Re: App verplicht stellen..

241
Nou nog nooit rode of groene bolletjes gezien op die App. Ja en ik mag gewoon recht de rotonde over ga dwars door sloten heen.
Vorige week zelfs een wijk overgenomen maar helaas geen calorie verbrand. Ja leuk die App.
Gebruik hem omdat het verplicht is en anders geen verdiensten heb.
Hoe het van de zomer moet wanneer ik geen jas aan heb mijn telefoon mee moet nemen weet ik nog nog niet.
Nee mijn werk leuker maken behalve de belachelijke uitkomsten van geen calorie verbranden en gemiddelde snelheid die nergens op slaat
heb ik nog niet ontdekt. Melden hierover vind ik dan ook niet nodig.

Re: App verplicht stellen..

242
heb met interesse deze discussie gevolgd, maar vraag me af of er iemand daadwerkelijk werk van heeft gemaakt om bijvoorbeeld rechtshulp in te schakelen met betrekking tot de privacy-schending.
het is namelijk zo dat sandd aannemelijk moet maken dat hun belang om bezorgers te volgen zwaarder weegt dan de privacy van de bezorgers.
En de wet bescherming persoonsgegevens weegt wat dat betreft erg zwaar.....

Dus, mijn concrete vraag; Heeft iemand al juridisch advies ingewonnen over het privacy vraagstuk.

Re: App verplicht stellen..

243
Vooraanname: Iedereen bezorgd ter goede trouw

Naar aanleiding van reactie brombeer:

Het privacy argument gaat hier niet op:. Het verweer zal zijn:

Juridisch in kort:
Je hebt, als werknemer, een wijk toegewezen gekregen en om te zorgen dat de werknemer binnen de tijdsnormen en minimum salaris blijven, willen wij daar enige vorm van toezicht om ze daarin te ondersteunen. (GPS-functionalteit)

Advocaat Sandd zal aanvoeren:
Onze bezorgers hebben een grote mate van vrijheid om zelfstandig te werken, en de daarmee gepaarde verantwoordelijkheid.
Om de bezorgkwaliteit voor onze opdrachtgevers te garanderen is een kwaliteitsborging genoodzaakt.

De Rechter, denk ik, zal deze lijn wel volgen. Privacy is niet in geding.

Terwijl je je wijk bezorgd ben je "op" je werk. Dus daar mag werkgever een soort van toezicht houden.
Als ze via GPS je looproute kunnen zien dan zouden ze daar 'theoretisch' nuttige tips voor je uit kunnen halen en tegelijkertijd aan de opdrachtgever kunnen laten zien dat de bezorger op het adres, binnen de afgeproken tijd is geweest.

Mijn mening:
Iedereen die werkt heeft wel een chef/manager/baas/voorman/leidinggevende/ofhoejehetookwilnoemen die toezicht houdt op zijn of haar werknemers en bepaald wat zij doen. Ik heb die, en ook mensen onder me.
Het is ook niet dat de bezorger niet weet dat hij daar elke dinsdag en vrijdag, op een zelf te bepalen moment, loopt te bezorgen.

Ik blijf het wel vreemd vinden dat Sandd niet direct een uitgewerkt kostenneutraal plan aanbied, maar ik lees ook dat er gedeeltelijk (1250) toestellen zijn, dus geheel ontduiken doen ze het ook niet.

Gerard

P.S.
Ik heb discussie schade aan prive eigendom tijdens werk, nu achterwege gelaten, maar dat had ik al verwoordt in mijn eerdere antwoord.

Re: App verplicht stellen..

244
Ik heb ook niet zo'n moeite met het privacy deel, vanwege bovenstaande reactie. Ik heb dan weer wel moeite met het zelf betalen van de telefoon. Mijn telefoon is te oud en nu ben ik verplicht een nieuwe aan te schaffen. Die telefoon van Sandd zelf leek me fijn, maar die mag je maar 3 maanden lenen. Ik blijf nu mails ontvangen dat ik sinds 1 januari verplicht ben de app te gebruiken. Ik word er soms moedeloos van. Maar elke keer als mijn telefoon te oud is geworden, moet ik zelf een nieuwe aanschaffen en als hij kapot gaat in de regen door Extra Zeker heb ik ook pech. En dan de manier waarop ik word behandelt...Maar dat is een ander verhaal. Ik vind deze manier in ieder geval niet netjes van Sandd.

Re: App verplicht stellen..

