Nieuwe basistijden per 5 januari

1
Hallo mensen, allereerst een heel fijn 2016 gewenst!

Helaas bij mij een onduidelijk begin van het nieuwe jaar.
In oktober was er een werkoverleg waar ons verteld werd dat de basistijden van alle postwijken per 5 januari zouden worden aangepast. Dit vanwege teruglopende postvolumes en het verdwijnen van HAH op de dinsdag. Niet leuk, wel logisch.

We kregen een print met daarop de nieuwe uitvoeringstijden. Omdat dat nogal veel scheelde met de oude tijden, rees al tijdens het overleg de vraag of dit 'kale' tijden waren, dus zonder aanrijtijd (de minuten die je krijgt om van je depot naar je wijk te fietsen). Hier werd geen 100% zekerheid over gegeven, maar de teamleider dacht wel dat dit het geval was. Ik heb hem na het overleg gebeld en dit nog eens nagevraagd, hij zou het uitzoeken en mij terugbellen als het niet zo was. Ook adviseerde hij mij om op de antwoordstrook waarop ik moest aangeven of ik akkoord was met de nieuwe tijden, te zetten dat ik dat alleen was als er nog aanrijtijd bij werd opgeteld. Bij het verwerken van de stroken zouden ze mijn vraag dan nogmaals tegenkomen.

Ik heb van hem niets gehoord, en ook in de mail met FAQ's die we naar aanleiding van het werkoverleg toegestuurd kregen werd dit niet meer genoemd. Maar je raadt het al.... Vandaag keek ik naar mijn rooster van komende week en daar staan alleen die 'kale' tijden..... Ik heb gelijk een verzoek tot contact ingediend.

Dit grapje scheelt mij 1.09 uur per week. Bovendien kom ik hierdoor op een totaal van 9.40 uur per week terwijl ik net vorige maand een vast contract voor 10 uur heb gekregen. Ik ga dus minuren opbouwen, ik geloof niet dat ik daar blij mee ben. Als dit inderdaad de nieuwe tijden zijn had ik mijn contract graag een uurtje teruggeschroefd. Bovendien denk ik niet dat deze nieuwe tijden realistisch zijn, maar dat is een kwestie van meertijd schrijven.

Ik ben heel benieuwd naar het vervolg. Er zijn denk ik drie mogelijkheden:
1. Dit is zoals het is, ik heb gewoon pech en ga er 1.09 uur per week meer op achteruit dan gedacht en ga minuren opbouwen
2. Iemand heeft zich vergist, er horen toch nog aanrijtijden bij opgeteld te worden :)
3. Dit is op zich wel zoals het is, maar mijn teamleider komt met een fijne oplossing.

Uiteraard zal het wel optie 1 zijn... Ik hou jullie op de hoogte.

Re: Nieuwe basistijden per vandaag

2
Op ons lijstje staat het verkeerd; er staat aanlooproute naar depot, maar het moet zijn: vanaf depot naar de wijk (die is inbegrepen). En ja: die tijden staan erg krap, maar de beloofde volumedaling moet nog komen. Dagelijks je meer- (of minder-) tijd opgeven, dan kom je uiteindelijk aan precies het juiste aantal uren. Bij minuren kan je gevraagd worden af en toe een extra wijk te lopen, ook geen ramp.

Ik loop in rustige tijden vrijwillig wat minder, waarvoor mijn oceaan aan bovenwettelijk verlof (oude overuren) wordt aangesproken. Zo komen collega's ook aan hun contracturen.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

3
Volgende week heb ik een invalwijk. Ik moet een van mijn eigen wijken doen op mijn eigen depot en als ik klaar ben moet ik naar een ander depot fietsen, zo'n kwartier fietsen verderop.

Hoe zit dat dan? Kan ik dat kwartier claimen of moet ik dat in mijn vrije tijd doen? Ik snap wel dat mijn basistijd van depot naar eerste afgiftepunt is inbegrepen.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

4
Slagvaardige, zover ik weet kan je dat alleen claimen als je *verplicht* bent die andere wijk te doen. Ik heb ook een tijd een wijk van een ander depot erbij gehad, op daldagen. Fietstijd werd niet uitbetaald. Toen ik het zat was heb ik ook gezegd dat ik het niet meer doe, vanuit een ander depot werken. Maar er zijn ook bezorgers die gewoon ergens ingeroosterd worden, dus altijd vanuit diverse depots werken. Die krijgen de fietstijd wel uitbetaald.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

5
Hoe zit dat dan? Kan ik dat kwartier claimen of moet ik dat in mijn vrije tijd doen? Ik snap wel dat mijn basistijd van depot naar eerste afgiftepunt is inbegrepen.
Hiervan wordt al een paar jaar gezegd dat het geregeld gaat worden, maar dit gebeurt nog steeds niet. Ik had vandaag ook 2 wijken op 2 depots, dus vind ik wel een reden om geen minder tijd te schrijven. Er zou bij meer/minder tijd een optie fietstijd o.i.d. bij moeten komen voor mensen die vanuit meerdere depots werken. Onze vliegende keeps comepnseren de fietstijd vaak met hun mindertijd of boeken het anders op een van de andere opties.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

6
opdedeurmat.nl schreef:Slagvaardige, zover ik weet kan je dat alleen claimen als je *verplicht* bent die andere wijk te doen. Ik heb ook een tijd een wijk van een ander depot erbij gehad, op daldagen. Fietstijd werd niet uitbetaald. Toen ik het zat was heb ik ook gezegd dat ik het niet meer doe, vanuit een ander depot werken. Maar er zijn ook bezorgers die gewoon ergens ingeroosterd worden, dus altijd vanuit diverse depots werken. Die krijgen de fietstijd wel uitbetaald.
Gewerkte tijd is betaalde tijd. Als jij wijken loopt die op twee verschillende depots liggen is het fietsen van depot A naar depot B werktijd, en dient gewoon betaald te worden.

