Hoe zit dat precies?
Je hebt in een bepaalde stad de volgende situatie:
Eerst heb je bijvoorbeeld Knolweg 1 tot en met 115.
Je hebt Knolweg 15 en daarna heb je een flat. Die flat heeft de huisnummers 5-87. De ingang zit aan de Knolweg. Echter die flat is er later bijgekomen. Omdat de gemeente niet in de knoei wil komen met de huisnummers of toevoegingen hebben zij de flat onder een andere staat laten vallen: De Blauwe Singels. Naambordje wordt aan de zijkant weergegeven.
Mag dat zo maar dat een gemeente daarvoor kiest? Deze situatie is echt (straatnaam heb ik fictief gemaakt) en omdat heel veel mensen post bezorgen die bestemd is voor de Knolweg, komt terecht bij de Blauwe Singels. Ik heb bij de gemeente een klacht ingediend en zij hebben nu DUIDELIJK naambord voorop de flat gezet! Handig is anders.
Soms wordt het ook opgelost door eindeloze toevoegingen dus 1-1, 1-2 et cetera. Ook zie ik dat de gemeente huisnummers reserveert. Je hebt dan nummer 1 tot 47 en vanaf 57 tot en met 101. Daar kunnen ze eventueel nog huizen bouwen als ze willen. Soms begint een straat ook zomaar met nummer 5 in plaats van 1. Dit terwijl er soms niet eens huizen tussen passen.
Verder zie ik ook dat een straat begint met 76. Maar als je dan in het verleden kijkt zie je, dat de straat ooit langer is geweest maar gigantisch is gewijzigd. Een gemeente wijzigt liever dan niet alle huisnummers omdat dit nogal duur is. In mijn stad wordt binnenkort een complete straat gewijzigd van naam. Dan moet de gemeente de kosten betalen voor alle adres wijzigingen!
Ik hoorde laatst in het nieuws (februari?) dat een bepaalde wijk, alles is her genummerd. Toen bleek iemand onterecht een nieuwe CV ketel gekregen te hebben. Ik snap niet dat dit fout kan gaan? Dan moeten de bewoners toch de nieuwe huisnummers op hun huis hebben neergezet? Indien dat niet is gebeurd, ja dan gaat er iets mis.
Postcode bestaat uit 4 cijfers en 2 letters. Antwoordnummer ook, alleen dat is ook een fictief adres, dat wordt doorgestuurd naar een bestaande adres.
Re: Uitgifte van postcode's, huisnummer straat:
2Ik bezorg voor nummers 77 tot 245(einde straat) en 56 tot 138(einde straat).
Ik dacht eerst dat nummer 1 tot 75 en 1 tot 54 niet bestond, maar later bleek dat deze niet bij mijn wijkcode hoort, maar bij de wijkcode van een Sandd collega.
Ik dacht eerst dat nummer 1 tot 75 en 1 tot 54 niet bestond, maar later bleek dat deze niet bij mijn wijkcode hoort, maar bij de wijkcode van een Sandd collega.
ex Sandd Postbezorgster
3Maak je toch niet zo druk over een SORTEERHULPMIDDEL. Wij zijn bezorgers en wij moeten gewoon weten
- waar de wijk is
waar de straat is
hoe die straat slingert
waar even/oneven is
waar de nummers beginnen
hoe ze op/aflopen
wat de nummers van de hoekhuizen zijn
4jan272
je vergeet een ding op te sommen in dat rijtje dat je moet weten.
nl kijk goed dat je kruik leeg is
je vergeet een ding op te sommen in dat rijtje dat je moet weten.
nl kijk goed dat je kruik leeg is
5Hoorde van iemand die moest bezorgen op industrie terrein. Dan denk je dat huisnummer 37 naast 39 zit. Maar nee, die zit daar niet vlakbij. Of een vreemde volgorde, zover ik het goed begrepen heb: 1, 3, 7 en dan weer 5?
Zit er een bepaalde systematiek in? Ik zie zelfs soms borden staan die niet eens kloppen:
Bordje met huisnummers: 40 tot en met 110. Dan kom je aan het begin van de straat begint het gewoon met 48 in plaats van 40. Ook dat klopt dus niet altijd de bewegwijzering.
