Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

1
Hallo allemaal,

Vanaf morgen begint mijn nieuwe wijk (i.v.m. maps 2.0).
In mijn oude wijk had ik wel 12 (van de ongeveer 450) adressen die geen brievenbus hebben. En in mijn nieuwe wijk hou ik 9 van deze adressen en ik heb begrepen dat er nog eens 4 bij komen.
Dit zijn bedrijven, winkels, supermarkten en scholen zonder brievenbus of woningen bovenop een winkel/bedrijf.
Ik heb het hier al meerdere keren met mijn contactpersoon over gehad. Toen ik vorig jaar begon bij Sandd zei ze dat ALLES retour moet als ze geen brievenbus hebben. Als ik dit allemaal retourneer gaat er een stapel van 10 tot soms wel 20 cm retour.. en soms nog wel meer! En dit zijn dus niet alleen de Hanos/Makro of andere reclamestukken, maar ook belastingpapieren. Ik ben toen in mijn eigen tijd bij deze adressen langs geweest om te vragen een brievenbus te plaatsen, maar 1 nam mij serieus en heeft een brievenbus geplaatst. De rest bedankte me alleen voor de 'tip' en 1 werd zelfs pissig omdat ik het vroeg. (Moest me niet bemoeien met zijn zaken...)

Na een paar maand retourneren werd ik ineens aangesproken door mijn contactpersoon dat ik niet zomaar alles mag retourneren en dat ik het binnen moet brengen. Sindsdien doe ik dit, maar omdat het er zoveel zijn kost het me zo 20 minuten extra. (Fiets neerzetten, op slot, post goed afdekken want het is wel midden in een winkelstraat waar zo de post wordt gestolen, helemaal naar binnen en afgeven en dan weer fiets van slot) Deze routine kost in totaal veel extra tijd, die niet betaald wordt. En dit vind ik in principe niet eens zo erg. Het probleem waar ik tegen aan loop is dat (bijna) al deze adressen pas open zijn vanaf 9.00. En omdat het een dorp is met een dorpse mentaliteit gaan winkels soms ook helemaal niet open of pas na 10:00. En vaak zijn ze ook tussen de middag zo 1 tot 1,5 uur dicht en sluiten ze soms de boel al om 16:00. Ik wil graag om 8:00 starten en met de oude wijk begon ik in de woonwijk, zodat ik pas na 9.00 bij de winkels aankwam. Met de nieuwe wijk kan dit straks niet meer. En ik heb geen behoefte om de bewuste adressen over te slaan en later opnieuw te bezorgen. Het houdt namelijk ook eens een keer op.

Een heel verhaal, maar ik wou jullie graag een duidelijk beeld schetsen van de situatie.
En ik weet dat er meer hier tegen aan lopen.

Graag wil ik van jullie, mijn collega's horen hoe jullie hier over denken en wat jullie ervaringen zijn. Want mijn contactpersoon tast volgens mij zelf ook in het duister.
Zijn hier regels voor opgesteld? Ik kan maar 1 vinden en daar staat duidelijk dat wanneer er geen brievenbus aanwezig is of als hij te klein is, dat de poststukken retour moeten. En dat je niet hoeft aan te bellen. Waarom dan wel helemaal binnen brengen bij bedrijven/winkels etc. ?

p.s. Ik heb een zomer bij TNT (voormalig postnl) gewerkt. En had in die wijk een groot stuk industrieterrein en bij TNT werd de eigenaar verplicht om een brievenbus te hebben, anders ging het retour...

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

3
marloes,

dat het je "tijd kost" fiets op slot te moeten zetten, wat is daar nou voor ergs aan?
om post aan winkeliers/ scholen af te geven e.d. dat is een onderdeel van het postbezorgen .
ik word merendeel vriendelijk en vrolijk ontvangen :D

ik vind het zelf lekker een winkelcentrum in mijn route..
even onderbreking van de warmte/kou/ regen ... een bak koffie halen.. :D

tip: mischien doe je op die dag ook nog wel boodschappen in je winkelcentrum.. dan leg je de post voor
de winkels in je boodschappentas (Y)

.

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

4
Dankje voor jullie reacties.
@Jane. Dat is mij ook verteld door de contactpersoon. Ieder is verplicht een brievenbus te hebben. Maar ik vind het geen prettig idee om alles dan te retourneren. Ene kant inderdaad.. eigen schuld.. plaats dan een brievenbus. Ik heb ze namelijk al eens op de hoogte gebracht hiervan. Maar ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen het dan gewoon maar te retourneren.

