Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

1
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... zien.dhtml

In de internet versie staat niet het volledige artikel. Er zou sprake zijn van een postcode gebied in Amsterdam waar gefraudeerd is met DIGID code's. Maar ook met creditcards. De post zou onderschept worden. Hoewel de poststukken afzonderlijk worden gestuurd maakt dat niets uit? Met de Verhuisservice van PostNL kun je heel gemakkelijk de post laten doorsturen naar een ander adres. Maar dat zou dan wel opvallen.

Re: Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

4
Geef je groot gelijk. Ik ben zelf 24 en dus van de generatie 'alles moet mobiel' ... ik heb geen smartphone... wil er ook geen één. Internetbankieren werd me opgedrongen omdat bepaalde aankopen alleen via internetbankieren/Ideal kan...
Vorig jaar woorden gehad met onze gemeente die ineens besloot dat we de gemeentebelastingen niet meer per brief ontvangen, maar via DIGI-D.. maar we krijgen geen melding dat er een nieuw iets voor ons klaar staan.. dus moesten we vorig jaar boete betalen omdat we te laat waren!! Hoe kun je te laat zijn, terwijl je nooit bericht hebt gehad dat de aangifte op DIGI-D staan..
Mijn partner is net zo kriebelig (gelukkig!) tegenover automatische machtigingen etc. en wil ook alles op papier. We zijn namelijk al tot 2x toe belazerd door een energiebedrijf en door Ziggo! Bij automatische incasso moet je er boven op zitten! Zo hebben deze 2 eens veel meer afgeschreven en bij het energiebedrijf zelfs het dubbele! We hebben het met veel moeite terug kunnen vorderen! Geef ons het papier werk maar. Je hebt zelf de controle en bepaald zelf wanneer het wordt overgemaakt. Zo komen we niet meer voor verassingen te staan. Maar veel instanties beginnen dit zelfs al te weigeren. KPN bijv. doet het alleen nog maar via mail online en mijn loonstrook staat ook digitaal..
En dan dit van de belasting zonder toestemming te vragen.

Jullie denken misschien dat ik er te zwaar aan til.. maar ik vind dit te ver gaan! Ieder moet zelf mogen beslissen.
Mijn schoonouders moesten noodgedwongen een laptop kopen en internetaansluiting nemen om dit gedonder! Ze hebben er nu wel vrede mee, maar het was een drama in het begin om hen wegwijs te maken hierin.

Re: Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

5
Het schijnt vrij makkelijk te zijn om digiD's te hacken, en vervolgens kun je het rekeningnummer van de begunstigde in jouw rekeningnummer veranderen.

Volgens een woordvoerder van het bedrijf achter digiD (Logius) zou het gaan om een beperkt aantal gevallen in de Bijlmer, waar de bezorging van PostNL heel slecht zou zijn.

Ik vind het echter wel erg gemakkelijk om de postbode de schuld te geven. In de Bijlmer staan veel flats, en het is bekend dat in met name mindere wijken er "gehengeld" wordt. Die flats hebben vaak een bussenfront, en met een beetje oefening en een oude kleerhanger kun je van alles uit die bussen vissen. Vooral als er ook al dikke pakken reclame in liggen en de bewoners de bus niet dagelijks legen is het kinderspel om er post uit te vissen.

Maar goed, zo'n man van digiD zal waarschijnlijk eerder dood neervallen dan toegeven dat digiD zo lek als een mandje is.

Overigens is juist het geraffineerde van cybercrime dat je helemaal geen moeite hoeft te doen om papieren gegevens te achterhalen. Veel criminelen zijn werkzaam vanuit Oostbloklanden, en kunnen zo vanuit hun eigen huis inbreken in je computer en wachtwoorden onderscheppen.

Met internetbankieren het zelfde verhaal. Zelfs al heb je een goed wachtwoord wat je regelmatig verandert, een firewall en een up-to-date virusscanner, dan nog kan het mis gaan. Meestal gaat het wel goed, maar als het mois gaat kunnen ze je hele rekening plunderen. En de banken zijn niet meer zo coulant tegenwoordig, en zullen meestal stellen dat het jouw schuld is.

