Broodjeaapverhaal...of..hou de angst er in!

1
Een broodjeaapverhaal of stadssage (Engels: urban legend) is een (meestal) verzonnen verhaal dat als waar gebeurd wordt doorverteld. Vaak ontbreken exacte data, locaties en namen van personen en zijn er ook geen bronnen terug te vinden die het verhaal bevestigen.

Degene die het verhaal vertelt, heeft het veelal via iemand anders gehoord die het op zijn beurt ook weer van iemand anders heeft vernomen. De oorspronkelijke verteller is hierdoor meestal al even onbekend.

Broodjeaapverhalen zijn vaak sensationele of bizarre anekdotes die inspelen op de al dan niet latente angsten en vooroordelen van mensen. Over het algemeen zijn veel van deze verhalen compleet verzonnen. Sommige zijn qua oorsprong wel op een waar voorval gebaseerd, alleen is het verhaal al zo vaak doorverteld dat er van de feiten weinig meer klopt.

Ook verleidelijke pseudowetenschappelijke onzin die al zo vaak is doorverteld dat men algemeen aanneemt dat het waar is, valt onder het broodjeaapverhaal in bredere zin.

Een broodjeaapverhaal staat nauw tot het kweken van angst. Hoewel angst als je het goed gebruikt een goede emotie is, worden we tegenwoordig eigenlijk alleen maar bang gemaakt. Onze angst wordt dan niet onze partner, maar onze meester. We zijn namelijk voor alles bang en we moeten voor alles bang zijn. We zijn zelfs zo bang, dat we eigenlijk niet meer zien dat we eigenlijk alleen nog maar bang zijn.

In dit land zijn bijvoorbeeld de regering en het bedrijfsleven vaak grote angstmakers, want angst onderwerpt!; daarbij doet de media er een behoorlijke schep bovenop. We barsten van de alarmen: het weeralarm, filealarm, euroalarm, de Wereld vergaat alarm en ga zo maar door.

Doch zijn het vaak geruchten. Een gerucht is een verhaal dat de ronde doet, maar waarvan de waarheid niet vast staat. De informatie in een gerucht kan variëren tussen een roddel, maar het kan ook gerichte propaganda bevatten.

Ook over PostNL zijn veel broodjeaapverhalen in omloop. Dat het een kapotgemaakt bedrijf is door een handjevol graaiers is bewezen(!) en spreekt voor zich, maar ik lees hier en nog meer op andere fora dingen over PostNL die als feiten worden benoemd maar als bron 'van horen spreken of ergens van vernomen of gelezen' zijn; het is allemaal zo vaag mensen..en zo doelloos!

Ik in ieder geval laat me niet meer gek maken, ik bén het namelijk al! :D

Bron: het Internet en Tobo2011