Aangenaam, mijn naam is Posthaas

1
Hallo allemaal,
Sinds enige weken ben ik zg didoza bezorger bij Postnl. Voor wie het niet mocht weten didoza staat voor dinsdag, donderdag en zaterdag, dit zijn dan de drukke dagen voor Postnl. Ik ben gepensioneerd, en om thuis niet te veel achter de computer te zitten, ben ik dit maar gaan doen. Maar wat een kennismaking, ronduit gezegd een grote puinhoop. Nu begrijp ik ook waarom die reorganisatie bij Postnl zo chaotisch is verlopen. Werk nu voor de 5e week bij Postnl, en ik heb mijn directe leidinggevende nog niet gezien. Wel een aantal keren gesproken, alleen telefonisch. Heb niet eens de helft van de uren gewerkt in de eerste drie weken. Werd telefonisch met iemand meegestuurd, dan was de wijk klaar en wist ik niet wat ik de volgende werkdag moest doen. Dan maar weer bellen om te vragen hoe dit nu precies zat, de helft van de tijd was mijn leidinggevende niet aanwezig, en wist niemand wat ik moest doen. Dat heeft dus zo'n drie weken geduurd, en inmiddels heb ik mijn vaste wijk. Ook al meerdere malen 1 a 2 uur op mijn post moeten wachten op het depot, een keer was mijn post zoek, en ben ik (na overleg) maar naar huis gegaan. Dit was dus in een notedop mijn kennismaking met Postnl, is die van jullie ook zo soepel verlopen??? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Posthaas

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

2
Zo, dat is inderdaad wel erg chaotisch.

Lijkt me dat ze met DiDoZa-bezorgers juist een stuk zuiniger moeten omspringen, en dat ze hun handjes mogen dichtknijpen dat je er nog bent zeg.

In welke stad/streek/dorp loop je? En hoeveel uur krijg je per week voor die drie piekdagen?

Groet, Frank
___
PostNL-bezorger sinds 1 november '11

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

3
Hallo Frank, ja het gaat mij in eerste instantie om wat te doen te hebben, heb wel een paar keer gedacht van nu kap ik het af, maar het uiteindelijk toch zo gelaten. Ik loop in de regio Oss, en heb een contract van 6 uur per week. Op dit moment loopt het redelijk, maar ik zie en hoor wel allerlei rare toestanden om me heen. Het mag egoistisch klinken, maar ik ga in eerste instantie voor mijn eigen rechten, maar dat zijn natuurlijk ook de rechten van mijn collega's. Er wordt toch geweldig misbruik gemaakt van mensen die een paar extra centen heel hard kunnen gebruiken, maar voor de goede gang van zaken hun mond maar dichthouden. Ik denk ook dat er weinig postbezorg(st)ers georganiseerd zijn, van dat beetje geld dat ze verdienen gaan ze niet nog eens een paar tientjes per maand betalen aan een vakbond.

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

4
Nu precies voor die paar centen , en organiseren nee dat gebeurt niet. Het is middels de lol die ik erin heb dit te doen, lekker buiten en bezig, beetje sociaal aspekt erbij.
Je zult mij niet horen klagen over misbruik eed, ik kies hier zlef voor net als vele anderen.

