Sick building syndrome Leeuwarden
Geplaatst: 12 nov 2012, 14:09
Persbericht ter informatie:
Leeuwarden: Sick building syndroom in de nabijheid van een zendmast voor
mobiele telefonie.
dinsdag, 08 november 2011 - Dossier: Algemeen
Met betrekking tot onderstaand bericht meldt onze plaatselijke
verslaggever het volgende: Achter het gebouw bij de Lange Markstraat 14
staat sedert 2001 een GSM antenne van KPN Telecom. Sinds 2003 zijn er al
klachten rondom dit gebouw.
De GGD had (precies hetzelfde) klachten en KPMG had eveneens klachten.
De gebouwen bij de Lange Markstraat 14 zijn niet onderzocht op straling.
Bron: Leeuwarder Courant 8 okt. 2011
Last van hoofdpijn en duizeligheid
Werknemers callcenter klagen over vieze lucht
LEEUWARDEN - Veel medewerkers van callcenter Cendris in Leeuwarden
hebben klachten over het binnenklimaat. Ze zeggen last te hebben van
hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid.
Op advies van de Arbeidsinspectie, die in maart een bezoek bracht aan
het kantoor, heeft Cendris onderzoek laten doen naar de
klimaatbeleving in het gebouw aan de Lange Marktstraat. Dit onderzoek
is in juli en augustus uitgevoerd door de Arbo Unie. Onderzoekers
maten het CO2-gehalte, de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Hoewel de klimaatmetingen binnen de daarvoor gestelde normen vielen,
wordt dat door werknemers heel anders beleefd, zo bleek uit een
enquête.
Van de 650 verstuurde vragenlijsten werden er 195 (30 procent)
geretourneerd. Hieruit bleek dat veel werknemers tijdens het werk
fysieke klachten krijgen zoals hoofdpijn, droge ogen, vermoeidheid en
duizeligheid.
Vestigingsmanager Erik O. neemt de klachten serieus. ’Het is voor
mij van groot belang hier verbetering in aan te brengen. Mijn wens is
dat je op korte termijn in een merkbaar verbeterd binnenklimaat
werkt’, schrijft hij in een intern memo aan de werknemers. Er zal een
team samengesteld worden om oplossingen te bedenken voor de problemen.
Werknemers wordt zelf aangeraden om de bureaus schoon te houden, de
roosters bij de vensterbanken vrij te houden of van werkplek te ruilen
met een collega.
Bijkomend probleem is dat het steeds voller wordt in het
kantoorgebouw, waar tussen de 750 en 1000 mensen werken. ‘De groei die
de vestiging Leeuwarden momenteel ook nog doormaakt, draagt uiteraard
niet bij aan een prettiger binnenklimaat. We zitten op dit moment aan
het maximale van onze beschikbare capaciteit’, stelt Ottens.
Volgens de vestigingsmanager gaat het echter om een tijdelijke
situatie en moet daarom worden gezocht naar ‘maximale flexibiliteit’
in de bestaande vestigingen.
De Arbeidsinspectie, die geen mededelingen wil doen over de situatie
bij Cendris, zegt wel vaker klachten te krijgen over het klimaat bij
callcentra. ,,Door ventilatiesystemen kunnen deeltjes in de lucht
komen waar mensen last van hebben’’, zegt Annewies de Vries,
teamleider Arbeidsinspectie-Noord in Groningen.
Klachten over het binnenklimaat zijn volgens de inspectie echter
lastig te beoordelen. ,,Het is heel verschillend hoe mensen hier op
reageren. De een heeft het snel koud, de ander snel warm.’’
Personeel Leeuwarder callcenter werd ziek van binnenklimaat
Grote schoonmaak bij Cendris
Leeuwarden- Bij callcenter Cendris aan de Lange Marktstraat 14 in
Leeuwarden wordt de komende tijd een grote schoonmaakactie gehouden.
De actie is een van de maatregelen die worden genomen tegen het
slechte binnenklimaat. ''Toetsenborden, computers, bureaustoelen, alles
wordt onder handen genomen'', schrijft vestigingsmanager Erik O. op
de interne website van het callcenter.
