Slechts 1000 euro per maand. En dan nog geen kilometer gereden. Pakjesbezorger kost dus 12000 euro per jaar ex BTW en de rest moet je met bezorgen bij elkaar sprokkelen. Op 250 bezorgdagen moet je dus (inc brandstof) minimaal 50 euro per dag binnen hebben om alleen quite te spelen met het lease bedrijf.
Dan kan je beter een oude Vito kopen voor 1200 euro en daarmee aan de slag gaan.
Re: Hoe ver gaat postnl.....
22Ware het niet dat je niet met oude busjes mocht rijden, volgens de subco's bij Zembla. Dan werd je zelfs weggestuurd bij het afhaalpunt.jan272 schreef:Slechts 1000 euro per maand. En dan nog geen kilometer gereden. Pakjesbezorger kost dus 12000 euro per jaar ex BTW en de rest moet je met bezorgen bij elkaar sprokkelen. Op 250 bezorgdagen moet je dus (inc brandstof) minimaal 50 euro per dag binnen hebben om alleen quite te spelen met het lease bedrijf.
Dan kan je beter een oude Vito kopen voor 1200 euro en daarmee aan de slag gaan.
23Jammer dat je niet op mijn argumenten ingaat, maar gewoon je eigen opmerking herhaalt. Misschien moet je maar solliciteren bij PostNL naar de functie van persvoorlichter.Jette schreef:Ik kies er dus niet voor!
24Als ik me er even tussen mag mengen.
Die collega van mij als chauffeur (ik ben bezorger) weet nu al schrijnende gevallen.
Collega's die diep in de schulden zitten omdat ze het bijltje er bij neer moesten gooien,
Een lease contract ga je voor minimaal 3 jaar aan en betalen zul je.
De concurrentie onderling is moordend want iedereen wil hun adresjes wel rond rijden.
Wat uitmond in asociaal rijgedrag om alles maar te bezorgen om er nog aan over te houden.
Zo is die lijst ellenlang aan het worden in neerwaartse spiraal (stress en alle gevolgen).
Idd als zzp-er loop je een bedrijfsrisico, echter bij Post lijkt het me dat je een langdurig contract aan gaat omdat je exclusief voor hun moet/mag rijden.
btw, het logo wat op jouw bestelbus word aangebracht krijgen ze geen cent vergoeding.
(heb die jongen de link van het forum gegeven, wellicht komt hij ook in de lucht)
Die collega van mij als chauffeur (ik ben bezorger) weet nu al schrijnende gevallen.
Collega's die diep in de schulden zitten omdat ze het bijltje er bij neer moesten gooien,
De concurrentie onderling is moordend want iedereen wil hun adresjes wel rond rijden.
Wat uitmond in asociaal rijgedrag om alles maar te bezorgen om er nog aan over te houden.
Zo is die lijst ellenlang aan het worden in neerwaartse spiraal (stress en alle gevolgen).
Idd als zzp-er loop je een bedrijfsrisico, echter bij Post lijkt het me dat je een langdurig contract aan gaat omdat je exclusief voor hun moet/mag rijden.
btw, het logo wat op jouw bestelbus word aangebracht krijgen ze geen cent vergoeding.
(heb die jongen de link van het forum gegeven, wellicht komt hij ook in de lucht)
25Zolang de concurrentie nog moordend is, zal er op de korte termijn niets veranderen aan werkomstandigheden van de subco's.88CE schreef:Als ik me er even tussen mag mengen.
Wat uitmond in asociaal rijgedrag om alles maar te bezorgen om er nog aan over te houden.I
En er is nog animo genoeg voor, het wordt een ander verhaal als de subco's dit werk niet meer willen doen.
Begrijp me goed...ik ben het hier ook niet mee eens, maar het is wel de realiteit.
Als men hier iets tegen wil ondernemen, dan zal men krachten moeten bundelen!
Of op zoek gaan naar een andere baan of misschien een opleiding gaan volgen.
26Lokaal reed een turkse jongen rond, die wij liefkozend (het was sinterklaas toen hij voor het eerst begon) de pakjesturk noemden. Hij was altijd heel correct en leverde punctueel af. Een aanwinst voor het uniform.
De pakjesturk reed in een oude witte bus met een tnt sticker achterop. Zoals het merendeel van de pakjespieten reed ie HARD en WILD. Ja ja je moet wel want als je 40 doosjes hebt... We weten allemaal hoeveel mensen er overdag thuis zijn. Het hele land is tweeverdiener. dus als je er 10 niet af kan leveren dan kost jou dat geld. Die pakjes mag je gratis op een steunpunt gaan afleveren.
Het 'in brievenbussen persen van dingen die daar eigenlijk niet in passen' is ook een expertise van veel pakjespieten. Bloesje van wehkamp of ceintuur van otto. het ZAL erin gaan. Anders kost het dubbel geld.
De pakjesdienst is een feodaal systeem. Net zoals een groot deel van de wereld rondom ons. Maar in het gebied waarin ik de post bezorg rijden hoofdzakelijk oude witte bussen rond met een sticker op de rechter achterdeur. En die komen iedere dag op het pakjesdepot. Degene die gaat leasen fopt zichzelf.