Ik denk dat de verwarring ontstaat door een andere afspraak die te maken heeft met het al dan niet tijdelijk vanuit een ander depot werken: als je moet werken vanuit een ander depot dan je gebruikelijke depot ivm een vacature daar, of vervanging van een zieke of verlofganger, dan krijg je de fietstijd van je huis naar het depot vergoed als dit meer dan een kwartier is. De terugreis krijg je dan ook vergoed.

Echter...... dit geldt dus alleen in de gevallen waarin jij dit op verzoek van het bedrijf doet. Als ze gewoon een sms-je sturen van "wie wil er extra werken dan en dan" en jij geeft je daar vrijwillig voor op, dan geldt het niet.

Maar de fietstijd van depot A naar B moet gewoon worden betaald. Hetzelfde geldt immers ook als je meerdere wijken op hetzelfde depot loopt. Weliswaar is de hoofdregel dat je werktijd eindigt bij de laatste brievenbus, maar als je vervolgens nog terug naar het depot moet om bijv. de volgende wijk op te halen dan is dat gewoon werktijd, dus betaalde tijd.

Maar sommige TC's zijn zeer creatief in het bedenken van creatieve interpretaties van de bestaande regels, zo is mijn ervaring.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

7
Bedankt voor het antwoord!

Ik heb me niet vrijwillig opgegeven. Het is gewoon zo ingepland afgelopen week. Geen overleg niets. Toen ik ernaar vroeg zei de admi dat er wat zieken zijn elders en ze vinden mij zo heerlijk flexibel. :?

Bovendien zijn ze bij ons zonder enig overleg gaan schuiven in de planning. Hele depot hoor. Niet bij mij alleen. Er zijn mensen die een vaste wijk voorgoed kwijt zijn.

Mijn tweede vaste wijk van mijn eigen depot is er de hele week afgehaald en nu moet ik eerst mijn ene kleinste wijk van mijn eigen depot doen, dan een kwartier fietsen naar het andere depot, wijk ophalen (is iverigens zeer grote wijk - twee wijken waar ze een van hebben gemaakt en die je meestal niet in een keer mee kunt nemen) en dan nog een kwartier fietsen nar het afgiftepunt. Het fietsen naar het afgiftepunt zit bij de basistijd.

Ik zal er achteraan moeten gaan want ze zetten die tijd niet erbij op het rooster. Geven ze het niet dan ga ik die tijd bijboeken als meertijd met veel volume of calamiteit. Meestal is die grote wijk ook erg slecht gezet. En dat weten ze want de vaste bezorger die lang uit de roulatie zal zijn klaagt daar over. Geven ze die extra tijd niet, dan wordt ik creatief.

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

9
Ik ben gewoon heel benieuwd wat er deze week te zien is op mijnwerk. Als ik daar meer of minder tijd wil doorgeven en ik klik mijn wijk aan, dan zie ik een onderverdeling in minuten. Bijv. Bij mijn ene wijk staat er altijd eerst 9 minuten, dan een aantal minuten afhankelijk van piek/dal, en als er HAH is nog een aantal minuten. Ik kan bij al die onderdeeltjes aangeven of ik meer/minder tijd nodig heb gehad. Het eerste onderdeel, de 9 minuten, is de tijd vanaf het inladen van mijn tassen tot aan het eerste afgiftepunt. Het tweede onderdeel is de tijd die nodig is om alle post te bezorgen dus tot aan de laatste brievenbus. Het derde onderdeel is de extra tijd voor HAH (10 minuten per 100 afgiftepunten).

Ik ging er dus na de uitleg op het werkoverleg van uit dat de genoemde nieuwe basistijden het tweede onderdeel betroffen, en dat daar nog het eerste onderdeel bij zou komen.

Of het inderdaad zo is dat de inlaadt/fietstijd naar het eerste punt in de nieuwe basistijden valt zal ik dus dinsdag kunnen zien op mijnwerk. (Nu nog niet, je kunt daar niet in de toekomst kijken :lol: )

Al met al zou dat betekenen dat ik in totaal 1.45 uur per week minder betaald ga krijgen voor vrijwel hetzelfde werk, het enige verschil is dat er op dinsdag geen HAH meer is.. De tijd die ik voor HAH op dinsdag kreeg was 30 minuten... Dus vijf kwartier weggesnoept vanwege volumedaling.

Ik ga in ieder geval eens heel nauwkeurig bijhouden hoelang ik werk de komende tijd. Gewerkte tijd is betaalde tijd...

Re: Nieuwe basistijden per 5 januari

10
Tja, het blijkt dus inderdaad zo te zijn dat de aanrijtijd al in de nieuwe basistijd zit. Balen.
Geen reactie gekregen van de teamleider helaas. Zal hem deze week zelf bellen, wil toch graag even overleg over de minuren die ik ws ga opbouwen.
Heb afgelopen week heel precies gekeken hoeveel tijd ik nodig had voor het werk. Ik redde het iedere keer net binnen de nieuwe tijd. Eigenlijk verbaasde me dat best. Maar het was wel heel rustig, als het drukker wordt ga ik de extra tijd wel aangeven. Heb zaterdag maar een invalwijk gelopen, beetje uren compenseren...
cron