Hoe controleert men de bezorging ?

1
Tja, hoe doet men dat ? In mijn 'sollicitatiegesprek' hebben we het er wel over gehad. Maar de man wist niks of mocht niks loslaten. Wel wist hij te melden dat Netwerk de hoogste bezorgkwaliteit had. Dit kan alleen gemeten worden als het een onafhankelijke instantie is. En dat beperkt je weer in de mogelijkheden. Eigenlijk zie ik weinig mogelijkheden om te controleren of geadresseerde reclame wel aankomt. Of je moet gaan bellen. Verder moet je niet vergeten dat het de postbedrjven ook een zorg zal zijn of de post aankomt, het gaat alleen om het overleggen van cijfers dat de post aankomt. En dat kan net een verschil zijn.

Gaandeweg bedacht ik me wel één goede, ietwat slinkse manier voor een controle.
Wie heeft ervaringen ?

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

2
Als het goed is zijn er altijd belpanels in de wijken voor nacheck maar naar mijn ervaring is dat meer een dreigement dan dat het gebruikt wordt. Natuurlijk bestaat de kans dat ze een opinie peiling een keer doen bij de panels. Maak je maar niet al te druk daarover, ik heb op die manier nooit een klacht gehad.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

3
Voor Sandd begreep ik dat na 18:00 uur er dames en heren van een belpanel klaarzitten en mensen uit de wijk gaan opbellen. Uiteraard wel van poststukken die die dag bezorgd moeten zijn geweest. De coordinator vertelde er wel bij dat er altijd wel eens een keer een poststuk bij zit die niet door een bewoner gezien is, terwijl dat hij wel bezorgd is. Bijvoorbeeld; vader ziet een poststuk en besluit dat die niet belangrijk is of bergt hem na hem gelezen te hebben meteen op. Hij heeft het er verder niet over. Moeders weet van niets en zij neemt bijvoorbeeld om een uur of 8 de telefoon op. De dame aan de telefoon vraagt of mevrouw op die en die dag een bepaald poststuk heeft gehad en mevrouw heeft hem niet gezien. Voila.. 1 poststuk gemist. Bij 3 poststukken gemist, bij verschillende mensen, gaan ze aan de bel trekken.

Tot nu toe heb ik altijd 100% gescoord, dus het zal allemaal wel meevallen. Maar ja, bovengenoemd voorbeeld kan altijd voorkomen. Of iemand heeft iets wel gehad, maar vergist zich. Of de bewoner mag je niet en wil stangen. Dit kan ook voorkomen.

Hoe het gaat bij VSP weet ik eigenlijk niet. Ik geloof dat destijds bij Selektmail er in de krat werd gekeken wat er in zat, een adres werd genoteerd en dat die later werd gebeld om te kijken of het poststuk was bezorgd. Ik heb een keer een klacht gehad dat een bepaald poststuk niet was bezorgd ergens in de wijk die ik liep. Ik wist zeker dat ik in die straat was geweest en ook op dat adres. Ik in de tas kijken en ja hoor, net dat poststuk was uit de bundel gegleden en onder de plank geschoven die mijn man in mijn DHL tassen had gemonteerd. Daar was hij dus. Er schuift wel eens vaker iets uit de bundel, en die kom je later tegen en daar hoor je niets meer over. Maar net dat ding! Ik vergeet dat nooit meer. :lol:

Klanten kunnen ook zelf bellen, als post kapot is, vreselijk nat geworden of nooit aangekomen terwijl ze het wel verwachten. Of om wat voor reden dan ook.

Ik heb ook gehoord (maar weet niet zeker of dat zo is) dat er mensen in de wijk zijn die speciaal klaarzitten om gebeld te worden bij controles. Dus dat zijn voor de onbekenden voor de postbezorger, maar die houden de bezorger in de gaten. En zij letten op of zij de poststukken krijgen die ze horen te krijgen. Dus dan zouden dat steeds dezelfde bewoners zijn die gebeld worden.

Ik ben in de Selektmailtijd 1x door Selektmail gebeld met de vraag of de bezorgster de Neckermann had bezorgd. (had ze! (Y) ) Dat is maar 1x gebeurd dat ik gebeld ben in al die jaren.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

4
Ik vroeg het ook omdat ik me niet goed kan voorstellen hoe je het doet. Wil via PB wel mijn geheimtip doormailen, gooi ik hier liever niet op open net. En verder vond ik het heel erg verdacht dat bij mijn eerste route precies één enveloppe van Netwerk zat, terwijl de meeste post toch in grotere aantallen gaat. Dat ene huis houdt ik goed in de gaten dat ik daar even op let. En verder maak ik me er ook niet druk om, het intrigeerde mij meer dan dat het mezelf betreft.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

5
is even gedateerd , moet toch even antwoorden.

