Nieuw op dit forum: Bloem9

1
Hallo,

Mijn naam is Bloem en bezorgen doe ik al ruim 10 jaar lang met veel plezier.
Met 4 opgroeiende kinderen is dit goed te combineren. Naast post bezorgen bezorg ik 6 ochtenden per week kranten. Bij mij aan huis is een klein depot d.w.z. dat alle kranten (regionale dagbladen maar ook diverse landelijke kranten) hier geleverd worden en dat ik ze controleer/na tel en klaarleg voor de overige bezorgers. Daarnaast bezorg ik zelf 2 wijken. Om 03.30 sta ik op en normaal gesproken ben ik rond 06.45 klaar met alles.
Wat post bezorgen betreft ben ik begonnen bij het voormalige Selektmail / later DHL Global Mail. Toen dit overgenomen werd door Sandd was er in eerste instantie voor mij (en heel veel andere bezorgers) geen werk. Toen mijn oom van 80 (al jaren bezorger van Sandd) lichamelijk achteruit ging en moest stoppen heb ik het van hem overgenomen.

De post van Sandd die ik bezorg komt bij een distributeur (Stadspost) die bezorgt voor Sandd. Zij hebben een aantal medewerkers in dienst maar de bezorgers (waaronder ik) hebben geen arbeidscontract. Mijn wijk is minder groot dan bij Selektmail/DHL; daar moest ik vele kilometers fietsen (ook buiten de bebouwde kom). Mijn huidige wijk is compacter en de aantallen variëren van een paar honderd stuks tot 1700 stuks (vorige week: stempassen m.b.t. gemeenteverkiezingen).

Ik fiets graag en het sorteren van de post gaat mij na jaren ervaring best gemakkelijk af. Wat ik verdien is geen vetpot en hier krijg ik regelmatig opmerkingen over. De flexibiliteit en het werken in de buitenlucht echter zijn voor mij ideaal. Ik heb plezier in mijn werk, ik ben lekker in beweging en veel in de buitenlucht. Heerlijk! Ik hoop dat ik dit nog jaren kan blijven doen.

Wel jammer: het feit dat ik niet herkenbaar ben als Sandd bezorger. regelmatig wordt mij gevraagd of ik reclamefoldertjes aan het bezorgen ben. Sinds kort kunnen wij werkkleding bestellen maar de bezorgers die geen arbeidscontract hebben moeten hier zelf een aanzienlijk bedrag voor neertellen: 60 euro voor een jas/fleece vest/broek.
Ik heb wel een bezorgtas van Sandd maar daar staat geen logo op.

Dat was het...ik ben geen fervente PC gebruiker maar zo af en toe zal ik hier eens rond neuzen. Ben benieuwd hoe mij dit bevalt.

Groetjes van Bloem :)

Re: Nieuw op dit forum: Bloem9

2
Welkom Bloem!
Al 10 jaar (Y)
wel handig depot aan huis.
wordt je nog goed betaald voor de opslag van al die kranten bloem?
maar betekent dat ook dat jij alle krantenwijken die openvallen moet nabezorgen?

Sanddkleding. ik kan me voorstellen dat je werkkleding wil hebben.
Kleine troost.. voor de broek moet iedereen betalen ook als je in loondienst bent.
die is niet meer in het basispakket opgenomen.

60 euro is wel veel !
toen ik nog ovo=er was betaalde je met bikkels of 20 euro en dan betaalde sandd de rest.
kreeg je een jas, fleecevest en broek.

sandd tas maar zonder logo.. van sandd? ws omdat het een onderaannemer is bloem?
bij postservice ( brengt ook o.a. post van sandd rond) hebben ze een eigen tas..stadspost niet?

Re: Nieuw op dit forum: Bloem9

3
Hallo Carla,

Wat de kranten betreft: de verdiensten zijn vergelijkbaar met die van Sandd. Daar komt iets bovenop vanwege het feit dat bij ons het depot is. Foutloos bezorgen (minder dan 5 klachten per maand) levert een extra bonus op van ongeveer 20 euro per maand en omdat ik 2 wijken bezorg en vrijwel nooit een klacht heb levert dit 40 euro per maand extra op.
Klachten van andere bezorgers komen niet bij mij maar bij degene die boven mij staat. Ik kan ze wel zien op de bezorglijsten die ik iedere ochtend krijg (daar staan ook alle wijzigingen op).

Helaas ook bij de krant geen arbeidscontract dus geen vakantiegeld / geen verdiensten bij ziekte. En de belasting.. :? ...weinig aan te doen helaas. Niet opgeven is een groot risico wat ik niet wil nemen.

De tas van Sandd die ik werkelijk overal voor gebruik (met Selektmail bakken erin ;) ) is "Sandd"-blauw maar zonder logo.
Ideale tas...ook voor de dagelijkse boodschappen!

Er zijn beter betaalde baantjes maar ik zeg maar zo: alle beetjes zijn meegenomen!
Heb (heel) veel meegemaakt..ook veel ellende...geld is niet het belangrijkste voor mij. Dag in dag uit bezorgen door weer en wind is soms zwaar werk maar ik vind het heerlijk en vind er veel voldoening in :D

Wat betreft de kleding: 60 euro is inderdaad erg veel. Misschien dat ik ooit tegen een tweedehands jas / shirt aanloop??? Zou fijn zijn maar we zien wel!

Re: Nieuw op dit forum: Bloem9

4
Hallo Bloem,

ik lees wel eens vaker dat mensen al 10 jaar bezorgen. Ik kan me er eerlijk gezegd nog niets bij voorstellen, maar het klinkt formidabel dat je dat hebt volgehouden. Ik hou zelf nogal van uitzoek- en archiefwerk en ik had meer beweging nodig. Vond opeens een Sandd folder "bezorger gezocht" in mijn brievenbus... maar vóór die tijd had ik er geen moment bij stil gestaan dat ik ook dat werk zou kunnen doen.
Dat werken in de buitenlucht (ook bij minder weer) is me alles meegevallen. Als ik nu eens een dag het huis niet uit kom begint het echt te kriebelen vanbinnen.
De tips op dit forum hebben me echt een goede start gegeven, maar die zul jij niet nodig hebben.

Veel plezier met bezorgen & op het forum!
Groetjes van de rode verzamelaar. :D

Re: Nieuw op dit forum: Bloem9

5
@Bloem

de Polo is sowieso Gratis.
En ik vind deze lekker dragen. kraag voorkomt een verbrande nek.. volgens mij mag elke bezorger hem aanvragen als je minimaal 3 maanden bezorgt. Nou daar voldoe je aan Bloem!
dus schiet je coordinator eens aan en vraag of je na 10 jaar nu nog niet een solide reclamebord mag zijn :D
cron