In dit geval is de tekst van verzenden en ontvangen heel duidelijk hoor; het systeem zit nu eenmaal vrij ingewikkeld in elkaar. De WAO en/of WiA zijn verzekeringen die het verlies aan verdiencapaciteit opvangen. Een piloot die door een chronische ziekte/handicap zijn eigen werk niet meer kan uitvoeren, maar bijvoorbeeld nu wel fulltime productiewerk doet, is waarschijnlijk 80-100% arbeidsongeschikt (in de volksmond ook wel volledig afgekeurd genoemd). Zo iemand is dus geen klaploper, maar zwoegt punt 1 met een chronische aandoening en punt twee voor een baas.
In mijn specifieke geval was ik ook (vanwege wat chronische aandoeningen) 80-100% afgekeurd. Ik werkte bij postNL en kon in het begin na het lopen van mijn wijk letterlijk niks meer, maar wilde dolgraag weer meedraaien in de maatschappij. Toen het wat beter ging, ging ik iets meer werken. Op een gegeven moment verdiende ik letterlijk 1 euro teveel voor de klasse 80-100% en kwam in de klasse 65-80% terecht; een achteruitgang van zo'n 250 euro per maand.
Door hard aan mezelf te werken, kan ik inmiddels iets meer en werk nu iets meer uren bij postNL. Omdat het niet zeker is dat ik meer uren werken vol houd, sta ik op papier 80-100% arbeidsongeschikt, maar krijg een uitkering die hoort bij het percentage 65-80%. Dit alles doe ik gewoon wit, ondanks dat ik er door meer uren te werken in financieel opzicht op achteruit ga. Maar als je het een en ander hebt meegemaakt in je leven, dan weet je dat geld absoluut niet het belangrijkste in het leven is.
Re: Post bezorgen wordt baan voor arbeidsgehandicapten
22Definitie " Arbeidsgehandicapt "
Een arbeidsgehandicapte is iemand bij wie is vastgesteld dat hij door een ziekte of handicap belemmeringen ervaart bij het vinden van een baan of bij het verrichten van arbeid. Die vaststelling is gebaseerd op een medisch-arbeidskundige beoordeling. Ook mensen die een WIA-uitkering hebben en mensen aan wie een voorziening is toegekend die hen helpt om (weer of beter) te kunnen werken, worden als arbeidsgehandicapte aangemerkt. Personen die wel een WSW-indicatie maar geen werk op grond van deze wet hebben, worden eveneens arbeidsgehandicapt genoemd. Nadat de uitkering is ingetrokken of de voorziening is beëindigd, wordt iemand nog vijf jaar als arbeidsgehandicapt beschouwd.
(Bron: UWV)
Heldere uitleg door VZO en SUNBOW , ik denk dat we kunnen stoppen met het uitdelen van oordelende stekeligheden en verwijten.... Fred wenst iedereen fijne Paasdagen
Een arbeidsgehandicapte is iemand bij wie is vastgesteld dat hij door een ziekte of handicap belemmeringen ervaart bij het vinden van een baan of bij het verrichten van arbeid. Die vaststelling is gebaseerd op een medisch-arbeidskundige beoordeling. Ook mensen die een WIA-uitkering hebben en mensen aan wie een voorziening is toegekend die hen helpt om (weer of beter) te kunnen werken, worden als arbeidsgehandicapte aangemerkt. Personen die wel een WSW-indicatie maar geen werk op grond van deze wet hebben, worden eveneens arbeidsgehandicapt genoemd. Nadat de uitkering is ingetrokken of de voorziening is beëindigd, wordt iemand nog vijf jaar als arbeidsgehandicapt beschouwd.
(Bron: UWV)
Heldere uitleg door VZO en SUNBOW , ik denk dat we kunnen stoppen met het uitdelen van oordelende stekeligheden en verwijten.... Fred wenst iedereen fijne Paasdagen

Postbezorger Sandd
23Duidelijke uitleg. Inderdaad. Ik wist dit ook niet. Weer wat geleerd. En wat ik nog even wil zeggen is dat ik erg veel respect voor je heb @Sunbow. 

