Re: IKEA-catalogus

151
close schreef:Wat een onzin, wat heeft "levenservaring" hier nou mee te maken? Sommigen hebben op hun tiende al meer levenservaring als anderen op hun tachtigste. Velen blijven hun leven lang naïef. :roll:

NB. Die opmerking "ik ben 16 jaar" is niet van Carla zelf maar een citaat uit een Sandd-flyer.
Oké, dan was dat een misverstand. Een misverstand wat ontstaan is, overigens, omdat Carla (ondanks al haar levenservaring) kennelijk niet meer weet hoe je aanhalingstekens gebruikt.

Zoals het er nu staat beweert Carla dat ze 16 is. Want er is een groot verschil tussen:
Ik ben 16, dat staat ook op de flyer.
En:
"Ik ben 16", dat staat ook op de flyer.
In het eerste geval beweert Carla dat er ze 16 is, en dat dit toevallig ook op de flyer staat.

In het tweede geval leest ze de tekst van de flyer voor.

Overigens hebben leeftijd en levenservaring wel degelijk veel met elkaar te maken. Het is uiteraard geen wet van Meden en Perzen, maar over het algemeen kun je gemiddeld genomen wel stellen dat oudere mensen meer levenservaring hebben dan jongeren, met andere woorden: De stelling is in meer gevallen waar dan niet waar.

152
Carla41 schreef:ps... ik ben 16 jaar.... dat staat ook op de flyer.
mischien om veel jongeren te werven?
deze willen toch vaak geen arbeidscontract ivm school/studie?
Newman, aanhalingstekens waren natuurlijk beter geweest maar uit het zinsverband is het toch ook best te begrijpen...

Verder denk ik dat er maar weinig meisjes van 16 zijn met de naam Carla. Waarschijnlijk is Carla de 41 al gepasseerd of misschien is ze zelfs geboren in 1941. :o
Newman schreef:Dat klopt niet. Doordat Sandd hun bezorgers per brief betaalt (het overgrote deel althans) kunnen hun loonkosten veel lager zijn dan bij PostNL. PostNL is hierdoor gedwongen te reorganiseren en de dure postbodes te vervangen door goedkopere postbezorgers. Ik snap dus best dat postbodes wiens baan op de tocht staat de postbezorgers van de concurrent scheef aankijken. Immers als er niet zoveel mensen bereid waren geweest voor een appel en een ei te werken had een Sandd nooit bestaansrecht gekregen, en had PostNL ook minder volume verloren.
Je verwisselt postbodes en de postbezorgers. Een postbode sorteert en bezorgt. Een postbezorger bezorgt alleen. Kortom: PostNL werkt met postbezorgers, en Sandd werkt met postbodes. Maar dat weten de bedrijven zelf blijkbaar ook niet.

Ook Sandd-werknemers met een CAO worden per stuk betaald. Er wordt gekeken hoeveel post er is, en dan wordt er berekend hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt. :(

De reorganisatie van PostNL is al ver voor Sandd begonnen vanwege de veranderende markt: privatisering, meer e-mail en minder post etc. Weten we nog hoe boos de PTT postbodes waren toen hun baan op de tocht kwam te staan?

Volgens mij werken er nog nauwelijks "oude" postbodes bij PostNL... Dat huidige PostNL postbezorgers de Sandd postbodes scheef aankijken slaat dus nergens op want wij zitten vrijwel in het zelfde schuitje. Maar wellicht is het aantrekkelijker om te denken dat jezelf een "echte" postbode bent en om een externe vijand te zoeken, dan te beseffen dat je eigen werkgever jou slecht betaalt.
Newman schreef:Overigens hebben leeftijd en levenservaring wel degelijk veel met elkaar te maken. Het is uiteraard geen wet van Meden en Perzen, maar over het algemeen kun je gemiddeld genomen wel stellen dat oudere mensen meer levenservaring hebben dan jongeren, met andere woorden: De stelling is in meer gevallen waar dan niet waar.
Oudere mensen hebben misschien meer levenservaring maar in een snel veranderende maatschappij is die ervaring ook snel gedateerd. Oudere mensen houden ook graag de oude situatie in stand. Daarom werkt PostNL (net als Sandd) tegenwoordig liever met alleenstaande moeders, hopeloze sollicitanten en studenten. Allemaal mensen die met hun rug tegen de muur staan en dus bepaald niet vrijwillig kiezen om voor een appel en een ei te werken.

Nog een laatste citaat:
close schreef:ik heb veel waardering voor de bijdrages van Newman. (Y)

153
@Close:

Dat van die flyer had ik, zoals eerder gezegd, verkeerd begrepen, omdat in de post van Carla waar het over ging zowel tekst van haarzelf stond als citaten uit de flyer. Omdat ze geen aanhalingstekens gebruikte was het niet duidelijk waar het citaat ophield en haar eigen stuk begon. Of er tegenwoordig nog meisjes Carla genoemd worden, geen idee. Kijk, als ze nou Bep had geheten of Miep, dan was het een ander verhaal. Maar Carla is toch niet zo'n heel ouderwetse naam?

Bij PostNL wordt er inderdaad onderscheid gemaakt tussen postbodes en postbezorgers, dat hoef je mij niet uit te leggen. Dat is echter slechts een interne naamgeving, geen woordenboekdefinitie. Daarom is het niet fout om de postbezorgers van Sandd als zodanig te betitelen. Bovendien wordt er ipv de term postbode ook wel eens gebruik gemaakt van de term besteller (beetje ouderwets). En bestellen betekent gewoon bezorgen.

Als je echter vol wilt houden dan er bij Sandd geen postbezorgers werken, dan betekent dat ook dat dit form de verkeerde naam heeft (of dat jullie je op het verkeerde forum bevinden).

In de volksmond staat trouwens "postbode" synoniem voor de ouderwetse fulltimer der Koninklijke Posterijen.

Dat de reorganisatie van PostNL al ver voor de komst van Sandd is begonnen klopt ook niet. Het reorganiseren is pas begonnen in 2003, toen Sandd al lang en breed actief was. En in 2003 begon dat nog behoorlijk gematigd: het ingrijpend reorganiseren (massa-ontslagen, vestigingen dicht, CVL's, etc is eigenlijk pas sinds 2 jaar aan de orde). Uiteraard is het niet enkel de komst van Sandd die tot de reorganisatie heeft geleid, maar het is wel een belangrijke factor geweest.

Het is ook in dat jaar (2003, dus) dat de functie van postbezorger is ingesteld, toen nog met het plan om iedere vrijwillig vertrekkende postbode (vut, bijv) door een pbz te vervangen. Insteek was dat dit dmv natuurlijk verloop zou gaan gebeuren, en pas sinds een paar jaar is er sprake van massa-ontslagen. Van deze massa-ontslagen is overigens nog maar weinig terecht gekomen, nu de reorganisatie is uitgesteld, zodat jouw stelling dat de "oude" postbodes nog nauwelijks bij ons werkzaam zouden zijn, naar de prullenbak kan worden verwezen. Op mijn vestiging (groot kantoor in Area Zuid-West, lopen er iig nog vele tientallen!)

Sterker nog: Ik denk dat juist degenen die de Sandd-bezorger scheef aankijken, vaak die "oude" postbodes zullen zijn. Dat hoeven natuurlijk niet letterlijk oude mensen te zijn, tot 10 jaar geleden werden er nog postbodes aangenomen.

155
Newman schreef: Sterker nog: Ik denk dat juist degenen die de Sandd-bezorger scheef aankijken, vaak die "oude" postbodes zullen zijn. Dat hoeven natuurlijk niet letterlijk oude mensen te zijn, tot 10 jaar geleden werden er nog postbodes aangenomen.
Nee hoor, het zijn altijd de postbezorgers van PostNL die je scheef (of helemaal niet) aankijken. De postbodes zijn juist erg vriendelijk, naar mijn ervaring.