Er gebeuren dingen waar je als chauffeur niet vrolijk van wordt. Men heeft het me eens uitgelegd. Maar ik ben het vergeten. Maar de pakjesturk was ineens weg. Ervoor in de plaats reed een andere nieuwe nederlander in een soortgelijke bus met soortgelijke rijstijl. De pakjes moeten iedere ochtend bij de leenheer worden opgehaald waarna de pachter ze mag rondbrengen. Het is moderne slavernij, ge-institutionaliseerd door de ministers die alles wilden privatiseren en 'vrij maken'. Ja ja dat is de minister die geen waterput in haar burgemeesterstuin mocht slaan en het toch deed. De VVD richt ons land ter gronde met hun ideeen van vrije markt. Daar is ons land te klein voor. Stemt dus volgende verkiezingen niet 'strategisch' maar bewust!
De pakjesturk reed in een oude witte bus met een tnt sticker achterop. Zoals het merendeel van de pakjespieten reed ie HARD en WILD. Ja ja je moet wel want als je 40 doosjes hebt... We weten allemaal hoeveel mensen er overdag thuis zijn. Het hele land is tweeverdiener. dus als je er 10 niet af kan leveren dan kost jou dat geld. Die pakjes mag je gratis op een steunpunt gaan afleveren.
Het 'in brievenbussen persen van dingen die daar eigenlijk niet in passen' is ook een expertise van veel pakjespieten. Bloesje van wehkamp of ceintuur van otto. het ZAL erin gaan. Anders kost het dubbel geld.
De pakjesdienst is een feodaal systeem. Net zoals een groot deel van de wereld rondom ons. Maar in het gebied waarin ik de post bezorg rijden hoofdzakelijk oude witte bussen rond met een sticker op de rechter achterdeur. En die komen iedere dag op het pakjesdepot. Degene die gaat leasen fopt zichzelf.
Er gebeuren dingen waar je als chauffeur niet vrolijk van wordt. Men heeft het me eens uitgelegd. Maar ik ben het vergeten. Maar de pakjesturk was ineens weg. Ervoor in de plaats reed een andere nieuwe nederlander in een soortgelijke bus met soortgelijke rijstijl. De pakjes moeten iedere ochtend bij de leenheer worden opgehaald waarna de pachter ze mag rondbrengen. Het is moderne slavernij, ge-institutionaliseerd door de ministers die alles wilden privatiseren en 'vrij maken'. Ja ja dat is de minister die geen waterput in haar burgemeesterstuin mocht slaan en het toch deed. De VVD richt ons land ter gronde met hun ideeen van vrije markt. Daar is ons land te klein voor. Stemt dus volgende verkiezingen niet 'strategisch' maar bewust!
27Van welke planeet kom jij? Je moet tegenwoordig blij zijn dat je werk of inkomen HEBT. En dat heeft dan niks te maken met opleiding of ervaring. Kijk hier maar eens rond. Aan de taal te merken zitten op dit forum al een paar academici die dan toch maar pbz zijn geworden. Enkele HBO-ers zitten er ook bij.Jette schreef:Of op zoek gaan naar een andere baan of misschien een opleiding gaan volgen.
En hoe kun je pachters organiseren tegen een leenheer? Wil jij niet rijden? Voor jou 10 anderen. Het oorspronkelijke feodalisme kwam ten halt doordat 1/3 van de bevolking stierf door de pest. Teveel mensen in een te vrije markt gaat niet goed voor de mensen. Wel voor de (grote mannen aan de top van) de markt.
28Dat heben ze ook gedaan want zoals ik al ergens anders in dit topic schreefJette schreef:
Als men hier iets tegen wil ondernemen, dan zal men krachten moeten bundelen!
naar aanleiding van een berichtje uit de krant hebbe de subco's zich hebben verenig in een stichting subcontractors Vervoersbedrijven. Ze hebben PostNL zelfs voor de rechter gedaagd.
Deze hele geschiedenis maakt mij duidelijk dat PostNL alles doet om de kosten zo laag mogelijk te houden.Geertjan schreef:
"Zelfstandige bezorgers dagen PostNL voor de rechterZelfstandige pakketbezorgers
die rijden voor PostNL spannen een rechtzaak aan tegen hun opdarchtgever. De stichting
subcontractors Vervoersbedrijven die namens de bezorgers spreekt stelt dat tussen PostNL
en de zzp'ers sprake is van een arbeidsovereenkomst. Veel van deze eenpitters werken full-time
voor postNL en hebben geen andere opdrachtgever."
Bron Nederlandsdagblad 28-1-2012
29@Jan, Mooie vergelijking, waarin PostNL de Leenheer is en de subco de pachter.jan272 schreef: En hoe kun je pachters organiseren tegen een leenheer?
Vergis je niet in die pachters. Want zoals ik al ergens anders in dit topic schreef, de subco's hebben zich verenigd in een stichting, die nu een rechtzaak heeft aangespannen tegen PostNL.
30Stichting lijkt mij niet de meest handige oplossing.
Daar zitten verplichtingen aan, net als in de taxi wereld komen daar nog meer toestanden van dat iedereen liever niet zou willen.
Daar zitten verplichtingen aan, net als in de taxi wereld komen daar nog meer toestanden van dat iedereen liever niet zou willen.