Dubbele achternaam dubbele kosten? (PostNL verhuisservices)

1
Mevrouw Wagenaar Hummelinck stelde de volgende vraag op de Facebookpagina van de Consumentenbond: 'Mijn vriend en ik gaan verhuizen en we hebben verhuisservice van PostNL aangevraagd. PostNL meldt alleen post door te sturen als de volledige achternaam op de brief staat, maar ik heb een dubbele achternaam. Vaak vermeldt men alleen Wagenaar of Hummelinck. Dit zou betekenen dat ongeveer de helft van mijn post niet wordt doorgestuurd. Toen ik belde en om een oplossing vroeg, kreeg ik te horen dat ik maar een tweede verhuisservice à € 40 moet aanvragen! Ik vind dit belachelijk. Mag PostNL dit doen?

Wij antwoorden (= Consumentenbond) Of PostNL hiervoor kosten mag rekenen, hangt af van de algemene voorwaarden. Klanten worden geacht op de hoogte te zijn van de voorwaarden, voor zij akkoord gaan met de overeenkomst. Als in de voorwaarden staat dat de post alleen wordt doorgestuurd als de gehele achternaam op het poststuk staat, dan mag het bedrijf dit doen. Maar die kosten zijn natuurlijk absoluut niet klantvriendelijk. Wij stuurden deze klacht door naar PostNL en hoopten op enige coulance. Er kwam echter geen enkele reactie, ook niet toen Wagenaar Hummelinck haar klacht postte op ons Klachtenkompas.

Bron: Consumentengids pagina 59 van december 2013.

Re: Dubbele achternaam dubbele kosten? (PostNL verhuisservices)

2
Stomme redenering van PostNL. De meerderheid van de getrouwde vrouwen hebben toch een dubbele naam met een - ertussen? Bijv. mevrouw Jansen-Verschuren. Dat is toch al jaren het geval. Als die Jansen-Verschuren op de Dubbeldamlaan 10 woont en verhuist (met manlief) naar de Puttenstraat 14 dan moet alle post van de Dubbeldamlaan 10 met een of beide van deze namen naar een nieuw adres verzonden worden. Dus alle brieven met alleen Jansen of alleen Verschuren maar ook die met Jansen-Verschuren. Logisch. Het is dus m.i. lulkoek dat mevrouw Jansen voor haar eigen naam Verschuren een extra verhuisservice van € 40,-- moet nemen. Dat is allesbehalve klantvriendelijk. Ook al staat het in de voorwaarden. Dan zijn die voorwaarden niet klantvriendelijk.

Re: Dubbele achternaam dubbele kosten? (PostNL verhuisservices)

4
Daar gaat het helemaal niet om, postbode. Ze zegt dat ze ZELF een dubbele achternaam heeft; ze is helemaal niet getrouwd of wat dan ook, er staat toch ook geen streepje tussen? Als ze getrouwd zou zijn, had ze zelfs (!) achternamen! Er was toch ook zo'n voetballer met zo'n achternaam? Zelfs nog met het woordje of ertussen. (Alsof ze niet konden kiezen toen ze die achternaam uitzochten :ugeek: ) Misschien moet ze met die voetballer in contact komen. Waarschijnlijk zijn mensen met dubbele achternamen (dus geen getrouwde vrouwen) gewoon oorspronkelijk van adelijke afkomst, en waren ze zelfs nóg langer van oorsprong! Vaak krijgen ze hun naam niet eens gepropt in de hokjes van de adresopgaven op internet.

Re: Dubbele achternaam dubbele kosten? (PostNL verhuisservices)

5
Ik heb het even gecontroleerd, en de regel (die overigens bij het aanvragen van de verhuisservice meerdere malen met grote letters voorbij komt) is inderdaad dat er alleen post wordt doorgezonden waarvan de achternaam geheel overeenkomt met de achternaam op de post.

Dat lijkt klantonvriendelijk, maar het punt is dat wanneer wij post zouden gaan doorsturen met een achternaam die slechts deels overeen komt met de naam van de aanvrager, er ook post van de nieuwe bewoners meegestuurd zou kunnen worden.

Overigens is volgens mij het probleem eenvoudig te omzeilen, door bij het aanvragen van de verhuisservice in het vakje achternaam Wagenaar en/of Hummelink in te vullen. Ik heb het geprobeerd, en het past best.
cron