245
Ik zit brombeers en mijn reactie daarop nog eens te lezen:
Een paar verduidelijkingen:
-privacy is geregeld in Europees verdrag voor Rechten van de Mens. EHMR in het kort volgens mij.
-wet bescherming persoonsgegevens gaat over hoe er met noodzaklijke privacygevoelige informatie door een verwerker* wordt omgegaan. Zolang dat veilig is en geborgd is er niets aan de hand.

*verwerker: dat kan alles als je werkgever/webshop/krant-abbo/overheidinstantie zijn. Die hebben allemaal noodzkelijke gegevens van je die beschermd moeten worden.

Ik heb mijn reactie hard opgesteld, maar dit is wel de realiteit zoals de rechter het doet.

brombeer bedoelde het eigenlijk al in zijn reactie waarop ik reageerde, maar stelt daarin de verkeerde vraag.
De juridische vraag die hier eigenlijk speelt is:

"Hoe rechtmatig is het is om als bedrijf van werknemer(s) te verwachten/eisen om "structureel" eigen geld in te steken en/of middelen mee te nemen om de door werkgever verlangde taken te verrichten."

Dit zou via een advocaat uitgezocht moeten worden. Graag zelfs.
Ik kan dit niet doen omdat ik geen werknemer meer ben van Sandd. Ik heb, juridisch, geen belang om dit te doen.
Kan het wel doen, maar ga het niet uit eigen zak betalen.
Structureel staat tussen haakjes om het te benadrukken.

-Praktijk uit mijn eigen werk:
Uitzendkrachten moeten zelf, voorafgesproken kleding, zwarte pantalon/witte blouse aanschaffen bij het uitzendbureau waar ze werken. Het is wel zo dat het uitzendbureau dat redelijk kostenneutraal doet. UItzendkrachten gebruiken ze voor alle opdrachten, en m.i. niet te duur en ieder de helft schat ik zo in.
Ik krijg mijn bedrijfskleding gratis, wassen moet ik zelf doen.

Maar anders moet je per locatie, voor een herkenbare uitstraling, voor iedere uitzendkracht een gehele heren en dames garderobe handhaven, met elke broek/shirt in elke maat. En dan minimaal 5 stuks van elke maat. populaire maten nog wat meer.
Er zijn locaties waar dit gebeurd gewoon omdat de opdrachtgever dit eist. Maar dit kost gemiddeld 750.000 aanschaf per locatie en 300.000 aan stomerij/vervangingskosten e.d. per jaar.
Er zijn locaties die nog geen 200 per dag aan omzet hebben en die wel uitzendkrachten nodig hebben van tijd tot tijd.
Dus vandaar de afspraak met uitzendbureau. Deze afspraak: "uitzendkracht in zwart/wit" is ook vooraf met opdrachtgever besproken.

-Wat betreft Sandd-app gebruik en mijn voorbeeld hierboven:
Er ligt een redelijkheid en billijkheid vraag hier.
Waar ik wel een mening over heb wie wat moet doen, maar wie pakt het op.

lang verhaal allemaal dus ik zal het samenvatten:

Wie heeft een rechtbijstandverzekering OF rechtsbijstandwinkel in de buurt?

EN! is bereid om hier veel tijd en energie in te steken om dit zowieso door een arbeidsrecht-advocaat te laten bekijken.
EN! het daarna eventueel naar de rechter te brengen.
Ik ben bereid je dan te adviseren, waar mogelijk.

Wie biedt zich aan?

Mijn mening:
Het structureel verplichten tot een financiele bijdrage om je werk te kunnen doen is mijns ziens onrechtmatig.
Op deze manier gaan we terug naar de periode van de Horigen.

Gerard

P.S.
-Ik ben geen werknemer meer van Sandd dus ik kan dit niet naar de rechter brengen.
Ik ben wel benieuwd naar de communicatie hierover vanuit Sandd richting bezorgers.

edit: Ik ben niet lid van een vakbond of een politieke partij.

Re: App verplicht stellen..