De vierde verdieping, waar de meeste klachten zijn, is zaterdag als
eerste aan de beurt. Uit een enqu?te onder het personeel bleek dat
veel werknemers tijdens het wrek fysieke klachten krijgen zoals
hoofdpijn, droge ogen, vermoeidheid en duizeligheid. De vestigngsmaneger
liet weten de klachten serieus te nemen. Er werd een werkgroep
samengesteld die inmiddels een aantal maatregelen heeft genomen. Zo
zijn de luchtkanalen geïnspecteerd. Deze waren wel schoon, maar de
luchtroosters bleken vervuild. Dit kwartaal worden ze allemaal grondig
schoongemaakt. Ook is er een tussenmuur verwijderd waardoor de
temperatuur in de ruimte verbeterd is. Verder word de programmering
van de temperatuur verbeterd, omdat uit het onderzoek naar voren kwam
dat die op een aantal afdelingen in het gebouw aan de hoge kant was.
Ten slotte wordt er ook een rookverbod ingesteld voor het
''gangetje''tussen Cendris en Ahcmea. ''De rooklucht wordt hier namelijk
rechtstreeks het gebouw in gezogen''. Een bijkomend probleem is dat het
steeds voller wordt in het kantoorgebouw. Omdat de drukte volgens
Ottens van tijdelijke duur is, is het geen optie om extra ruimte te
huren. Wel wordt onderzocht of er iets gedaan kan worden aan de
werktijden zodat er een betere verdeling kan komen van medewerkers
tijdens piek- en dalmomenten.
Voor het originele bericht zie de Leeuwarder Courant van 8 okt. 2011
of:
..
Op 4 nov. 2011 verscheen het volgende persbericht:
(van onze plaatselijke correspondent, V&O)
Personeel Leeuwarder callcenter werd ziek van binnenklimaat
Grote schoonmaak bij Cendris
Leeuwarden- Bij callcenter Cendris aan de Lange Marktstraat 14 in
Leeuwarden wordt de komende tijd een grote schoonmaakactie gehouden.
De actie is een van de maatregelen die worden genomen tegen het slechte
binnenklimaat. ''Toetsenborden, computers, bureaustoelen, alles wordt
onder handen genomen'', schrijft vestigingsmanager Erik O. op de
interne website van het callcenter.
De vierde verdieping, waar de meeste klachten zijn, is zaterdag als
eerste aan de beurt. Uit een enqu?te onder het personeel bleek dat veel
werknemers tijdens het wrek fysieke klachten krijgen zoals hoofdpijn,
droge ogen, vermoeidheid en duizeligheid. De vestigingsmanager liet
weten de klachten serieus te nemen. Er werd een werkgroep samengesteld
die inmiddels een aantal maatregelen heeft genomen. Zo zijn de
luchtkanalen geinspecteerd. Deze waren wel schoon, maar de luchtroosters
bleken vervuild. Dit kwartaal worden ze allemaal grondig schoongemaakt.
Ook is er een tussenmuur verwijderd waardoor de temperatuur in de ruimte
verbeterd is.
Verder word de programmering van de temperatuur verbeterd, omdat uit het
onderzoek naar voren kwam dat die op een aantal afdelingen in het gebouw
aan de hoge kant was. Ten slotte wordt er ook een rookverbod ingesteld
voor het ''gangetje''tussen Cendris en Ahcmea. ''De rooklucht wordt hier
namelijk rechtstreeks het gebouw in gezogen''. Een bijkomend probleem is
dat het steeds voller wordt in het kantoorgebouw. Omdat de drukte
volgens Ottens van tijdelijke duur is, is het geen optie om extra ruimte
te huren. Wel wordt onderzocht of er iets gedaan kan worden aan de
werktijden zodat er een betere verdeling kan komen van medewerkers
tijdens piek- en dalmomenten.
Terwijl al op 28 okt. 2009 op intranet de uitslag stond van
microbiologisch onderzoek:
Op 16 september jl. zijn er in ons pand metingen verricht voor een
microbiologisch onderzoek.
Er zijn geen afwijkingen geconstateerd. We zullen de frequentie van het
schoonmaken van de inductie-units verhogen om een nog prettiger
werklucht te bewerkstelligen.