In Wikipedia staat dat de laatste 2 cijfers van een postcode de wijk van een stad aangeven. Echter wanneer bijvoorbeeld de laatste postcode 8888BC is, en vervolgens nieuwe wijk aan de andere kant van de stad wordt gebouwd, dan gaat men gewoon verder met 8888BD et cetera.
Vroeger had je nog een Postcodeboek. Helaas hebben ze die niet meer. Vind ik erg jammer. De Telefoongids zou de vervanger zijn. Maar niet iedereen staat in de Telefoongids!
Eigenlijk zou er voor de TOEVOEGING van een huisnummer ook een controle op moeten zitten. Nu zie je vaak dat het mis gaat bij de toevoegingen. Hier heb je een flat met huisnummer 35 bijvoorbeeld met toevoegingen, wederom getal.
Dus 35-1; 35-2; 35-3 en 35-4. De andere kant waar ook flat staat: 35-2; 35-4 en 35-6. Het stookhok heeft dan 35-7. Wat je dan vaak ziet is dat mensen wel het huisnummer van de flat invullen maar de toevoeging vergeten!
Je hebt soms ook postcode's waarbij er ruim huisnummers worden uitgegeven terwijl die huisnummers in het echt niet bestaan. Hier in de stad heb je postcode xxxx LC en dan heb je alleen maar huisnummer 1 en 3. Echter het postcode tabel gaat wel tot en met huisnummer 45 terwijl die huizen er helemaal niet zijn. Mogelijk kunnen ze in het parkje nog huizen gaan bouwen en het parkje gaat verwijderen?!
Zit er een bepaalde systematiek in? Ik zie zelfs soms borden staan die niet eens kloppen:
Bordje met huisnummers: 40 tot en met 110. Dan kom je aan het begin van de straat begint het gewoon met 48 in plaats van 40. Ook dat klopt dus niet altijd de bewegwijzering.
In Wikipedia staat dat de laatste 2 cijfers van een postcode de wijk van een stad aangeven. Echter wanneer bijvoorbeeld de laatste postcode 8888BC is, en vervolgens nieuwe wijk aan de andere kant van de stad wordt gebouwd, dan gaat men gewoon verder met 8888BD et cetera.
Vroeger had je nog een Postcodeboek. Helaas hebben ze die niet meer. Vind ik erg jammer. De Telefoongids zou de vervanger zijn. Maar niet iedereen staat in de Telefoongids!
Eigenlijk zou er voor de TOEVOEGING van een huisnummer ook een controle op moeten zitten. Nu zie je vaak dat het mis gaat bij de toevoegingen. Hier heb je een flat met huisnummer 35 bijvoorbeeld met toevoegingen, wederom getal.
Dus 35-1; 35-2; 35-3 en 35-4. De andere kant waar ook flat staat: 35-2; 35-4 en 35-6. Het stookhok heeft dan 35-7. Wat je dan vaak ziet is dat mensen wel het huisnummer van de flat invullen maar de toevoeging vergeten!
Je hebt soms ook postcode's waarbij er ruim huisnummers worden uitgegeven terwijl die huisnummers in het echt niet bestaan. Hier in de stad heb je postcode xxxx LC en dan heb je alleen maar huisnummer 1 en 3. Echter het postcode tabel gaat wel tot en met huisnummer 45 terwijl die huizen er helemaal niet zijn. Mogelijk kunnen ze in het parkje nog huizen gaan bouwen en het parkje gaat verwijderen?!
6www.postcode.nlverzendenenontvangen schreef: Vroeger had je nog een Postcodeboek. Helaas hebben ze die niet meer. Vind ik erg jammer.
7www.postcode.nl is een erg handige website vind ik! PostNL heeft ook een postcode zoeker alleen daar ben je verplicht het huisnummer in te vullen. Op postcode.nl heb je vrije velden en zie je een totaal overzicht. Er zijn ook straten die géén postcode hebben. Die heb je alleen wanneer daar geen huizen zitten natuurlijk.
9verklaar je naderjan272 schreef:postcode.nl werkt zelfs achteruit.
10als je een postcode intikt, zoals 5012C dan krijg je alle straten die daaraan voldoen.