Ik heb vandaag de bezorgtijden per week die er voor onze gehele plaats staan van vóór de geo en nu met de geo eens vergeleken.
Wat blijkt de totale normtijd van voor en na geo zijn gelijk gebleven.
Dat moet ook wel want aantal brievenbussen zijn gelijk gebleven.
Er zijn met geo wel minder wijken en dus minder bezorgers nodig en dat is dan de besparing.
De uitloop met geo zit hem volgens mij dus in het inefficiënte loop/fietssysteem en ook in de verkeerde verdeling van de tijd
mbt verschillende wijken op piek en daldagen.
Re: Geo-Route.
662Die mag je me nog eens uitleggen brievenbus.
"minder wijken met hetzelfde aantal bezorgpunten"
663Het totale aantal brievenbussen in het hele DVG is hetzelfde gebleven, en de totale bezorgtijd voor het hele DVG (totale looptijden van alle wijken bij elkaar opgeteld) dus ook. Maar er zijn wel minder wijken.88CE schreef:Die mag je me nog eens uitleggen brievenbus.
Maar daar uit blijkt dan toch dat zelfs op papier (dus in theorie) GeoRoute absoluut niet efficiënter is? Anders had je immers een gelijkblijvend aantal brievenbussen in minder tijd kunnen vullen.
Of je met minder bezorgers toe kan is maar de vraag. Je hebt minder wijken, maar die zijn gemiddeld genomen wel groter dan voorheen. Dus dan loop je bijv. in plaats van 2 kleine wijkjes, 1 grotere. Dus ik denk dat je helemaal niet met minder bezorgers toe kunt.
664Er zijn wel minder wijken, maar vóór geo waren er grotere wijken, die zijn nu dus kleiner en de kleinere wijken zijn nu groter. Het moet tenslotte allemaal eenheidsworst worden.Newman schreef:Het totale aantal brievenbussen in het hele DVG is hetzelfde gebleven, en de totale bezorgtijd voor het hele DVG (totale looptijden van alle wijken bij elkaar opgeteld) dus ook. Maar er zijn wel minder wijken.88CE schreef:Die mag je me nog eens uitleggen brievenbus.
Maar daar uit blijkt dan toch dat zelfs op papier (dus in theorie) GeoRoute absoluut niet efficiënter is? Anders had je immers een gelijkblijvend aantal brievenbussen in minder tijd kunnen vullen.
Of je met minder bezorgers toe kan is maar de vraag. Je hebt minder wijken, maar die zijn gemiddeld genomen wel groter dan voorheen. Dus dan loop je bijv. in plaats van 2 kleine wijkjes, 1 grotere. Dus ik denk dat je helemaal niet met minder bezorgers toe kunt.
Op piekdagen loopt de een nu wat meer en de ander wat minder. Voor sommige met meer(65+) is het vaak te veel op 1 dag dus wordt de wijk gesplitst, het tekort voor contracturen kan dan weer met een daldag aangevuld worden.
Op daldagen heb je minder pbz nodig omdat je dan meerdere wijken kunt bezorgen tov voor de geo.
Denk dat dat de winst is. En dat over heel Nederland genomen schijnt dat zeker de moeite waard te zijn voor PostNL.
665Mag ik hier de conclusie uit trekken dat puur de daldagen "winst" opleveren door minder bezorgers aan het bestellen te zetten ?
666What's new? Dat is toch overal in Amerikaans-Nederland zo toch?ophalen schreef:(..)mensen denk na het gaat om geld niet om mensen.

667Ik denk dat je het wel zo kunt stellen tenminste mbt bezorgersaandeel.88CE schreef:Mag ik hier de conclusie uit trekken dat puur de daldagen "winst" opleveren door minder bezorgers aan het bestellen te zetten ?
Er zit natuurlijk ook een heel voortraject aan zoals bijv. voorbereiders etc, dus in het hele voortraject levert het natuurlijk
ook de nodige besparingen op en daar zitten ook de betere salarissen.