Re: Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

8
elisa schreef:Marloes ik denk er net zo over als jullie.
Al heb ik alle mogelijkheden om via het net te doen nee nee en nog eens nee.
Ben er zelfs fel op tegen. Ook pruttel bestellen doe ik niet nee ik ga gewoon naar een winkel.
Cybercrimers worden steeds slimmer en hacken wel je aangetekende digiD.
Dus ja .
He gelukkig. Soms denk ik dat ik de enige nog ben.. Vooral gezien de zeer verbaasde reacties van bedrijven wanneer we voor de zoveelste keer aangeven dat we NIET automatisch incasso willen. "Dan kost het u 2 euro administratie kosten extra" Gemeen.. maar het is dan niet anders! ANWB, zorgverzekering laat ik wel automatisch incasso, maar energierekeningen, verzekering etc.. Absoluut niet! Die fout maken we niet weer!! Baal enorm dat KPN niet meer op papier wil :(

En internet bestellingen doe ik dan wel weer (ja scheef he!). Maar ik maak dan wel gebruik van PayPal. Dan vind ik net iets veiliger dan via Ideal. Bij PayPal worden je gegevens niet weergeven bij diegene waarvan je koopt, bij Ideal staat je rekeningnummer, woonplaats en volledige naam weergeven!
We weten als particulier ook gewoon veel te weinig over wat er digitaal gebeurd. Dan hoor je weer verhalen over Facebook, dan ligt ING EN rabobank site weer plat omdat ze gehacked worden.. Moest toen wel lachen toen er 'online suicide' te wereld werd geroepen. Met wat gegevens invoeren en BOEM je hebt zelfmoord gepleegd online. (= Alles wat aan jou gerelateerd is, wordt verwijderd van het internet)
Je moet jezelf voor de aardigheid eens googlen.. je schrikt wat er via google alleen al te vinden is. Zelfs als je Facebook helemaal prive hebt staan kun je nog gegevens lezen via google! Verbaasde me het meest toen ik mezelf eens googlede en ik oude gegevens van mezelf kon lezen van een site die al jaren niet meer bestaat. Zelfs dat is mogelijk!! Ik heb me er bij neer gelegd, maar ik hou er wel rekening mee.. vooral omdat de kinderen in mijn klas me ook kunnen googlen (en natuurlijk de ouders ;) )

Re: Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

9
marloes schreef:En vorige week een brief gekregen dat de belastingzaken voortaan via Digi-D gaan i.p.v. brief... Ik kan er niet eens zelf over beslissen!! En dan lees ik dit vandaag!
In de brief staat volgens mij dat je voortaan je belasting-mededelingen kunt ontvangen via https://mijn.overheid.nl/ maar dat er voorlopig ook nog gebruikt wordt gemaakt van papier.
Als je inlogt met je DiGid op mijn.overheid.nl kun je van veel instanties te weten komen welke gegevens ze van jou hebben. Ik moet zeggen dat bij mij de ogen wel open zijn gegaan en ik ook bij diverse instanties verkeerde registraties heb laten corrigeren! Sommige gegevens (zoals arbeidsperiodes) stonden er al jaren verkeerd in.

Re: Ombudsman: fraude DigiD is kans om verbetering te laten zien

10
RedSquirrel schreef:
marloes schreef:En vorige week een brief gekregen dat de belastingzaken voortaan via Digi-D gaan i.p.v. brief... Ik kan er niet eens zelf over beslissen!! En dan lees ik dit vandaag!
In de brief staat volgens mij dat je voortaan je belasting-mededelingen kunt ontvangen via https://mijn.overheid.nl/ maar dat er voorlopig ook nog gebruikt wordt gemaakt van papier.
Als je inlogt met je DiGid op mijn.overheid.nl kun je van veel instanties te weten komen welke gegevens ze van jou hebben. Ik moet zeggen dat bij mij de ogen wel open zijn gegaan en ik ook bij diverse instanties verkeerde registraties heb laten corrigeren! Sommige gegevens (zoals arbeidsperiodes) stonden er al jaren verkeerd in.
Ik zal de brief morgen eens opzoeken! Ik wordt daar nu wel nieuwsgierig na... Mijn partner kreeg laatst namelijk een 'boete' omdat zijn gegeven incorrect waren ingevuld bij de belasting.. heel vreemd, omdat hij al JAREN zijn gegevens niet heeft veranderd. Misschien staat er inderdaad wel iets in wat niet klopt. Kun je dat trouwens makkelijk veranderen dan?
cron