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

6
Welkom Posthaas,

Ten eerste, je hoort altijd alleen maar dingen als het slecht gaat, dat is in elk bedrijf zo. Als iets goed gaat hoor je daar niets over want dat vindt iedereen immers normaal?
Het kan ook wel anders. Hoewel ook bij mij in het begin het e.e.a. niet duidelijk was, werd alles vrijwel direct na een of twee telefoontjes van mij goed geregeld. Op post gewacht, 1 keer, direct gebeld en daarna is het altijd op tijd geweest. Ik loop op ma, di, do, za maar word regelmatig gevraagd voor extra wijkjes, nu net gebeld of ik woensdag ook kan. Prima.
Mijn postbode+ is een toppertje, de teamcoach doet z'n best. Natuurlijk kunnen er dingen wellicht beter, communicatie bijvoorbeeld. Maar dit hoor ik vooral van collega's, zelf heb ik er niet over te klagen.
Wat mij betreft, ik had een verleden in het commercieele bedrijfsleven en daar heerst sowieso een heel andere cultuur dan bij een voormalig overheidsbedrijf waar nog veel oude patronen door blijven druppelen. Verandering kost tijd. In het begin verbaasde ik me daar wel over, dat er dingen bleven liggen die in het commercieele bedrijfsleven ondenkbaar zijn.
Zelf aan de bel trekken, als er wat is, helpt in mijn geval altijd. Nu is dat allang niet meer nodig en lopen de dingen voor mij in elk geval zoals ze moeten. En, en dat is het belangrijkste, ik ben blij met mijn werk en doe het met plezier. Heerlijk buiten, zorgen uit je hoofd waaien, goed voor je conditie. Na jarenlange stress van kantoorbanen waar ik, weliswaar goed betaald werd maar wel letterlijk ziek van ben geworden, vind ik dit een verademing. Straks fiets ik met plezier weer mijn maandagse 25 km's voor 4 wijken post!
Uiteraard hoop ik dat bij jou ook alles beter gaat lopen, trek in elk geval direct aan de bel als er dingen niet kloppen. Veel succes en bovenal plezier met je werk.

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

7
Welkom Posthaas! Dat het 'wat rommelig' kan lopen zullen de meesten hier wel herkennen. Maar... alles went.
Ik werk nu bijna een half jaar als postbezorger, heb ook nog nooit een leidinggevende gezien. Vorige week (!) kreeg ik een brief: "gefeliciteerd met je nieuwe baan". Dus wie weet, komt het nu verder ook allemaal goed :-)
Nee, communicatie is niet het sterkste punt van PostNL, maar het mijne ook niet; ik trek niet zo snel aan de bel. Toen ik op mijn eerste werkdag belde waar ik hoe laat verwacht werd, wisten ze van geen nieuwe postbezorger. Maar het was snel geregeld en ik had meteen een eigen wijk, dat scheelt. Ik doe 'mijn wijkje' en heb met de rest weinig te maken, zo voelt het een beetje. Inmiddels ben ik het gewend om Niets te horen; niet als de post laat is, niet of ik het wel of niet goed doe... gewoon niets.
Eenmaal op de fiets vind ik het heerlijk; lekker buiten, ongecompliceerd, geen stress of strubbelingen. In tegenstelling tot eerdere banen kom ik uitgerust (nou ja: lekker moe) weer thuis. En nog geld toe ook :-)

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

8
Hallo allemaal, bedankt voor jullie reactie, ik moet je zeggen dat ik dit werk ook zeker voor mijn plezier doe/wil doen. Maar dan moeten de omstandigheden ook wel een beetje meewerken, en ik moet zeggen het gaat wel die kant op.
Er rest mij toch een vraagje wat of wie is "postbode+" eigenlijk, dat is me nog steeds niet duidelijk, ik kom dit nogal eens tegen zonder te weten waar het over gaat. :?:
Er zijn overigens wel heel veel afkortingen binnen Postnl, maar van een aantal daarvan heb ik inmiddels de betekenis kunnen achterhalen.

Re: Aangenaam, mijn naam is Posthaas

9
De postbodeplus is ooit in het leven geroepen toen TNT/PostNL met postbezorgers ging werken. De postbodeplus is het eerste aanspreekpunt voor de postbezorgers. Overigens gaat de functie weer vervallen als de cvl's in gebruik worden genomen. Dan krijg je een teamleider bezorgen. Dit hoeft niet perse de postbodeplus te zijn. In ons geval is het zo dat onze huidige teamcoach in de nieuwe opzet die teamleider bezorgen wordt en niet onze postbodeplus.
cron