‘Dit heb ik niet verdiend na negen jaar TNT leiden’

1
In het Financieel Dagblad stond een stukje dat de directrice 2,5 miljoen euro zou krijgen wanneer TNT tot de overname van UPS waren gekomen. Ik heb altijd geleerd: Alles eerlijk delen?

Marie-Christine Lombard, tot gisteren bestuursvoorzitter van TNT Express, is naar eigen zeggen beschadigd door de kritiek die ze te verduren kreeg over haar abrupte vertrek.

http://fd.nl/beleggen/517562-1209/dit-h ... ticlelead1
President-commissaris Antony Burgmans verweet haar in deze krant ‘contractbreuk’, omdat ze — tegen de afspraak in — weggaat terwijl de overname van de pakketbezorger door het Amerikaanse UPS nog niet is afgerond. De ex-topvrouw is emotioneel onder dat verwijt en vindt dat ze dit niet heeft verdiend gezien haar lange staat van dienst bij TNT.
Heeft u de situatie verkeerd ingeschat?
‘Dat denk ik niet. Ik heb maandag mailtjes, sms’jes en telefoontjes van klanten en werknemers gekregen die mij hebben gefeliciteerd met mijn stap. Mijn bloed kookt als ik lees dat ik contractbreuk heb gepleegd. Dat heb ik niet verdiend na twintig jaar bij dit bedrijf te hebben gewerkt, waarvan negen jaar aan de top. Dit is schadelijk voor mij, de president-commissaris en het bedrijf. Niemand wordt hier beter van.’
Waarom bent u verbaasd over alle ophef?
‘Ik heb gewoon een arbeidsovereenkomst zoals iedere werknemer en ik heb het recht om die op te zeggen. Ik wil benadrukken dat ik zelf heb opgezegd, dus zonder een vertrekregeling of iets dergelijks. Als ik had gewacht, tot na de afronding van de deal met UPS, dan had ik ook nog € 2,5 mln meegekregen. Dat laat ik aan mij voorbijgaan. En ik wil daarbij nog even memoreren dat we dat in het verleden bij TNT ook anders hebben gezien. Dus de ophef snap ik eerlijk gezegd niet.’
Had u niet beter meteen na de aankondiging van de overname kunnen vertrekken?
‘Als ik toen was weggegaan, had iedereen gezegd: zie je wel, het is geen goede deal. Nu is het tijd om verder te gaan. Daarnaast, het bedrijf blijft niet stuurloos achter: er is een deskundig managementteam.’
Waarom heeft u dan niet gewacht tot na het afronden van de deal?
‘Iedereen weet dat de ceo van de overgenomen partij de eerste is die vertrekt na een overname.’
U zou toch leiding geven aan het integratietraject?
‘In het biedingsdocument is vastgelegd dat de ceo van TNT daar leiding aan geeft. Maar dat kan ook mijn opvolger zijn. Het ligt niet voor de hand dat ik gebleven zou zijn. Daarbij, het is een vrij land. Ik moet ook verder met mijn leven. Als zich een kans voordoet, staat het mij vrij om daarop in te gaan. Gelukkig maar, zou ik zeggen. Dus een trap na op deze manier, in de krant, heb ik niet verdiend.’
Hoe was uw relatie met president-commissaris Burgmans de laatste tijd?
‘Daar wil ik niet op ingaan. Ik heb geen behoefte om de vuile was buiten te hangen.’
U was welkom bij UPS, zegt hij.
‘Dat kan hij wel zeggen. Maar UPS is niet met een aanbieding gekomen, zo simpel is dat. Dat had ik overigens ook niet verwacht hoor.’
De deal met UPS is nog niet rond, de Europese Commissie kan deze nog afblazen. Bent u toch niet te snel weg?
‘Ik kan niet eeuwig blijven wachten. Mijn rol is uitgespeeld bij TNT Express.’
Wat als de deal niet doorgaat?
‘Dat is buiten mijn macht.’
Wat gaat u doen?
Lombard kijkt even vragend. ‘Daar wil ik niets op zeggen, zelfs niet óf ik al een baan heb. Ik ga in ieder geval eerst een maand vrij nemen.’
cron