Michel V.
vestigingsmanager
Leeuwarden: Sick building syndroom in de nabijheid van een zendmast voor
mobiele telefonie.
dinsdag, 08 november 2011 - Dossier: Algemeen
Met betrekking tot onderstaand bericht meldt onze plaatselijke
verslaggever het volgende: Achter het gebouw bij de Lange Markstraat 14
staat sedert 2001 een GSM antenne van KPN Telecom. Sinds 2003 zijn er al
klachten rondom dit gebouw.
De GGD had (precies hetzelfde) klachten en KPMG had eveneens klachten.
De gebouwen bij de Lange Markstraat 14 zijn niet onderzocht op straling.
Bron: Leeuwarder Courant 8 okt. 2011
Last van hoofdpijn en duizeligheid
Werknemers callcenter klagen over vieze lucht
LEEUWARDEN - Veel medewerkers van callcenter Cendris in Leeuwarden
hebben klachten over het binnenklimaat. Ze zeggen last te hebben van
hoofdpijn, vermoeidheid en duizeligheid.
Op advies van de Arbeidsinspectie, die in maart een bezoek bracht aan
het kantoor, heeft Cendris onderzoek laten doen naar de
klimaatbeleving in het gebouw aan de Lange Marktstraat. Dit onderzoek
is in juli en augustus uitgevoerd door de Arbo Unie. Onderzoekers
maten het CO2-gehalte, de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Hoewel de klimaatmetingen binnen de daarvoor gestelde normen vielen,
wordt dat door werknemers heel anders beleefd, zo bleek uit een
enquête.
Van de 650 verstuurde vragenlijsten werden er 195 (30 procent)
geretourneerd. Hieruit bleek dat veel werknemers tijdens het werk
fysieke klachten krijgen zoals hoofdpijn, droge ogen, vermoeidheid en
duizeligheid.
Vestigingsmanager Erik O. neemt de klachten serieus. ’Het is voor
mij van groot belang hier verbetering in aan te brengen. Mijn wens is
dat je op korte termijn in een merkbaar verbeterd binnenklimaat
werkt’, schrijft hij in een intern memo aan de werknemers. Er zal een
team samengesteld worden om oplossingen te bedenken voor de problemen.
Werknemers wordt zelf aangeraden om de bureaus schoon te houden, de
roosters bij de vensterbanken vrij te houden of van werkplek te ruilen
met een collega.
Bijkomend probleem is dat het steeds voller wordt in het
kantoorgebouw, waar tussen de 750 en 1000 mensen werken. ‘De groei die
de vestiging Leeuwarden momenteel ook nog doormaakt, draagt uiteraard
niet bij aan een prettiger binnenklimaat. We zitten op dit moment aan
het maximale van onze beschikbare capaciteit’, stelt Ottens.
Volgens de vestigingsmanager gaat het echter om een tijdelijke
situatie en moet daarom worden gezocht naar ‘maximale flexibiliteit’
in de bestaande vestigingen.
De Arbeidsinspectie, die geen mededelingen wil doen over de situatie
bij Cendris, zegt wel vaker klachten te krijgen over het klimaat bij
callcentra. ,,Door ventilatiesystemen kunnen deeltjes in de lucht
komen waar mensen last van hebben’’, zegt Annewies de Vries,
teamleider Arbeidsinspectie-Noord in Groningen.
Klachten over het binnenklimaat zijn volgens de inspectie echter
lastig te beoordelen. ,,Het is heel verschillend hoe mensen hier op
reageren. De een heeft het snel koud, de ander snel warm.’’
Personeel Leeuwarder callcenter werd ziek van binnenklimaat
Grote schoonmaak bij Cendris
Leeuwarden- Bij callcenter Cendris aan de Lange Marktstraat 14 in
Leeuwarden wordt de komende tijd een grote schoonmaakactie gehouden.
De actie is een van de maatregelen die worden genomen tegen het
slechte binnenklimaat. ''Toetsenborden, computers, bureaustoelen, alles
wordt onder handen genomen'', schrijft vestigingsmanager Erik O. op
de interne website van het callcenter.
