Carla41 schreef:ps... ik ben 16 jaar.... dat staat ook op de flyer.
mischien om veel jongeren te werven?
deze willen toch vaak geen arbeidscontract ivm school/studie?
Newman, aanhalingstekens waren natuurlijk beter geweest maar uit het zinsverband is het toch ook best te begrijpen...
Verder denk ik dat er maar weinig meisjes van 16 zijn met de naam Carla. Waarschijnlijk is Carla de 41 al gepasseerd of misschien is ze zelfs geboren in 1941.
Newman schreef:Dat klopt niet. Doordat Sandd hun bezorgers per brief betaalt (het overgrote deel althans) kunnen hun loonkosten veel lager zijn dan bij PostNL. PostNL is hierdoor gedwongen te reorganiseren en de dure postbodes te vervangen door goedkopere postbezorgers. Ik snap dus best dat postbodes wiens baan op de tocht staat de postbezorgers van de concurrent scheef aankijken. Immers als er niet zoveel mensen bereid waren geweest voor een appel en een ei te werken had een Sandd nooit bestaansrecht gekregen, en had PostNL ook minder volume verloren.
Je verwisselt postbodes en de postbezorgers. Een postbode sorteert en bezorgt. Een postbezorger bezorgt alleen. Kortom: PostNL werkt met postbezorgers, en Sandd werkt met postbodes. Maar dat weten de bedrijven zelf blijkbaar ook niet.
Ook Sandd-werknemers met een CAO worden per stuk betaald. Er wordt gekeken hoeveel post er is, en dan wordt er berekend hoeveel tijd je daarvoor nodig hebt.
De reorganisatie van PostNL is al ver voor Sandd begonnen vanwege de veranderende markt: privatisering, meer e-mail en minder post etc. Weten we nog hoe boos de PTT postbodes waren toen hun baan op de tocht kwam te staan?
Volgens mij werken er nog nauwelijks "oude" postbodes bij PostNL... Dat huidige PostNL postbezorgers de Sandd postbodes scheef aankijken slaat dus nergens op want wij zitten vrijwel in het zelfde schuitje. Maar wellicht is het aantrekkelijker om te denken dat jezelf een "echte" postbode bent en om een externe vijand te zoeken, dan te beseffen dat je eigen werkgever jou slecht betaalt.
Newman schreef:Overigens hebben leeftijd en levenservaring wel degelijk veel met elkaar te maken. Het is uiteraard geen wet van Meden en Perzen, maar over het algemeen kun je gemiddeld genomen wel stellen dat oudere mensen meer levenservaring hebben dan jongeren, met andere woorden: De stelling is in meer gevallen waar dan niet waar.
Oudere mensen hebben misschien meer levenservaring maar in een snel veranderende maatschappij is die ervaring ook snel gedateerd. Oudere mensen houden ook graag de oude situatie in stand. Daarom werkt PostNL (net als Sandd) tegenwoordig liever met alleenstaande moeders, hopeloze sollicitanten en studenten. Allemaal mensen die met hun rug tegen de muur staan en dus bepaald niet vrijwillig kiezen om voor een appel en een ei te werken.
Nog een laatste citaat:
close schreef:ik heb veel waardering voor de bijdrages van Newman.