668Maar Georoute heeft niets met piek- en daldagen te maken. Dus de besparing door Georoute is 0,0. Overigens betwijfel ik of piek- en daldagen tot een besparing leiden. Op de daldagen heb je een besparing, maar op piekdagen ben je langer bezig. Mijn persoonlijke ervaring is dat de uitloop op piekdagen minstens even groot (en soms zelfs groter) is als de besparing op de daldagen.88CE schreef:Mag ik hier de conclusie uit trekken dat puur de daldagen "winst" opleveren door minder bezorgers aan het bestellen te zetten ?
669Dat betwijfel ik dus als bezorger.
op een daldag ros je de wijk er zo doorheen.
Op de piek kom je vrijwel aan elk adres, en dan hah er bij is 1 handeling.
op een daldag ros je de wijk er zo doorheen.
Op de piek kom je vrijwel aan elk adres, en dan hah er bij is 1 handeling.
670Newman schreef:Van 66 wijken naar 35 is geen besparing, ze hebben gewoon stukken samengevoegd. Dus minder wijken, maar wel groter. Er zijn niet opeens adressen verdwenen of zo. Als ik een lamp koop die 2x zo lang meegaat maar ook 2x zo duur is, is er toch ook geen sprake van besparen?ophalen schreef:mon-2205-meij schreef:Na mijn berichtje van gisteren vandaag gebeld door onze TC (of zo...) en hier is besloten dat wij (de klagers over de
scenario tijden) ervaren postbodes meekrijgen om te kijken of onze tijden kloppen (of die van hun...). Tja,
natuurlijk gezegd dat dat ok is, wie weet kunnen ze me nog tips geven om nog sneller te gaan (mijn voorstel was
een raket meeleveren....) Ben benieuwd hoe e.e.a. gaat lopen.
Ze gaan er echt alles aan doen om teveel betalen te voorkomen.
mensen denk na het gaat om geld niet om mensen.
Met de jaren zal het een soort vrijwilliggerswerk worden,
hoeven ze niks te betalen, alleen de vrijgestelde vrijwilligersvergoeding.
Als je naar een gemiddelde plaats kijkt, met bijv voorheen(voor geo) die bijv 66 wijken had.
Door de geo hebben ze dit teruggebracht naar een 34/35 wijken.
Een besparing op de bezorging van rond de 50%
Een 2e loonbesparing op de medewerkers(sters) van pak hem weg gemiddeld)bijna 30%(org postbode tegen een pbz)
En nog lopen mierenn..ken over een kleine uitloop.
Tot op heden blijf ik ook bij mijn standpunt,dit gaat hem niet worden.(en al zeker geen 50%).
En dat dit vrijwilligerswerk gaat worden, geloof ik ook niet. Zo leuk is het werk nou ook weer niet, dat mensen het gratis gaan doen. Waarom zou je je voor nop een breuk gaan lopen sjouwen met postbuidels en 3 bundels? Of 4 uur lang op een brommertje in weer en wind door de buitengebieden tuffen?
Er zit wel degelijk een besparing in de nieuwe situatie.
Voorheen had je als vb 66 wijken,welke door dure/goedkope krachten gedaan werden.
Nu heb je 34/35 wijken(door uitbreiding loop ivm geo)
De dure krachten zijn grotendeels weg, alleen goedkope pbz lopen dit nog.
Even een rekenvoorbeeld.
de gem tijd van de 66 wijken was ongeveer 1.5uur pwijk(iets grotere en kl door elkaar)=99uur totaal
nu uitgaande van 35 wijken (gem loopduur van 2.5uur)= 87,5 uur
dw besparing zit hem juist in de personeelskosten per uur en de kosten per wijk.
Het totaal aantal afgifte punten blijven natuurlijk gelijk.
Eerder deze maand gaf ik het al aan,meer voor minder ten nadele van de pbz
Verder had je voorheen nog enige persoonlijke marge ,deze is nu helemaal teniet gedaan,
door het feit dat de geotijden uiterst strak staan.
Met de kerst van 2012 wordt het een complete chaos, dan loop je zo 3,5uur per wijk.