156
bucky666 schreef: Nee hoor, het zijn altijd de postbezorgers van PostNL die je scheef (of helemaal niet) aankijken. De postbodes zijn juist erg vriendelijk, naar mijn ervaring.
Bij mij is het juist andersom.
Ik (bezorger bij PostNL) groet de Sanddbezorger altijd vriendelijk, maar die
reageert daar nooit op. Ik hou het er dan maar op dat hij uiterst geconcentreerd
bezig zijn met zijn werk.

157
Newman schreef: Dat klopt niet. Doordat Sandd hun bezorgers per brief betaalt (het overgrote deel althans) kunnen hun loonkosten veel lager zijn dan bij PostNL. PostNL is hierdoor gedwongen te reorganiseren en de dure postbodes te vervangen door goedkopere postbezorgers. Ik snap dus best dat postbodes wiens baan op de tocht staat de postbezorgers van de concurrent scheef aankijken. Immers als er niet zoveel mensen bereid waren geweest voor een appel en een ei te werken had een Sandd nooit bestaansrecht gekregen, en had PostNL ook minder volume verloren.
Volgens mij ligt het gewoon aan het bestuur van PostNL, wat alsmaar meer winst wil maken om zo de aandeelhouders te pleasen. En om dit doel te bereiken moet er zoveel mogelijk op kosten bespaard worden. Het makkelijkste is dan om te besparen op loonkosten van werknemers waar er het meesten van zijn, de postbodes dus. Helemaal schrijnend is het als een postbode ontslagen (of weggepest) wordt en vervolgens als postbezorger weer aan de slag kan bij PostNL.

Sandd is maar een kleine speler op de postmarkt in vergelijking tot PostNL, dus hoe kan Sandd nou de reden zijn dat PostNL zo hard moet reorganiseren? Het bestuur van PostNL voert dit gewoon aan als drogreden en iedereen (behalve de postbodes zelf) gelooft dit maar. Het is natuurlijk wel zo dat PostNL de slinkse methodes van de concurrent heeft afgekeken en dit nu zelf in de praktijk aan het toepassen is.

158
@bucky
Weet waar je aan begint want nu volgen er toch een paar bladzijden tekst van newman :lol:

terwijl dit topic toch begon met:
door sandddvinkie » 24 jul 2012, 16:11

Hallo mede-Sanddbezorgers,
Ik loop dit jaar voor het eerst die IKEA-catalogi. Nu heb ik daar een aantal vragen over:
-
@sanddvinkie
hoe is het je voor de 1e keer bevallen sanddvinkie en zijn al je vragen beantwoordt :?:

159
Okee Newman,
Dank voor uw uitgebreide brief. Wat betreft kennis over de postbranche bent u duidelijk mijn meerdere, en ik hoop nog veel van u te leren!
Met vriendelijke groet,
close
bucky666 schreef: Nee hoor, het zijn altijd de postbezorgers van PostNL die je scheef (of helemaal niet) aankijken. De postbodes zijn juist erg vriendelijk, naar mijn ervaring.
Hoe maak je dat onderscheid dan?

Ik kwam vandaag laat in de middag, toen ik de IKEA aan het bestellen :lol: was, nog een PostNL-bezorger tegen. Mijn vriendelijke groet werd niet beantwoord want hij was te druk met het beantwoorden van bewoners omtrent zijn verdiensten (mij hebben ze nooit wat gevraagd :P ). Omdat het een flat was stonden we vervolgens naast elkaar brievenbussen te vullen. Met mijn stickerlijst was het makkelijk om bij de hoge nummers te beginnen, zodat ik hem niet stoorde. Bij de volgende entree keek hij straal langs me heen en vervolgde zoekend (eerste dag?) zijn weg: grijs haar, bermuda, sandalen. Zijn route was goed te volgen want hij strooide nogal kwistig met elastieken. Uit milieu-oogpunt heb ik ze maar verzameld.

160
close schreef:
Hoe maak je dat onderscheid dan?
Postbezorgers kwakken de post achteloos in de brievenbus, terwijl postbodes altijd eerst de naam en het adres goed controleren. De leeftijd en geslacht spelen natuurlijk ook een rol. Bij een postbode denk ik toch eerder aan een man van boven de 40.