Re: Werken bij Netwerk VSP

121
jandegraaf schreef:dit is volgens mij een vooropgezet plan nl. eerst is SELECTMAIL in samenspraak met TNT gestopt met het bezorgen van post en zijn er gelijk afspraken gemaakt dat op termijn de paketbezorging van DHL naar POST.NL gaat.
na het gedeeltelijk dood laten bloeden van SANDD wordt dan de gehele postmakt in Nederland overgenomen door DHL
Het spel is slim gespeeld door PostNL.
Ze hebben daar ook nog eens x-duizenden pbz nodig en verwachten ook opzeggingen met de invoering Geo.
Dus die 5000 van VSP kunnen zo aan de slag...
Wat een bedrijfsvoering :oops:

122
Tja slim gespeeld of niet. Ik ben gewoon mijn anderhalf uur voor mijzelf kwijt en daarvan baal ik als de pest.
Ondanks dat ik baalde van de lage verdiensten was ik ook weer best blij met die paar euro's die ik inbracht.
Even een frisse neus halen. Alle winkeliers die mij inmiddels kennen. Etc etc.

En nee ik wil niet naar Sandd of Post.nl of wat dan ook. Ik wilde 1 keer per week lopen. Was precies genoeg.

123
Berber schreef:Tja slim gespeeld of niet. Ik ben gewoon mijn anderhalf uur voor mijzelf kwijt en daarvan baal ik als de pest.
Ondanks dat ik baalde van de lage verdiensten was ik ook weer best blij met die paar euro's die ik inbracht.
Even een frisse neus halen. Alle winkeliers die mij inmiddels kennen. Etc etc.

En nee ik wil niet naar Sandd of Post.nl of wat dan ook. Ik wilde 1 keer per week lopen. Was precies genoeg.
Bij PostNL kun je volgens mij nu ook voor 1 dag terecht!
Ze zitten te springen om pbz.
Ik zou het proberen, al is het maar voor je neus ;)

124
jandegraaf schreef:dit is volgens mij een vooropgezet plan nl. eerst is SELECTMAIL in samenspraak met TNT gestopt met het bezorgen van post en zijn er gelijk afspraken gemaakt dat op termijn de paketbezorging van DHL naar POST.NL gaat.
na het gedeeltelijk dood laten bloeden van SANDD wordt dan de gehele postmakt in Nederland overgenomen door DHL
Dat lijkt me sterk. Ten eerste is Selektmail feitelijk niet gestopt maar overgenomen door Sandd. Ten tweede: waarom zou Selektmail stoppen met zijn werkzaamheden op verzoek van de TNT? Als de top van Ahold vraagt aan C1000 of zei de supermarktbranche willen verlaten dan zouden ze dat toch ook niet doen?

En je laatste conclusie slaat al helemaal als een tang op een varken. Als DHL hier de boel wil overnemen dan gaan ze hier juist bedrijven opkopen, en niet verkopen. Dan had Selektmail juist Sandd opgekocht ipv omgekeerd.

Over wat er hier aan de hand is kun je gissen, maar ik heb twee mogelijke verklaringen die mij wat plausibeler in de oren klinken.

VSP Post is opgericht om te kunnen concurreren met Sandd en Selektmail, en daar volume van weg te snoepen. Ik heb een tijdje voor VSP gelopen en afgaande op de relatief lage hoeveelheid post lijkt het erop dat ze het niet gelukt is om voldoende volume te vergaren. En het volume wat ze binnenkregen kwam grotendeels van PostNL zelf, de moederonderneming. Ze beconcurreerden dus vooral zichzelf (dit verschijnsel heet kannibalisme). En met in het vooruitzicht de CAO die ze moesten gaan naleven was het een heilloze onderneming. Dus is de stekker eruit getrokken.

Een tweede verklaring die je wel eens hoort van PostNL-postbodes is dat het juist de bedoeling was dat VSP volume van PostNL ging wegsnoepen. Zo kon PostNL dalende volumes laten zien aan het UWV en de vakbonden en daarmee het aanstaande massa-ontslag van de postbodes rechtvaardigen. Waren de postbodes eenmaal ontslagen dan kon VSP weer opgedoekt worden en het volume terugkomen.

De laatste verklaring klonk mij altijd heel aannemelijk in de oren, ware het niet dat:
- De stekker dan nu veel te vroeg uit VSP is getrokken. Immers, er is nog niet 1 postbode daadwerkelijk gedwongen ontslagen, enkel hebben ze de status "mogelijk overcompleet" gekregen.
- Een bedrijf wel erg veel financieel risico loopt met dit soort trucjes om de winst en het volume laag te houden. Dat betekent nml ook kelderende beurskoersen en ontevreden aandeelhouders.

Ik denk dan ook dat de ware reden mijn 1e verklaring is. VSP kreeg te weinig klanten om rendabel te zijn en de klanten die zij kregen kwamen van het moederbedrijf en niet zoals gehoopt van Sandd.

125
Ach joh uit voorgaande berichten is bekend dat @jandegraaf vrij negatief is over vsp. Dus volgens mij ziet hij overal wel iets vooropgezets in. Het is gewoon balen voor de bezorgers van vsp die vanaf half december gewoon geen werk/bijverdienste hebben wat het voor mij gewoon echt was.

Het volume in mijn wijk was erg wisselend en ook weleens extreem hoog. Mijn overbuurvrouw (postbezorger postnl) schrok er soms gewoon van. Toch was het meeste postnl en niet vsp wat ik rondbracht. Er zaten maar weinig echte vsp stukken tussen. Dat verwonderde mij weleens.

Tja we doen er niets aan helaas. Nog 5 weken lol en dan is het klaar.

126
Ik kan maar voor een bedrijf werken omdat ik nog geen c.a.o. heb bij Sandd.
In dit geval schiet ik er niks mee op.
En over stappen op folder bezorger zie ik helemaal niet zitten.
Nu maar hopen dat Sandd een extra wijk voor me heeft.

127
Ben benieuwd of we het de laatste weken al aan de hoeveelheden gaan werken. Heb nu de afgelopen weken best wel flinke volumes en voor de komende 2 weken ook. Zou het nou die laatste 3 weken ineens enorm afnemen dat alles al teruggaat naar postnl? Af zou ik mijn volumes gewoon houden tot het einde??

128
@berber,

Ben ook benieuwd.
Selektmail deed de post in gedeeltes over naar Sandd totdat we alleen de Veronica's nog hadden.
December is een hele drukke maand dus ik hoop dat we de post nog mogen bezorgen.
We zijn goedkoper dan de bezorgers van Post.nl.

130
@jette,

Dat is nou de reden dat ik niet voor Post.nl heb gekozen.
Bij Sandd ga je er pas uit als het bedrijf ermee stopt en bij Post.nl zit je elke dag op de schopstoel.
Een bezorger met 3 jaar ervaring mag beginnen met een vakantie wijk en kerstkaarten en misschien kans op een vast contract.
Nergens wordt er meer fatsoenlijk met personeel omgesprongen.
Op Radio 1 vertelde de directeur van VSP dat hij zich totaal niet druk maakte om die 5000 mensen die geen werk meer hebben.
Ze kunnen bij Post.nl solliciteren of folderbezorger worden.
Wat een arrogante kwast. :twisted: