jan272 schreef:Normaal als je in een fabriek werkt (dus niet in een staatsbedrijf met overbetaalde en ondergequalificeerde ambtenaren) dan voer je 1, hooguit 2, factor changes tegelijk door. Dan kan je de boel nog een beetje in de hand houden. En als het fout loopt weet je ook sneller waardoor. Zodat je er effectief op in kunt spelen.
Wat ons bedrijf helaas deed is een accountantsburo inhuren als ingenieursburo. En die KPMG minkukels snappen dat niet, dus hebben we nu 5 of meer major factor changes tegelijk. Ik noem onder andere
Optivo
Geo
Autobedrijf
Afschaffen postbode plus en snel wisselen team coaches
Sluiten VBG
Openen CVL
Nieuwe machines
Nieuwe internet gestuurde aanstuur mechanismen
Bestellen uit meerdere bundels al of niet met buidels
Onwillige (en dus onkundige) postBODEs in de voorbereiding
Onbekwame want te laag gequalificeerde postBEZORGERs in de uitvoering
En er is geen enkel bedrijf dat dat aankan. Waarvan akte. Ja ik heb dit al gecommuniceerd met mijn VBG manager. Hoger kan ik toch niet komen.
En toch is het een leuke tent om voor te werken. Ik hou van chaos.
Hoewel ik het deels met je betoog eens ben, kan ik me niet vinden in je kwalificatie van PostNL als ambtenarenbedrijf. Overigens spreek je jezelf op dit punt meermalen tegen: de ene keer zeg je dat PostNL een fabriek is, en even later zijn het weer ambtenaren.
Al die wijzigingen worden bedacht door de top. Dat zijn dus mensen als Peter Bakker en Koorstra. Mensen die pas na de privatisering deze posten zijn gaan bekleden.
Ik wil er trouwens nog een andere verklaring aan toevoegen: Het onvermogen van de organisatie PostNL om met kritiek om te gaan. Kritiek wordt al snel afgedaan als negativisme, en als je wijst op welke fouten ze in voorgaande jaren al hebben gemaakt zeggen ze dat je vast zit in het verleden. Wat dat betreft lijken ze wel op een bepaald forumlid hier wiens naam ik niet zal noemen.
Wat je dus ziet gebeuren dat kritiek en misstanden onder het tafelkleed worden geveegd. Zo'n VBG-manager wil niet laten weten aan zijn superieuren dat er veel misgaat op zijn kantoor, dus hij ontkent of bagatelliseert het. Dus de kans dat een misstand op de werkvloer ooit de groene toren bereikt is klein. Ik vraag me dan ook af of de Koorstra's van deze wereld wel weten wat er allemaal misgaat. Hun VBG-managers zwijgen erover, en de postbode wordt niet geloofd want "dat zijn toch allemaal gefrusteerde mensen die boos zijn dat ze straks ontslagen worden."
En doordat PostNL niet graag terugkijkt (dan zit je immers vast in het verleden) leren ze ook niet van hun fouten. Bij iedere reorganisatie hebben we heel veel mis zien gaan. Ik noem de invoering van de HSM, het gaan werken vanuit depots. En elke keer weer maakt men dezelfde fouten. Ze bedenken iets nieuws waardoor je met minder personeel toe kan, en gelijk worden die mensen de laan uitgestuurd. Terwijl ze beter kunnen wachten tot het nieuwe systeem eenmaal soepel draait, en DAN pas kijken met hoeveel mensen ze minder toekunnen.
En nu met het autobedrijf, en straks met de CVL's zullen ze al die fouten weer opnieuw gaan maken.
Een beetje chaos is leuk (goed voor mijn overuren en inkomsten), maar op deze manier richt het bedrijf zichzelf te gronde.