Re: Geo-Route.

751
Oh, ik heb er nog steeds plezier in. Ben wel blij dat ik er niet afhankelijk van ben, en maak mij geen illusie er iets aan te veranderen. Ik loop de post, maak de mensen er blij mee, maar bemoei mij niet met de zaken op de vestiging.
Fluitend aan het werk, al is het wel vreemd dat dit zwaarder is geworden, voor hetzelfde geld.

"PostNL: Een deel van het managementleven", maar ik lig er niet wakker van.
___
PostNL-bezorger sinds 1 november '11

752
Hier in Brabant geldt: Gewerkte tijd is betaalde tijd. Punt.

Doen we er langer over wordt er meer betaald. Doen we er korter over wordt er minder betaald. Zoals dat gaat in Nederland.
Krijgt iemand die in periode 'x' 20 uur gemaakt heeft maar 16 uitbetaald dan wordt de eerste paar keer een oranje kaart ingevuld. En eventuele verdere keren volgt er gepaste actie.
Laatst gewijzigd door jan272 op 10 feb 2012, 00:14, 1 keer totaal gewijzigd.

754
jan272 schreef:Hier in Brabant geldt: Gewerkte tijd is betaalde tijd. Punt.

Doen we er langer over wordt er meer betaald. Doen we er korter over wordt er minder betaald.
Krijgt iemand die in periode 'x' 20 uur gemaakt heeft maar 16 uitbetaald dan wordt de eerste keer een oranje kaart ingevuld. En een eventuele tweede keer volgt er gepaste actie.

Gepaste actie 1:

Je telt alle scenariotijden voor 1 periode op en stelt je eierwekker in. Tijd op? Dan stop je voor die periode en brengt je restpost terug naar het depot. Mondag um zeuven uur bende wir dun urste.

Gepaste actie 2:

Je blijft gewoon een dagje thuis.als compensatie voor de ingehouden uren.

Gepaste actie 3:

Je gaat een duidelijk gesprek aan met de baas van je directe baas. Hierin stel je een ultimatum waarbij je wel bereid moet zijn om dat ultimatum ten uitvoer te brengen

Gepaste actie 4:

Geheim. Ik moet nog wat achter de hand houden. Maar geloof me, dit wil de baas niet meemaken.
Als je minder werkt zijn ze wel verplicht je contracturen uit te betalen. Dus niet minder dan dat.

Actie 1 Heb ik een een keer uitgevoerd. Soms dwingen ze je een daad te stellen. Het is daarna ook nooit meer nodig geweest.

756
jan272 schreef: Ik heb vandaag een aantal uiteindelijke geo route lopen bekeken. Ze zijn anders dan de bestaande lopen. Vaak ook logischer.
Tegenvoorbeeldje uit eigen wijk: de door Georoute berekende fietsroute tussen depot en wijk loopt via een
overdekte winkelpromenade die verboden is voor fietsers.
(Dit is later handmatig aangepast, de fietsroute loopt nu om het winkelcentrum heen)

Ander tegenvoorbeeld: een 150 m lang stuk straat met aan beide kanten een huizenrij; er zitten wel enkele "gaten"
in de huisnummering, maar de huizen liggen gewoon aaneengesloten naast elkaar.

164 162 ... 140a 140b 140c 136 128 6
================================
191 189 187 ... 179 177 175 171 169

Bestaande loop (rondje):
heen langs even kant oplopend (6 - 164), oversteken, terug langs oneven kant aflopend (191 - 169)
Totale loopafstand 300 m.
Georoute loop:
nummer 6, oversteken, heen langs oneven kant oplopend (169 - 191), oversteken en loos terug naar 128,
heen langs even kant oplopend (128 - 164), loos terug. Totale loopafstand 600 m.
(Dit is later handmatig aangepast, de loop is nu weer het oorspronkelijke rondje).

