Goed houtstoken met houtkachel voorkom benauwdheid/hoesten!

1
http://www.houtrookvrij.nl/wp-content/u ... stoker.pdf

Goed stoken? Klik op bovenstaande link.
Afbeelding
Steeds meer mensen hebben een houtkachel. 1 op de 5 mensen. Houdt rekening met mensen met astma door goed te gaan stoken. Dit voorkomt klachten ook voor de postbezorger.

Verklaring Longfonds:

In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het
stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues.
Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van
luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open
haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan
gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende
(PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding
van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem.
Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en
longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste
klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een
verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang
aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen
belemmerd in hun dagelijkse leven.
Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel,
kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning
zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om
continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden.
De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van
hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed
stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer,
temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te
bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met
name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter,
ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig
voor zijn, klachten krijgen.
Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen.
De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op
dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de
mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van
houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en
te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is.
Met vriendelijke groet,
Longfonds (voorheen Astma Fonds)

bron: https://www.longfonds.nl/sites/default/ ... 20logo.pdf

Re: Goed houtstoken met houtkachel voorkom benauwdheid/hoesten!

8
pyromaan?

En dat een ander het benauwd krijgt Carla, dat is niet jouw probleem toch (ik zeg dit wat uitdagend omdat je het in dit verband zo zegt alsof het lijkt dat je geen rekening houdt met de gevaren hiervan)? Dat is de probleem van de gedupeerde. Mensen moeten rekening mee houden. De ander die hinder ervan heeft zal niet zo gemakkelijk er wat van zeggen uit fatsoen. We hebben onze mond vol over vrijheid van meningsuiting maar als het er op aankomt. Misschien dat de ander een gezellige hobby heeft waarvan jij last hebt Carla41? Dat je het panisch benauwd krijgt? Er zijn mensen die de houtkachel gewoon als hoofdverwarming gebruiken. Mensen die proberen aan te geven dat ze het benauwd krijgen of vreselijk veel hinder krijgen van hoesten worden uitgemaakt als zeikerds. Dit toont aan dat diegene geen enkele empathie heeft voor de ander. Als de houtstoker het benauwd zou krijgen zou die het wel laten.

Er zouden dan ook betere regels moeten komen. Op auto's zitten filters op schoorstenen niet. Als je vroeger er wat van zei als diegene wilde stoppen met roken werd je uitgelachen. Gelukkig zijn er vele plekken waarbij roken verboden is. Op je werk moest je het ooit zonder regels uitvechten.

Als we geen betere regels willen, dan ook maar geen regels op school. Dat een leerling zonder consequenties de leraar uitscheldt of gewoon te laat komt op de lessen. Regels hebben we nodig.

Ik wil zodanig stoken dat hele huizen vol teer komen te zitten en roet. Dat hele huizen zwart kleuren en dan zeggen ja maar auto's zijn ook smerig hoor. Begon ooit met Adam & Eva waarbij de vinger gewezen werd naar een ander.

Ik vraag me af dat mensen met een tuin haard zelf nooit in de rook gaan zitten of met bbq. Maar wel de buren in de rook zetten. Ook begrijp ik niet dat mensen met een houtkachel de rook naar buiten laten glijden en de rook niet laten uitstromen in de woonkamer. Dat je hele huis vult met rook. En dan zegt het ruikt zo heerlijk. Stankoverlast in de vorm van hout mag? Dan mag ik ook de poep van de dieren laten liggen, want ik vind poep erg lekker ruiken, heerlijk. En wil graag die geuren over de hele buurt verspreiden.


Vele brandweermannen zijn doodgegaan aan kanker, dat vind je nergens op het internet (hiermee bedoel ik totdat het op het nieuws terecht kwam). Mensen klagen niet zo snel, wel onderling maar niet bij de instanties waar het hoort.

http://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTER ... nker.dhtml

Ik heb gewerkt met dieselrook, kreeg altijd veel hoofdpijn. Ik zei er nooit wat van, immers het hoort er bij.

http://nos.nl/artikel/2071833-werken-in ... dacht.html

De Monitor liet zien dat chauffeurs de pensioenleeftijd niet haalden, stierven voor die tijd al. Sinds 2009 zijn de EU normen van de houtkachels afgehaald met alle gevolgen van dien. De concurrentie zou bevorderd moeten worden. Het commercieel belang is belangrijker dan de gezondheid van de mensen.

Er zijn wijken in Alkmaar waar mensen hele dagen stoken en je niet meer frisse lucht hebt. Ventileren van de woning is er niet meer bij, terwijl het binnenklimaat van de woning steeds ongezonder wordt. Of dat iemand zijn luchtinstallatie pijp boven op de woning zit en 4 meter verderop een schoorsteen. Die rooklucht komt rechtstreeks de woning binnen.

Er vinden ook vele schoorsteenbranden plaats:

http://vuurkorfoverlas.forum2go.nl/scho ... n-f10.html (te wijten aan slecht stoken en onderhoudt. In Duitsland controleren de schoorsteengildes de schoorsteen als iemand wel goed stookt anders boete)

Maar goed, de sterkere mensen overleven het, zwakkere sterven uit die hier gevoelig voor zijn. Gooi maar weer een blokje op het vuur!

GGD arts waarschuwt dat houtrook tot aderverkalking (dodelijke ziekte) leidt http://www.omropfryslan.nl/nieuws/overl ... outkachels

Maar mensen nemen artsen niet serieus, maar misschien wel een bekende Nederlander zonder medische achtergrond. Studenten lachten vroeger ooit de longartsen uit dat roken schadelijk was, wat een lol. 70% van de mensen die longkanker hebben, hebben ook gerookt.

Een keer vuurkorf aan valt mee te leven, maar er zijn mensen die dat ding dagelijks aan hebben. Fijnstof is een groot aandeel volgens het RIVM. Zie link van Radar.

Herman Finkers zei: Voorbeeld van neoliberalisme vinden we in Libië.
Laatst gewijzigd door verzendenenontvangen op 06 jan 2016, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Goed houtstoken met houtkachel voorkom benauwdheid/hoesten!

10
Met een filter kun je de schadeijke stoffen uitstoot voorkomen. Voorkomen is beter dan genezen.....Ik vind het ook lekker ruiken, maar besef me tegelijkertijd dat er mensen zijn die hier ernstige medische klachten van krijgen. Ik ken iemand die opgenomen moest worden in het ziekenhuis daardoor. Maar helaas, zelfs dat maakt de houtstokers niets uit. Empathie hebben voor de ander betekent rekening houden met de ander. Hier stoken ze elke avond.

Volgens houtrookvrij is houtrook 12 keer slechter dan roken. Moeten we onze kinderen vanaf 6 jaar ook maar sigaret laten opsteken? Nee, dat vinden we niet acceptabel, maar een rokende schoorsteen wel omdat het zo gezellig is. Het brandhout wordt ingekocht zonder dat het weer aangemaakt wordt, nl. bomen. Het duurt circa 30 jaar voordat een boom weer staat. De VVD wil overigens dat er subsidie komt op pelletkachels. De houtbrokkels komen uit verre landen waarbij de co2 uitstoot flink toeneemt. Hoezo co2 neutraal? En het brandhout wordt ook niet naast de deur ingekocht.

Maar goed, de aarde vergaat. Ook dat heeft te maken met rekening houden met anderen. Immers de generatie die na je komt wil misschien ook wel schone lucht. Welke aarde zou langer mee gaan, allemaal mensen van de VVD of GroenLinks?
cron