gezondheidspraktijk waar diverse artsen zijn gevestigd. Het nummer is 10. Nu hebben ze buiten een heel bussenfront gezet met daarop de namen van de verschillende artsen, en ze verwachten dat ik dat op naam ga sorteren. Ik heb ze al wel eens voorgesteld om elke arts een subnummer toe te kennen, A, B, C, etc, maar daar hebben ze nooit wat mee gedaan. Artsen krijgen in de regel flink wat post, en als ik voor iedere brief heel dat bussenfront moet gaan afspeuren op zoek naar de juiste arts, dan kost me dat flink wat extra tijd. Ik krijg de post voor de artsen uiteraard ook niet op naam gesorteerd aangeleverd, omdat ze dat op het sorteercentrum ook veel te veel tijd zou kosten. Bovendien is het adres, ook volgens de GBA, officieel maar 1 afgiftepunt, dus er mag ook niet verwacht worden dat je het gaat splitsen.

Mensen hebben het hier nu over gezeur over regels, en over service verlenen, maar ik vind dit te ver gaan. Als iemand mij een keertje een verzoek doet wil ik daar best gehoor aan geven, maar zoiets als post voor 1 adres sorteren op verschillende namen, dat is een verzoek, als je daar 1x gehoor aan geeft, dan word je meteen geacht dit elke keer te doen.

Service betekent dat je af en toe bereid bent wat extra's te doen, niet dat je structureel en onbetaald allerlei werkzaamheden verricht die niet tot je taak behoren. Dat is geen service, dat is vrijwilligerswerk!

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

22
Klopt newman. Het uitsorteren kunnen ze zelf doen op nummer 10. Dat is niet de taak aan de postbode. Zij willen zelf geen cent uitgeven om extra adressen aan te vragen. Dus waarom extra service verlenen als iemand zelf er niets voor wil betalen? Op de bezorgbon op Sandd staat het aantal aflever adressen. Deze komen dan niet met elkaar overeen. Verder levert het problemen op met het bezorgen van kieslijsten van de politieke partijen waarbij je dan een tekorten krijgt. Je hebt verzorgingstehuizen waarbij elke bewoner een eigen adres heeft maar ook verzorgingstehuizen waarbij slechts 'één adres is, dan moeten zij voor de verdere verspreiding verzorgen. Ik zie hier ook panden met meerdere brievenbussen en dan ook nog eens zonder huisnummer er op.

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

23
Newman schreef: Service betekent dat je af en toe bereid bent wat extra's te doen, niet dat je structureel en onbetaald allerlei werkzaamheden verricht die niet tot je taak behoren.
Werkelijk onbetaald?
Hoeveel tijd kost het extra om dit soort post te bezorgen? Tien tot twintig seconden per dag?
En zonder die extra twintig seconden lukt het je nog net wel om de wijk te lopen binnen de betaalde tijd, maar met die extra twintig seconden lukt dat niet meer?

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

24
ike schreef:
Newman schreef: Service betekent dat je af en toe bereid bent wat extra's te doen, niet dat je structureel en onbetaald allerlei werkzaamheden verricht die niet tot je taak behoren.
Werkelijk onbetaald?
Hoeveel tijd kost het extra om dit soort post te bezorgen? Tien tot twintig seconden per dag?
En zonder die extra twintig seconden lukt het je nog net wel om de wijk te lopen binnen de betaalde tijd, maar met die extra twintig seconden lukt dat niet meer?
Hoeveel tijd het duurt hangt af van het aantal adressen in je wijk, en de hoeveelheid post die je er voor hebt. In het geval van "mijn" gezondheidscentrum is het vaak toch een aardig bundeltje, en als je dat op straat brief voor brief moet gaan uitzoeken ben je toch wel een paar minuutjes bezig, en dat dag in dag uit, dan gaat het uiteindelijk aardig oplopen.

Als die mensen het zo graag per arts uitgesorteerd willen hebben dan moeten ze gewoon zorgen voor subnummers, en anders sorteren ze het zelf maar uit. Dan kun je wel stellen dat het voor mij maar weinig moeite is, maar dat is het voor hun toch ook? Nu zeggen ze in feite dat hun tijd kostbaar is, en mijn tijd niet.

Maar de tijd die er mee gemoeid is, is nog niet eens het belangrijkste, het gaat om de precedentwerking. Want wat jij misschien als extra service ziet, ziet een klant op een gegeven moment als vanzelfsprekend. Dus dan ben ik op vakantie en loopt een vervanger mijn wijk, en die duwt alle post voor de Burgemeester Dickerdackstraat 10 in de eerste bus met nr 10. er op die hij tegenkomt. Vervolgens krijgt hij een klacht aan z'n broek omdat hij niet dezelfde overservice verleent als ik.