Al die bulkpost heeft "bewijsadressen" , als die de post niet op tijd krijgt heeft de postaanbieder een probleem en gaat bij de bezorger(s) aan de bel trekken.
Waarom bewijsadressen ?
(Grote) bedrijven maken prijsafspraken waarvan 24 uurs post het duurste tarief is, word deze dan pas na 48 uur bezorgd dan zijn ze in feite genaaid met de portokosten waar je al snel spreekt over €25.000/€100.000 verschil op jaarbasis.
Zo zal het ook bij Sandd/VSP/Selectmail zijn, dinsdag bezorgen bijv. en niet pas vrijdags.

@Anyone
Is geen geheim hoor, die verkeerde die er tussen zat is een goed voorbeeld hoe er ook gecontroleerd word, niet op jou maar bedrijven onderling.
De bewijsadressen er uit vissen kun je ook a.d.h.v. de code die er op staat, maar nu eerst al je post te gaan lezen lijkt me ook erg omslachtig.
Wel als je weet welk adres bewijsexemplaren krijgt kun je de gok wagen om alleen daar te bezorgen en de rest een dag of wat later.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

6
Bij ons bij Postnl hadden ze ook een manier om te controleren. Misschien wordt dat ook elders bij Postnl. gedaan.

Tussen de post zaten steeksproefsgewijs een stuk of 5 a 6 enveloppen. Daar stond dan i.p.v. het bezorgadres, het adres van het sorteercentrum op en op de achterkant de melding dat mocht de bewoner deze envelop per abuis ontvangen, deze teruggestuurd kon worden aan het sorteercentrum/Team Coach.

Wij moesten als wij met onze bezorgronde bezig waren, de enveloppen eruit vissen. Deze enveloppen mochten niet bezorgd worden. Wij wisten van te voren niet hoeveel van die enveloppen tussen de post zaten. De ene keer waren het er drie en moesten er drie terugkeren op het depot. De Postbode+ nam ze dan weer mee naar de Team Coach, die ze dan natelde. En de keer erop waren het er 5 die de Team Coach tussen de post verstopte. De andere keer weer meer.

Je wist ook niet van te voren wanneer je ze kreeg. Soms kreeg ik ze wel 3x in de week. (ik had 2 wijken) De andere keer had ik ze weer een paar maanden niet. Maar iedereen kwam aan de beurt.

Als er teveel enveloppen bij bewoners belandden, dan had je wel een probleem. Over het algemeen ging het goed. Er kwamen weinig tot bijna nooit klachten binnen op ons depot.
Er werd op nog meer manieren getest, maar hoe dat ging dat weet ik niet.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

8
Die enveloppen werden bij ons altijd opeenvolgend genummerd :lol:
Soms zaten ze ook allemaal bij elkaar bovenop de bundel.
Echt een controle van niks.
Verder hebben ze belteams en mensen in de wijken die doorgeven wat ze aan post en hah hebben ontvangen.
Iemand in mijn wijk versprak zich een keer :oops:

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

9
brievenbus schreef:Die enveloppen werden bij ons altijd opeenvolgend genummerd :lol:
Soms zaten ze ook allemaal bij elkaar bovenop de bundel.
Echt een controle van niks.
Pas hier mee op, de bovenste bundel heeft waarschijnlijk een code 1 of 2 er op staan.
De echte zitten gewoon door je post heen.

Klinkt allemaal heel ingewikkeld, voorheen deed ik postale verwerking naar jullie (de bedrijven dus)
Daar leer je echt waar alle codes zitten.
Sterker, als wij uitval hadden door storing en er was een bewijsnummer kwijt brak de pl***is al uit.

Re: Hoe controleert men de bezorging ?

10
blijft het wel jammer vinden dat je op de bezorgbonnen niet meer ziet of je 100% alles goed hebt gedaan in 1 maand. vroeger kon je nog zien op de bezorgbon van hoeveel % je goed je had gelopen als je dan 3x al 3 maanden 100% had dan wist je gewoon dat je goed zat. erg jammer dat die procentjes weer weg zijn gehaald :cry:
Postbezorgster *religroup**sandd* :) is back since 8/7/13!
cron