Huilen met PostNL [5]

1
„Werkdruk bij PostNL onvoorstelbaar hoog”

DEN HAAG – Het is kwakkelen bij PostNL. Een grootscheepse reorganisatie is stopgezet, post zou vaak te laat worden bezorgd en de werkdruk zou veel te hoog zijn. Woensdag praat de Tweede Kamer over de post­sector en de situatie bij PostNL in het bijzonder.

PostNL schortte de invoering van de reorganisatie onder druk van de ondernemingsraad eerder dit jaar tijdelijk op, omdat de ingebruikname van zogeheten voorbereidingslocaties tot onverwacht grote problemen in de postbezorging leidde. Op die proeflocaties –in Utrecht en Den Bosch– moet de sortering van post in de toekomst, naast nog zeven voorbereidingslocaties elder in het land, gecentraliseerd plaatshebben.

„De reorganisatie werd in gang gezet om in een krimpende postmarkt goedkoper te gaan werken en zodoende toch de winst veilig te stellen”, zegt Dirk Schuurman, kaderlid van CNV Publieke Zaak en werkzaam op een locatie van PostNL. „Maar de wens van meer centralisatie is voorlopig uitgedraaid op een mislukking. Onder druk van de or is ze voorlopig opgeschort.”

Schuurman schrikt van de problemen binnen PostNL die hem als kaderlid dagelijks ter ore komen. „De werkdruk is onvoorstelbaar hoog. Er is minder aanbod van post, maar de wijken zijn uitgebreid en de vaste bemensing is op veel locaties meer dan gehalveerd. Werknemers met tijdelijke contracten, de zogeheten postbezorgers , zeggen massaal hun baan op.”

Schuurman wil niet zo ver gaan dat hij de postbezorging een lachertje vindt, maar hij maakt zich wel grote zorgen over de kwaliteit ervan. „De incidenten stapelen zich op. De situatie op dit moment is nog wel te behappen omdat we momenteel niet in een drukke periode zitten, zoals de periode rond Kerst. Maar of de postbezorging elke dag gaat op de manier die de Postwet voorschrijft, waag ik te betwijfelen.”

Schuurman noemt het tijdstip van bezorging als voorbeeld. „In mijn omgeving hoor ik burgers klagen dat ze pas op zaterdagavond de post in de bus krijgen. Dat kan betekenen dat postbezorgers naast hun reguliere baan koste wat kost de post nog willen bezorgen. Het kan ook zijn dat de postbezorger de boel veel te laat heeft aangeleverd gekregen vanuit de voorbereidingslocatie. Het publiek is gelukkig behoorlijk coulant jegens de postbezorger, maar de verzender van post is ongelukkig met de situatie.”

Van het overleg woensdag in de Kamer heeft Schuurman geen hoge verwachtingen. „Dit kabinet heeft marktwerking hoog in het vaandel. Het zal niet accepteren dat ze wordt teruggedraaid, wat volgens mij de beste oplossing zou zijn. Op dit moment krijgen burgers vier verschillende postbezorgers aan de deur. Het moet niet gekker worden.”


Bron: 26-06-2012 14:52 | Bert Monster Rd.nl

Re: Huilen met PostNL [5]

2
Vier postbodes aan de deur? VSP en SMN zijn al weg dus het lijkt mij dat er nog maar 2 postbodes aan de deur komen t.w. die van PostNL en die van Sandd. Is die kerel wat achter? En dat het zo rommelt binnen PostNL is voor Sandd alleen maar gunstig. Krijgen we nog meer klanten. :lol: Laat maar komen die post!

Re: Huilen met PostNL [5]

3
Mijn dochter was gisteren jarig hoera! En afgelopen maandagavond kregen we om half 11 (22:30 uur), je leest het goed om half 11 een kaartje voor haar verjaardag in de bus. Of verkeerd bezorgd geweest of de post was laat. Erg laat. :lol: De overige kaarten die ze gisteren had moeten krijgen, waarvan ik weet dat ze verzonden zijn, heeft ze niet gekregen. Die zijn afgelopen vrijdag en zaterdag al op de bus gedaan. Die had ze gisteren moeten hebben. Nu is de post ook geweest, maar geen kaarten.

Nou als dat zo doorgaat, dan bezorgd Sandd binnenkort de verjaardagskaarten. Geen probleem mee. :lol:

We hadden een hele slechte bezorgster die terecht per 1 juni de laan is uitgestuurd. Nu hebben we een hele goede bezorger, die al jaren in dienst is en die van een andere wijk komt. Dus het komt wel goed. De kaarten komen wel aan. En anders is iemand uit een andere straat heel blij gemaakt. :mrgreen:

Ik plaag een beetje. Maar uiteraard vind ik het niet erg om post van Postnl over te nemen hoor. :twisted:

Re: Huilen met PostNL [5]

4
Blauwe brievenbus naast de oranje brievenbus ophangen, dan kunnen de burgers zelf kiezen door wie ze de post willen worden bezorgd..

Op de blauwe Sandd brievenbus staat: Wij bezorgen alleen op dinsdag en vrijdag.
Op de oranje PostNL brievenbus: Wij bezorgen alleen op maandag, woensdag, donderdag en zaterdag.
ex Sandd Postbezorgster

Re: Huilen met PostNL [5]

5
Al een week boze klant in mijn mailbox. Envelop van Nieuwegein naar s'Gravendeel na 9 dagen eindelijk bezorgd! Straks wordt het misschien zomer, ben benieuwd hoeveel nieuwe postfiguren dan liever op het strand liggen dan hun werk te doen.Post zelfde dag verzonden van Nieuwegein naar Japan duurde maar enkele dagen. Dus probleem zit m.i. niet in het grote nieuwe verdeelcentrum in Utrecht.
cron