Re: Post bezorgen wordt baan voor arbeidsgehandicapten

15
Carla41 schreef:@postboy

je vind het wel makkelijk om afgekeurd te zijn dan?
*plaatsvervangend AU!*
Wat heeft dat er nou mee te maken?

Mooi toch, als postboy doet wat hij (wel) kan? Het kan maar zo zijn dat iemand met post bezorgen nog niet aan 20% van zijn/haar verdienvermogen komt, dus voor het UWV volledig arbeidsongeschikt blijft, ondanks de dagelijkse inzet, bloed zweet en tranen.

17
Zo werkt dat niet Carla41.... Misschien dat je eens kan verdiepen in de regels van het UWV.... Ik heb zelf bij het UWV gewerkt en zo werken deze zaken niet. Het gaat erom wat voor werk je hiervoor gedaan hebt en op dat moment afgekeurd wordt.

Ik ken een tandarts die 100% afgekeurd is voor zijn eigen werk. Dat wil niet zeggen dat hij ANDER werk kan gaan doen zoals postbezorgen. Echter deze tandarts heeft een GROOT loon verlies. Als hij hiervoor bijvoorbeeld 200 euro (fictief bedrag omdat ik de salarissen niet weet) in het uur verdiende en nu nog maar als postbode voor 8 euro wel kan verdienen zie je een groot verschil in loon....

Je laat je niet afkeuren maar daar gaat een keuringsarts van het UWV over. Iemand die deskundig is op het gebied. Natuurlijk kun je in bezwaar gaan als je vind dat je niet 100% afgekeurd moet worden.

Iemand die 100% afgekeurd is kan misschien enkele uren werken maar wellicht dat hij een STUK minder loon verdiend dan hij daarvoor deed. Postbezorger is minimum loon... Andere banen kun je meer verdienen. En daar gaat het om. Het gaat er om wat je nog kunt verdienen en daarbij kun je dus uitkomen op 100% arbeidsongeschikt.

Mijn motto is: Wie niet WIL werken, ook geen brood en eten! Anders is wie NIET kan werken natuurlijk.Er is altijd wel iets te doen, denk aan vrijwilligers werk waar je nuttig voor kunt maken. Ledigheid is des Duivels oorkussen.

18
wat een rare gedachtengang vzo.

ik ga er van uit dat als je 100% wordt afgekeurd je echt niet tot werken in staat bent.
en nu beweer jij dat iemand zich dat laat aanleunen omdat hij/zij er financieel beter van wordt..

wat stel je voor.. al die duizenden werklozen in nederland.. moeten zich ook maar massaal 100%
arbeidsongeschikt laten verklaren.. want anders moeten ze een baan accepteren waarin ze minder
verdienen.

volgens mij is een ieder blij als hij zelf in staat is zijn boterham te verdienen.
en voor degenen die dat niet kunnen daar moet een goed vangnet voor zijn.

19
Zo zijn wel de regels Carla41.... Hoe hoger je loon was, des te groter je afgekeurd gaat worden. Immers als jij 100 euro in het uur verdient en iemand slaat jouw voor het hoofd en jij kunt dan nog maar je oude loon tot 8 euro verdienen zoals bij post bezorgen heb je een verlies van 92 euro in het uur. Dat percentage wegen ze mee in de arbeidsongeschiktheid. Als jij 8 euro in het uur verdiende en je kunt bijvoorbeeld nog maar de helft verdienen dan ben je 50% afgekeurd. Zo zijn de regels als je het er eens of oneens bent. Systeem vind ik niet helemaal eerlijk maar goed....

Het is niet zo dat je opeens alle werklozen gaat afkeuren.... Dat zeg ik niet. Diegene kunnen mogelijk wel werken en hoeven dan ook niet afgekeurd te worden.

Zie verder: http://www.arbeidsongeschiktheid.org/werknemers.htm

Als jij loon had van 8,40 wordt je minder snel afgekeurd dan als je loon had van minimaal 17 euro bruto in het uur. UWV kijkt naar ander werk wat je eventueel nog wel zou kunnen doen en kijkt hoeveel jij daarmee verdiend. Als jij 50 euro in het uur verdiende en nu nog 8 euro kan verdienen is je loon meer dan gehalveerd en wordt je 100% afgekeurd. Dit terwijl jij wel 40 uur in de week kunt werken als postbezorger. Echter je loon is dan minder en daarvoor ben je voor verzekerd bij de WIA. Daar betaal je premie voor, het is ook een verzekering..... In tegenstelling tot WAJONG. Dat is geen verzekering.