@Carla.. je hebt niet alles goed gelezen. Kan ook komen omdat het zo'n lap tekst is haha.
Er staat dat het mij niet veel uit maakt dat het tijd kost. Hooguit 20 min. extra.
Het gaat erom dat ze bijna niet open zijn en niet op vaste tijden.
Ik heb morgen volgens mij 14 panden die op verschillende tijden open zijn.
Het is echt een mentaliteit van "we zien wel wanneer we open gaan".
De ene keer zijn ze 9 uur open, de andere keer pas na 13:00 en soms helemaal niet .. terwijl ze de week ervoor wel op dezelfde dag op dezelfde tijd open waren. Ik kan nergens op aan qua dag en tijd. Ik heb er zelfs winkels tussen zitten die zo een hele vakantie dicht zijn.
Daar zit ik dus mee. Bijna elke bezorgdag heb ik post over van de adressen die geen brievenbus hebben en dicht zijn op dat moment. Ik fiets vaak weer de hele route na (want ze zitten ook niet bij elkaar). En vaak zijn ze dan nog dicht.

Dat is voornamelijk het probleem.
En ik weet niet wat ik hiermee moet doen.
De "extra tijd" is nou eenmaal zo. Enige nadeel vind ik dat er geen 'controle' op het moment is op de fiets. Want ik ben wel verantwoordelijk als er iets wordt gestolen. Mijn contactpersoon wou daarom eerst niet dat ik het binnen bracht, omdat ik nooit mijn fiets met post uit het zicht mag verliezen. Maar dat is een andere kwestie.

Ik vind het allemaal gewoon een beetje dubbel. Sandd/mijn contactpersoon legt regels op, maar over de uitzonderingen zoals winkels/bedrijven hoor je ze niet. Op Facebook kreeg ik namelijk de reactie van Sandd zelf dat ik MOET retourneren en mijn contactpersoon is ook al een keer van mening veranderd.

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

5
In mijn wijk bevinden zich ook diverse winkels, en een basisschool. De meeste winkels hebben wel een brievenbus, en anders geef ik de post binnen af. Zijn winkels gesloten EN hebben ze geen brievenbus, dan gaat de post gewoon retour. Hetzelfde geldt voor de school, die eveneens geen bus heeft, en zelfs tijdens de schoolvakanties het verdomt om bewaarservice af te sluiten. Als ze maar vaak genoeg post mislopen, dan gaan ze misschien toch de aanschaf van een brievenbus overwegen.

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

6
@Marloes, ik zou gewoon op een vaste tijd je route gaan doen. Zijn de winkels/panden zonder brievenbus dicht, dan gaat de post retour en dan zou ik niet nog eens extra langsgaan. Zoals Newman ook zegt, als ze maar lang genoeg post missen gaan ze wel een brievenbus plaatsen. De mensen in jouw wijk mogen blij zijn met zo'n gemotiveerde postbezorger als jij. Maar nu is het mooi geweest.

Ik zou bijna de neiging hebben een emmer bij die panden neer te zetten met 'brievenbus' erop. Ik heb genoeg van die creatieve brievenbussen in mijn wijk. Eentje heeft zelfs een klein groen compost containertje daarvoor in gebruik bij haar voordeur. :lol:

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

9
Wat fijn wat reacties hierop te hebben. Ik heb het afgelopen jaar het idee dat ik er helemaal alleen voor sta. En ben zo blij met dit forum.

Mijn nieuwe route die ik heb gekregen viel gelukkig mee (ondanks dat het maar bleef regenen, niet fijn bij het ontdekken van een nieuwe route). Ik heb er direct weer tijd in gestoken om de mensen het belang van het hebben van een brievenbus aan te geven. En wat hier ook al werd gezegd, die scholen hebben in de vakantie vaak ook geen brievenbus. Ik heb ook aangekaart dat een simpele bak voor de deur op tijden dat ze gesloten zijn al prima is (behalve bij regen). Inderdaad, sommige mensen zijn best creatief ;)

Bedankt voor de tips. Ik wil gewoon graag al mijn post kwijt kunnen en doe er ook alles aan om dit voor elkaar te krijgen. En wat al door jullie werd aangegeven. Het houdt eens op.. vooral als er geen vaste tijden zijn dat de winkels open zijn.

Re: Wat te doen bij geen brievenbus winkel/bedrijf?

10
@marloes
Nee, natuurlijk sta je er niet alleen voor. :D
dat is juist het leuke van het forum. ideetjes wisselen.
ik ben rap in reageren maar zie het a.u.b. niet als een persoonlijke aanval op jou Marloes.

wat scholen betreft :als het om 1 vakantieweek gaat, in overleg met mijn coordinator en de betreffende school houd ik de post vast. tot de eerstvolgende slag. Mischien een tip?

in de zomervakantie heb ik tot nu toe nog geen post voor scholen gehad.
6 weken thuis opslaan daar begin ik niet aan, dat gaat dan terug naar depot.
cron