jandegraaf schreef:dit is volgens mij een vooropgezet plan nl. eerst is SELECTMAIL in samenspraak met TNT gestopt met het bezorgen van post en zijn er gelijk afspraken gemaakt dat op termijn de paketbezorging van DHL naar POST.NL gaat.
na het gedeeltelijk dood laten bloeden van SANDD wordt dan de gehele postmakt in Nederland overgenomen door DHL
Dat lijkt me sterk. Ten eerste is Selektmail feitelijk niet gestopt maar overgenomen door Sandd. Ten tweede: waarom zou Selektmail stoppen met zijn werkzaamheden op verzoek van de TNT? Als de top van Ahold vraagt aan C1000 of zei de supermarktbranche willen verlaten dan zouden ze dat toch ook niet doen?
En je laatste conclusie slaat al helemaal als een tang op een varken. Als DHL hier de boel wil overnemen dan gaan ze hier juist bedrijven opkopen, en niet verkopen. Dan had Selektmail juist Sandd opgekocht ipv omgekeerd.
Over wat er hier aan de hand is kun je gissen, maar ik heb twee mogelijke verklaringen die mij wat plausibeler in de oren klinken.
VSP Post is opgericht om te kunnen concurreren met Sandd en Selektmail, en daar volume van weg te snoepen. Ik heb een tijdje voor VSP gelopen en afgaande op de relatief lage hoeveelheid post lijkt het erop dat ze het niet gelukt is om voldoende volume te vergaren. En het volume wat ze binnenkregen kwam grotendeels van PostNL zelf, de moederonderneming. Ze beconcurreerden dus vooral zichzelf (dit verschijnsel heet kannibalisme). En met in het vooruitzicht de CAO die ze moesten gaan naleven was het een heilloze onderneming. Dus is de stekker eruit getrokken.
Een tweede verklaring die je wel eens hoort van PostNL-postbodes is dat het juist de bedoeling was dat VSP volume van PostNL ging wegsnoepen. Zo kon PostNL dalende volumes laten zien aan het UWV en de vakbonden en daarmee het aanstaande massa-ontslag van de postbodes rechtvaardigen. Waren de postbodes eenmaal ontslagen dan kon VSP weer opgedoekt worden en het volume terugkomen.
De laatste verklaring klonk mij altijd heel aannemelijk in de oren, ware het niet dat:
- De stekker dan nu veel te vroeg uit VSP is getrokken. Immers, er is nog niet 1 postbode daadwerkelijk gedwongen ontslagen, enkel hebben ze de status "mogelijk overcompleet" gekregen.
- Een bedrijf wel erg veel financieel risico loopt met dit soort trucjes om de winst en het volume laag te houden. Dat betekent nml ook kelderende beurskoersen en ontevreden aandeelhouders.
Ik denk dan ook dat de ware reden mijn 1e verklaring is. VSP kreeg te weinig klanten om rendabel te zijn en de klanten die zij kregen kwamen van het moederbedrijf en niet zoals gehoopt van Sandd.