Vandaag in Kassa over de kwaliteit van PostNL. Opvallend is dat ze in 1 jaar tijd zo een 300 postbezorgers hebben ontslagen. in het TV programma werd nog gesproken over postbodes.
http://www.uitzendinggemist.nl/zoek?q=kassa
De website www.kassa.vara.nl is momenteel overbelast waardoor ik geen rechtstreekse link kon plaatsen bij dit schrijven van dit bericht.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
3Ik heb de uitzending ook gezien, en hoewel ik weet dat er op bepaalde plekken in het land problemen zijn (vooral in de regio's waar ze met die CVL's werken) behoeft de berichtgeving wel wat nuancering.
Om te beginnen is het nog steeds zo dat iedereen bij post meteen denkt aan PTT/TPG/TNT/PostNL, terwijl er al sinds 12 jaar meerdere postbedrijven actief zijn. Dus als mensen klagen over verkeerd bezorgde post of post die niet aankomt kan dat ook best een fout van de concurrent zijn. Zo wordt veel post van de Belastingdienst en het UWV tegenwoordig door Sandd bezorgd, en wordt hier de post van de gemeente (en aanverwante instellingen, zoals de Stadsschouwburg) en de woningbouwvereniging bezorgd door Business Post (sociale werkplaats).
Verder is een onderzoek onder 4000 respondenten door Kassa op 16 miljoen postontvangers ook een vrij beperkte steekproef. En natuurlijk heeft iedereen wel eens post voor de buren ontvangen, in de vraagstelling werd nml geen termijn genoemd. Als ze nou hadden gevraagd "Heeft u de afgelopen maand wel een post voor de buren, gefrankeerd met PostNL, ontvangen", dan was het wat anders. Nu kan het ook gaan over een fout bezorgde brief 10 jaar geleden.
Verder vond ik de vraag van de presentatrice "Hoe moeilijk kan het zijn een brief met nr 21 in de bus met 21 te stoppen?" ook een beetje onnozel. Als je het zo stelt klinkt het heel simpel, maar als je iedere dag honderden adressen afgaat dan kan het eigenlijk onmogelijk ALTIJD goed gaan. Iedereen kent het voorbeeld van een hele straat waar je voor iedereen post hebt, en dan ineens voor 1 adres niet. Een kort moment van onoplettendheid of afleiding en iemand heeft de post voor de buren. En wat te denken van straten waar niet iedereen een huisnummer heeft, of overwoekerd door klimop. Dan wordt het risico op fouten ook groot.
Ik bedoel maar: Lopen is ook niet moeilijk, maar iedereen struikelt wel eens.
Ook het voorbeeld van de mevrouw die al 9 maanden geen post had ontvangen, en daarvoor meteen de schuld bij PostNL legde. Als ze helemaal geen post heeft gehad, heeft ze dus ook al 9 maanden geen post van Sandd gehad! En daar hoor je dan ineens niemand over. Sandd? Ik spreek geregeld mensen op straat die nog denken dat PostNL monopolist is!
Om te beginnen is het nog steeds zo dat iedereen bij post meteen denkt aan PTT/TPG/TNT/PostNL, terwijl er al sinds 12 jaar meerdere postbedrijven actief zijn. Dus als mensen klagen over verkeerd bezorgde post of post die niet aankomt kan dat ook best een fout van de concurrent zijn. Zo wordt veel post van de Belastingdienst en het UWV tegenwoordig door Sandd bezorgd, en wordt hier de post van de gemeente (en aanverwante instellingen, zoals de Stadsschouwburg) en de woningbouwvereniging bezorgd door Business Post (sociale werkplaats).
Verder is een onderzoek onder 4000 respondenten door Kassa op 16 miljoen postontvangers ook een vrij beperkte steekproef. En natuurlijk heeft iedereen wel eens post voor de buren ontvangen, in de vraagstelling werd nml geen termijn genoemd. Als ze nou hadden gevraagd "Heeft u de afgelopen maand wel een post voor de buren, gefrankeerd met PostNL, ontvangen", dan was het wat anders. Nu kan het ook gaan over een fout bezorgde brief 10 jaar geleden.
Verder vond ik de vraag van de presentatrice "Hoe moeilijk kan het zijn een brief met nr 21 in de bus met 21 te stoppen?" ook een beetje onnozel. Als je het zo stelt klinkt het heel simpel, maar als je iedere dag honderden adressen afgaat dan kan het eigenlijk onmogelijk ALTIJD goed gaan. Iedereen kent het voorbeeld van een hele straat waar je voor iedereen post hebt, en dan ineens voor 1 adres niet. Een kort moment van onoplettendheid of afleiding en iemand heeft de post voor de buren. En wat te denken van straten waar niet iedereen een huisnummer heeft, of overwoekerd door klimop. Dan wordt het risico op fouten ook groot.
Ik bedoel maar: Lopen is ook niet moeilijk, maar iedereen struikelt wel eens.
Ook het voorbeeld van de mevrouw die al 9 maanden geen post had ontvangen, en daarvoor meteen de schuld bij PostNL legde. Als ze helemaal geen post heeft gehad, heeft ze dus ook al 9 maanden geen post van Sandd gehad! En daar hoor je dan ineens niemand over. Sandd? Ik spreek geregeld mensen op straat die nog denken dat PostNL monopolist is!
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
4http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... l/speel/1/
Staat op de bovenstaande website. Om het nog ingewikkelder te maken: PostNL bezorgd ook weleens post van Sandd en andersom volgens mij ook wel.
Als je nu 2 mensen hebt: Eentje werkt voor PostNL en de ander werkt voor Sandd. Zou de ene nu beter zijn of haar werk doen? We zijn allemaal mensen en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. PostNL had onderzoek gedaan naar dat kasteel waar de post niet goed bezorgd zou worden. Daarin kwam naar voren dat de brievenbus ook weleens overvol was. Toen gaf de mevrouw aan dat dit slechts enkele keer voorkwam? Misschien dat de postbezorger wel er vanuit gaat dat éénmaal de brievenbus vol zit misschien niet de moeite neemt om daarnaar toe te fietsen? Dat zou zo maar kunnen.
PostNL maakt van iedere poststuk dat binnenkomt een scan. Dat lijkt me een goede methode. Sandd en andere postaanbieders kwamen bij Kassa niet aan de orde. Dat zou wel beter zijn denk ik. Welke onderzoeken doen de concurrenten? Scannen die poststukken ook in? Dat vraag ik mij dan af.
Staat op de bovenstaande website. Om het nog ingewikkelder te maken: PostNL bezorgd ook weleens post van Sandd en andersom volgens mij ook wel.
Als je nu 2 mensen hebt: Eentje werkt voor PostNL en de ander werkt voor Sandd. Zou de ene nu beter zijn of haar werk doen? We zijn allemaal mensen en waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt. PostNL had onderzoek gedaan naar dat kasteel waar de post niet goed bezorgd zou worden. Daarin kwam naar voren dat de brievenbus ook weleens overvol was. Toen gaf de mevrouw aan dat dit slechts enkele keer voorkwam? Misschien dat de postbezorger wel er vanuit gaat dat éénmaal de brievenbus vol zit misschien niet de moeite neemt om daarnaar toe te fietsen? Dat zou zo maar kunnen.
PostNL maakt van iedere poststuk dat binnenkomt een scan. Dat lijkt me een goede methode. Sandd en andere postaanbieders kwamen bij Kassa niet aan de orde. Dat zou wel beter zijn denk ik. Welke onderzoeken doen de concurrenten? Scannen die poststukken ook in? Dat vraag ik mij dan af.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
5@newman
800 postbezorgers ontslagen in 2 jaar tijd bij Postnl wegens post weggooien of te laat bezorgen volgens het AD.
enige bescheidenheid over de postbezorging bij de concurrenten zou wel gepast zijn.
Als voorbeeld van niet op tijd bezorgde post werd bij Kassa gesproken over Rouwbrieven, Ziekenhuis afspraken
deze worden toch echt ALLEEN door Postnl tot op heden bezorgd.
@verzendenenontvangen
waarom Sandd of andere verzenders niet?
omdat deze niet op zo,n grote schaal zulke missers maken mischien.
800 postbezorgers ontslagen in 2 jaar tijd bij Postnl wegens post weggooien of te laat bezorgen volgens het AD.
enige bescheidenheid over de postbezorging bij de concurrenten zou wel gepast zijn.
Als voorbeeld van niet op tijd bezorgde post werd bij Kassa gesproken over Rouwbrieven, Ziekenhuis afspraken
deze worden toch echt ALLEEN door Postnl tot op heden bezorgd.