246
gisteren gebeld door sandd dat ze een andere bezorger hebben gevonden voor mijn wijk omdat ik de app niet kan gebruiken moet hier een andere telefoon voor aanschaffen wat ik dus weiger
ik vind dat ze de app niet kunnen verplichten en al helemaal niet verplichten een andere smartphone aan te schaffen nog 1 week en dan is het voor mij afgelopen
bijna 6 jaar dezelfde wijk weggebracht nooit geen klachten gehoord en dan word er zo met je omgegaan dit noemt zich een professioneel postbedrijf
het profesionele is ver beneden peil ik werd ieder keer gebeld hierover door een ander coordinator niet 1 keer door mijn eigen coordinator
de app is maar voor 1 ding in het leven geroepen controle of de post wel op dinsdag en vrijdag word bezorgd ik spreek wel eens andere sandd bezorgers uit andere delen van het land die de post regelmatig op andere dagen wegbrengen ik heb het altijd op de dinsdag en vrijdag bezorgd
het enige wat ik zal missen is het geld voor de rest vind ik sandd hierdoor een onmenselijk bedrijf
ik heb hier geen goed woord voor over van mij mag sandd vandaag nog tot de grond afbranden

Re: App verplicht stellen..

247
Vervelend dat het zo gaat. Om de privacy maak ik me niet zo druk, in die zin dat de werkgever mag weten waar ik uithang tijdens mijn werk. Vind het wel vervelend dat ik er tijd in heb moeten steken om de (Google) instellingen zo te veranderen dat ik niet word lastig gevallen met berichtjes (vragen) over de bedrijven waar ik regelmatig een kort bezoekje (à 1 seconde) breng. Intussen ben ik er als invaller maar druk mee, al die mensen die er accuut mee stoppen (of eruit gebonjourd worden, maar zo brengen ze het natuurlijk niet). In plaats van een vaste wijk in mijn eigen buurt heb ik er nu, als ik niet uitkijk, elke keer twee of drie verder van huis. ;-) Het is eigenlijk nooit niet-nodig, de laatste tijd... maar ik neem de vrijheid om nee te zeggen. Voor 't geld maakt het weinig drollen uit ;-) Vraag me wel eens af hoeveel goeie bezorgers er nog in blijven stinken, op deze manier.

Wat je zegt, @geheim: ik zie in de buurt vaak bezorgers op een verkeerde dag bezorgen. Volgens mij kraait daar geen haan naar, zonder app. Kan ook zijn dat dat zo afgesproken is, want de coördinator stelt dat mij ook wel eens voor (andere dag bezorgen) als ze echt omhoog zitten en ik niet kan op een dinsdag of vrijdag. Maar 'stiekem' op een andere dag bezorgen wordt zo wel onmogelijk gemaakt.

Re: App verplicht stellen..

248
De privacy vind ik nu ook niet meer zo erg. Heb een prepaid van Postnl die ik alleen voor die app gebruik.

We kregen trouwens vandaag een cadeautje van Postnl als dank voor het scannen van de pakjes. Een mini powerbank.

Handig want de batterrij van die Huawei is snel leeg. Twee wijken vam meer dan twee uur trekt hij niet. Op zaterdag zit ik altijd met een bijna lege batterij.

Re: App verplicht stellen..

249
geheim schreef:gisteren gebeld door sandd dat ze een andere bezorger hebben gevonden voor mijn wijk omdat ik de app niet kan gebruiken moet hier een andere telefoon voor aanschaffen wat ik dus weiger
Ben jij de 1e bezorger welke ontslag krijgt omdat jou telefoon niet geschikt is voor de BezorgerApp :?:

Na 6 jaar bezorgen........neem aan dat je dan een CAO contract hebt ? Verhaal komt wat onvolledig over.
Sandd ontslaat geen bezorgers vanwege niet gebruik BezorgerApp ; of er moet meer aan de hand wezen.Heb je ook geínformeerd naar een Sandd leen-mobiel ?
Postbezorger Sandd

Re: App verplicht stellen..

250
fredselekt schreef:
geheim schreef:gisteren gebeld door sandd dat ze een andere bezorger hebben gevonden voor mijn wijk omdat ik de app niet kan gebruiken moet hier een andere telefoon voor aanschaffen wat ik dus weiger
Ben jij de 1e bezorger welke ontslag krijgt omdat jou telefoon niet geschikt is voor de BezorgerApp :?:

Na 6 jaar bezorgen........neem aan dat je dan een CAO contract hebt ? Verhaal komt wat onvolledig over.
Sandd ontslaat geen bezorgers vanwege niet gebruik BezorgerApp ; of er moet meer aan de hand wezen.Heb je ook geínformeerd naar een Sandd leen-mobiel ?
nee geen cao bezorger en verder volgens mij ook niets aan de hand nooit wat over gehoord
cron