De vierde verdieping, waar de meeste klachten zijn, is zaterdag als
eerste aan de beurt. Uit een enqu?te onder het personeel bleek dat
veel werknemers tijdens het wrek fysieke klachten krijgen zoals
hoofdpijn, droge ogen, vermoeidheid en duizeligheid. De vestigngsmaneger
liet weten de klachten serieus te nemen. Er werd een werkgroep
samengesteld die inmiddels een aantal maatregelen heeft genomen. Zo
zijn de luchtkanalen geïnspecteerd. Deze waren wel schoon, maar de
luchtroosters bleken vervuild. Dit kwartaal worden ze allemaal grondig
schoongemaakt. Ook is er een tussenmuur verwijderd waardoor de
temperatuur in de ruimte verbeterd is. Verder word de programmering
van de temperatuur verbeterd, omdat uit het onderzoek naar voren kwam
dat die op een aantal afdelingen in het gebouw aan de hoge kant was.
Ten slotte wordt er ook een rookverbod ingesteld voor het
''gangetje''tussen Cendris en Ahcmea. ''De rooklucht wordt hier namelijk
rechtstreeks het gebouw in gezogen''. Een bijkomend probleem is dat het
steeds voller wordt in het kantoorgebouw. Omdat de drukte volgens
Ottens van tijdelijke duur is, is het geen optie om extra ruimte te
huren. Wel wordt onderzocht of er iets gedaan kan worden aan de
werktijden zodat er een betere verdeling kan komen van medewerkers
tijdens piek- en dalmomenten.
Voor het originele bericht zie de Leeuwarder Courant van 8 okt. 2011
of:
..
Op 4 nov. 2011 verscheen het volgende persbericht:
(van onze plaatselijke correspondent, V&O)
Personeel Leeuwarder callcenter werd ziek van binnenklimaat
Grote schoonmaak bij Cendris
Leeuwarden- Bij callcenter Cendris aan de Lange Marktstraat 14 in
Leeuwarden wordt de komende tijd een grote schoonmaakactie gehouden.
De actie is een van de maatregelen die worden genomen tegen het slechte
binnenklimaat. ''Toetsenborden, computers, bureaustoelen, alles wordt
onder handen genomen'', schrijft vestigingsmanager Erik O. op de
interne website van het callcenter.
De vierde verdieping, waar de meeste klachten zijn, is zaterdag als
eerste aan de beurt. Uit een enqu?te onder het personeel bleek dat veel
werknemers tijdens het wrek fysieke klachten krijgen zoals hoofdpijn,
droge ogen, vermoeidheid en duizeligheid. De vestigingsmanager liet
weten de klachten serieus te nemen. Er werd een werkgroep samengesteld
die inmiddels een aantal maatregelen heeft genomen. Zo zijn de
luchtkanalen geinspecteerd. Deze waren wel schoon, maar de luchtroosters
bleken vervuild. Dit kwartaal worden ze allemaal grondig schoongemaakt.
Ook is er een tussenmuur verwijderd waardoor de temperatuur in de ruimte
verbeterd is.
Verder word de programmering van de temperatuur verbeterd, omdat uit het
onderzoek naar voren kwam dat die op een aantal afdelingen in het gebouw
aan de hoge kant was. Ten slotte wordt er ook een rookverbod ingesteld
voor het ''gangetje''tussen Cendris en Ahcmea. ''De rooklucht wordt hier
namelijk rechtstreeks het gebouw in gezogen''. Een bijkomend probleem is
dat het steeds voller wordt in het kantoorgebouw. Omdat de drukte
volgens Ottens van tijdelijke duur is, is het geen optie om extra ruimte
te huren. Wel wordt onderzocht of er iets gedaan kan worden aan de
werktijden zodat er een betere verdeling kan komen van medewerkers
tijdens piek- en dalmomenten.
Terwijl al op 28 okt. 2009 op intranet de uitslag stond van
microbiologisch onderzoek:
Op 16 september jl. zijn er in ons pand metingen verricht voor een
microbiologisch onderzoek.
Er zijn geen afwijkingen geconstateerd. We zullen de frequentie van het
schoonmaken van de inductie-units verhogen om een nog prettiger
werklucht te bewerkstelligen.
Michel V.
vestigingsmanager