@verzendenenontvangen
waarom Sandd of andere verzenders niet?
omdat deze niet op zo,n grote schaal zulke missers maken mischien.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
6@ Carla:
Misschien wel. Sandd bezorgd dan ook 2 dagen in de week, PostNL 6 en verstuurd veel meer post.
Misschien wel. Sandd bezorgd dan ook 2 dagen in de week, PostNL 6 en verstuurd veel meer post.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
7@verzendenenontvangen
Ja dat verschil ken ik wel.
dat doet niets af aan het grote aantal ontslagen wegens wanbezorging.
ik ben met jou wel geinteresseerd of dat bij sandd in zulke grote getalen voorkomt.
Ja dat verschil ken ik wel.
dat doet niets af aan het grote aantal ontslagen wegens wanbezorging.
ik ben met jou wel geinteresseerd of dat bij sandd in zulke grote getalen voorkomt.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
8Hoezo bescheidenheid? Je hoort mij toch niet zeggen dat de klachten onterecht zijn en bij PostNL alles op rolletjes loopt? Absoluut niet! Ik zeg alleen dat het me opvalt dat iedere klacht over postbezorging in dit programma gelijk op het bordje van PostNL werd gelegd, alsof er überhaupt geen concurrentie bestaat.Carla41 schreef:@newman
800 postbezorgers ontslagen in 2 jaar tijd bij Postnl wegens post weggooien of te laat bezorgen volgens het AD.
enige bescheidenheid over de postbezorging bij de concurrenten zou wel gepast zijn.
Als voorbeeld van niet op tijd bezorgde post werd bij Kassa gesproken over Rouwbrieven, Ziekenhuis afspraken
deze worden toch echt ALLEEN door Postnl tot op heden bezorgd.
Je licht er nu twee voorbeelden uit (rouwpost en ziekenhuispost) die inderdaad door de schuld van PostNL niet bezorgd werden, maar er werd ook veel gesproken bij Kassa over niet of verkeerde post in ALGEMENE zin, en daarvan werd ook maar meteen de schuld bij ons gelegd. En dat vind ik niet terecht.
Verder zegt het aantal ontslagen postbezorgers niet zo heel veel. Want hoeveel bezorgers zijn er bij de concurrent ontslagen voor het niet bezorgen van post? Daar zijn geen cijfers van bekend. Bovendien: Als de NS meer zwartrijders oppakt, zijn er dan meer mensen gaan zwartrijden of zijn gewoon de controles verscherpt?
Wat ik samengevat wil zeggen is dat ik de problemen niet ontken, maar dat het me stoort dat het KASSAteam zich schuldig maakt aan suggestieve vraagstelling en blijkbaar op school tijdens de statistiekles heeft zitten slapen.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
9@newman
als er in een consumentenprogramma wordt geklaagd over bijvoorbeeld Jumbo..
dan wordt toch ook niet de AH, C1000 of Liddl er bij betrokken.
houdt het nou eens gewoon simpel bij Postnl Newman.
als er in een consumentenprogramma wordt geklaagd over bijvoorbeeld Jumbo..
dan wordt toch ook niet de AH, C1000 of Liddl er bij betrokken.
houdt het nou eens gewoon simpel bij Postnl Newman.
Re: Kwaliteit PostNL bij Kassa
10Maar er werd helemaal niet alleen over PostNL geklaagd. Op het rouwkaarten- en ziekenhuispostvoorbeeld na gingen de klachten (en de vragen op het 2e scherm) over postbezorging in het algemeen, zodat in feite elke fout in de postbezorging een klacht over PostNL werd.Carla41 schreef:@newman
als er in een consumentenprogramma wordt geklaagd over bijvoorbeeld Jumbo..
dan wordt toch ook niet de AH, C1000 of Liddl er bij betrokken.
houdt het nou eens gewoon simpel bij Postnl Newman.
Jouw vergelijking met supermarkten gaat niet op, want iedereen weet dat er meerdere supermarktketens zijn, en waar hij/zij zelf de dagelijkse boodschappen doet. Bij post is dat anders. Er zijn nog steeds heel veel mensen die niet weten dat er verschillende postbedrijven zijn, en die dus automatisch bij ieder verkeerd of niet bezorgd poststuk bij ons aan de bel trekken.