Een laatste tegenvoorbeeld uit eigen wijk: een drukke verkeersader met busbaan in het centrum van de stad.
Vroeger (rondje) moest ik die twee keer oversteken. Met Georoute (zigzaggen) zes keer.
De totale loop/fietsafstand is wederom groter geworden, en, wat vervelender is, de kans om tijdens het werk onder een stadsbus te geraken is met een factor drie toegenomen.

In m'n eigen wijken kan ik nergens constateren dat de Georoute loop logischer of efficienter is dan
de bestaande loop. In de meeste gevallen is het lood om oud ijzer, en in enkele gevallen is de
Georoute loop duidelijk van mindere kwaliteit. Wellicht ligt dat niet per se aan de Georoute software, maar aan
het feit dat de software met onvolledige/onjuiste/verouderde data moet werken.

Ik denk dat niet kwaliteitsverbetering maar kostenbesparing de belangrijkste reden geweest is om Georoute in te voeren.

757
ike schreef: Ik denk dat niet kwaliteitsverbetering maar kostenbesparing de belangrijkste reden geweest is om Georoute in te voeren.
Dat is een ding dat zeker is. Zoals denk ik veel veranderingen, onder het mom van "kwaliteitsverbetering." Wie dat tegenspreekt, steekt de kop in het zand. Kijk maar naar die gevaarlijke kangaroebuidel. Minder sorteerders nodig.

Eigenlijk moet ik mij er niet mee bemoeien, want ik werk niet meer voor Postnl. :!: Ik doe of deed dat wel omdat ik mij betrokken voel bij het welzijn van de bezorgers.

758
nogmaals: georoute is een quantificering van het bezorgproces. tot nu toe werden lopen bepaald en getimed op basis van 'gut feeling' onderbuik gevoelens. met georoute wordt een eerste stap gezet om greep te krijgen op de bezorgtijden.

Een kleine rekensom: 20.000 bezorgers. Die ieder 10 minuten per dag besparen. Dat is dik 3.000 uur per dag. Dat is een mooie 30.000 euro er dag aan bezorgkosten.

Ja er zitten foutjes in de geo lopen. maar die zitten ook in de huidige handmatig bepaalde lopen. er zitten zelfs foutjes in de bezorgers. het postvest en zo staat los van geo. dat zijn andere proeven om te kijken of je efficienter kan werken. Zelfde rekensom als hierboven.

We MOETEN mee met onze tijd. We lopen al decennia achter op het bedrijfsleven. Dus....

Geo houdt rekening met een fiets snelheid van 11 km/u en een loopsnelheid van 5 km/u. Vandaag even getest en ik kan daarmee uit de voeten. In 'ik kijk slenterend naar mijn bundel' tempo loop ik tussen 4 en 5 km/u. Op langere stukken tegen de 8 km/u.
Voor mij zijn dit dus geen onredelijke getalwaarden. En anders zien we wel weer.

759
willemien schreef:@slagvaardige
Wij mogen schrijven vanaf het moment dat we inladen tot en met het moment dat we klaar zijn met de afschrijfpost (retouren ed) verwerken en het invullen van het bezorgrapport.
Wij vanaf het moment, dat we volgeladen vertrekken van het depot en terug komen op het depot na je bestelloop.

760
Ook in Raalte word de Geo-Route ingevoerd en wel op 16 april. De eerste bijeenkomst is geweest en hierin kregen wij een schema te zien waarbij de postbode+ samen met een paar postbodes de route hebben ingedeeld. Ook hadden ze alvast namen bij wijken staan. Je mocht dit wel veranderen.

Aangezien ik van uitdagingen hou, ga ik straks (als er niets veranderd) grotendeels het industrieterrein doen. Wel heb ik gevraagd om opleiding, aangezien je wel met bedrijven te maken heb en heel weinig woonhuizen met een gewone brievenbus. Ik ben dus benieuwd. Ook krijgen wij de route met alle huisnummers, om die een keer "droog" te lopen/fietsen. Zo kunnen wij dan al problemen doorgeven en daarmee hopen ze dat ze vanaf 16 april goed van start te kunnen gaan.