Dat is dus het probleem wat ik heb met overservice: je creëert verkeerde verwachtingen bij de klant van wat ze wel en niet van jou mogen verwachten. En dan kan je wel zeggen, "het duurt maar even", maar als je gehoor gaat geven aan al die verzoeken van klanten die op zichzelf staand maar "even" duren, dan kun je wel aan de gang blijven.

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

25
Newman schreef:
Hoeveel tijd het duurt hangt af van het aantal adressen in je wijk, en de hoeveelheid post die je er voor hebt. In het geval van "mijn" gezondheidscentrum is het vaak toch een aardig bundeltje, en als je dat op straat brief voor brief moet gaan uitzoeken ben je toch wel een paar minuutjes bezig, en dat dag in dag uit, dan gaat het uiteindelijk aardig oplopen.
Ik had een tijdje een bejaardenhuis met één huisnummer dat verder was opgesplitst met letters en een cijfer (b.v. 1-A-1, 1-C-4 enz.) Op het bussenblok een briefje: "Postbode wilt u de post in de juiste bussen doen?" Natuurlijk wilde ik dat. Het was alleen zo jammer dat veel instellingen *alleen* het huisnummer vermeldden en de bussen verdeeld waren over twee blokken die niet in elkaars zicht lagen (om een hoek). Uit nijd heb ik eens 18 boekjes van een postorderbedrijf retour gestuurd. Tot mijn verbazing hadden ze de keer daarop het adressenbestand al gecorrigeerd.

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

26
VenO

Als je niet alle post precies in de juist bus wilt doen, doe je gewoon alle post in 1 bus. Zo hoef je niet extra voor niks te werken...
Geertjan schreef:onduidelijk voor de bezorger. zo heb ik hier een adres, .....kstraat 107-109. Daar zitten drie bedrijven. Ze hebben elk een aparte brievenbus met daarop de naam van het bedrijf. ?Soms komt er post met in de adressering alleen maar t.a.v dhr of mevr.....zonder de bedrijfsnaam. tja die stuur ik dan gewoon retour.
In jouw situatie zou ik het niet retour sturen, maar gewoon in 1 bus gooien. Hadden die ondernemers gewoon duidelijker moeten zijn richting verzenders.
ex Sandd Postbezorgster

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

27
@postgirl

als vzo alles retour stuurt is dit gedoe binnenkort vanzelf opgelost.
Mag vzo een andere bezigheid gaan zoeken en sandd een nieuwe bezorger. :roll:

Maar vzo, je hebt geen subnummers op je poststukken op 1 adres wel verschillende namen..
Gewoon in de 1e brievenbus bij dat adres blijven bezorgen. Dan lossen de
geadresseerden het op den duur zelf wel op. (Y)
en zo niet.. niet jouw probleem.


Zowel Newman met niet structureel zaken blijven oplossen als Ike, wat is nou 10 seconden..
daar kan ik me wel in vinden.

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

28
Ik gebruik als het nodig is graag mijn gezonde verstand i.p.v. klakkeloos regeltjes te volgen. Vandaag had ik post (bij het sorteren) voor nummer 100 maar er stond er Technisch bureau West Brabant op het adresetiket. Nu weet ik zeker dat dit bedrijf op nummer 110 zit. Dan gaat dat poststuk er echt wel bij nr. 110 in en niet bij nr. 100. Ik weet ook wie er op nr. 100 woont en dat is een gewoon huis. Ik denk niet dat dit bedrijf graag wil dat ik post voor hem (het bedrijf is onzijdig en daarom hem) op nr. 100 door de brievenbus wurm (enigszins klemmend exemplaar). Op het poststuk komt dan een positblaadje met daarop de vermelding dat het nummer onjuist is en of ze het juiste nummer aan de afzender door willen geven. Dat heet dus service.

Re: Op één adres meerdere brievenbussen

30
verzendenenontvangen schreef:Postbode7 dat is ook inderdaad service. Maar dat is jouw service. Want alle postbedrijven willen toch graag dat je het bezorgd op nummer 100.
Het gaat er om wat de klant (de afzender) wil. De klant is tenslotte degene die betaalt.
En die betaalt niet voor het volgen van
regeltjes, maar voor het bezorgen van de post bij de juiste persoon.
cron