24@sunbow
dank voor je uitleg
werk je dan op de piekdagen voor postnl sunbow? lijkt me pittig met al die zware h.a.h.
dank voor je uitleg

werk je dan op de piekdagen voor postnl sunbow? lijkt me pittig met al die zware h.a.h.
25Het UWV gaat erg streng om met de mensen. Natuurlijk zijn er mensen die de kantjes er van af willen lopen. Echter ik heb heel veel baantjes gehad waarin het steeds helaas mislukte. Dit komt omdat ik het werktempo niet aan kan. Bij mijn laatste werkgever kreeg ik dan ook extra rustpauze's maar helaas geeft dat niet elke werkgever dat. Ik had toen destijds overlegd dat ik die pauze's onbetaald wilde hebben en dat was geen probleem.
26Inderdaad werk ik 5 dagen per week voor postNL (ma t/m vrijdag). Dus twee daldagen (di-do)Door gewoon door te zetten inmiddels mijn energie kunnen opbouwen, dus kan het piek/dal systeem goed aan. Alleen nog meer uren werken dan mijn huidige 15 per week zit er nu nog even niet in in slechte periodes. Ik werk inmiddels 5 jaar bij postNL, ben begonnen met 8, toen 10 en inmiddels dus (de voor postNL vaak maximale) 15 uur per week. Onder andere mijn conditie en longfunctie zijn met sprongen vooruit gegaan sinds ik als postbezorger werk 
Prive-afspraken plan ik zo veel mogelijk op maandag, woensdag en vrijdag (onze daldagen). En af en toe plan ik een weekje verlof in.
Maar om weer even on topic te gaan: dat postNL deze mensen gaat inzetten in gebieden waar ze personeelstekort hebben vind ik goed, maar geef ze dan wel bij gebleken geschiktheid een echt contract (eventueel met aanvullende subsidie als ze door hun beperkingen de norm-tijden niet halen). Zeker als het om mensen uit de bijstand gaat, is er nu het risico op verdringing van "echte" part-time banen.

Prive-afspraken plan ik zo veel mogelijk op maandag, woensdag en vrijdag (onze daldagen). En af en toe plan ik een weekje verlof in.
Maar om weer even on topic te gaan: dat postNL deze mensen gaat inzetten in gebieden waar ze personeelstekort hebben vind ik goed, maar geef ze dan wel bij gebleken geschiktheid een echt contract (eventueel met aanvullende subsidie als ze door hun beperkingen de norm-tijden niet halen). Zeker als het om mensen uit de bijstand gaat, is er nu het risico op verdringing van "echte" part-time banen.
27@sunbow
maar bepaalde contracten van postbezorgers opzeggen om via de achterdeur anderen
met behoud van uitkering aan te nemen.. is natuurlijk niet sociaal van postnl maar
puur uit economische perspectieven.
eerst de postbodes eruit, dan de postbezorgers.. en als degenen met een arbeidshandicap het
toch niet snel genoeg doen.. dan word je op den duur vervangen door de polen..
maar sunbow.. jij zet door
en je conditie gaat er op vooruit!
maar bepaalde contracten van postbezorgers opzeggen om via de achterdeur anderen
met behoud van uitkering aan te nemen.. is natuurlijk niet sociaal van postnl maar
puur uit economische perspectieven.
eerst de postbodes eruit, dan de postbezorgers.. en als degenen met een arbeidshandicap het
toch niet snel genoeg doen.. dan word je op den duur vervangen door de polen..
maar sunbow.. jij zet door

28Nou, ik wilde eerst al grapjes maken over de PostNL-driewieler en het oranje kwijldoekje, maar ik schrik wel van de reacties in de media. Heel veel mensen blijken inderdaad niet te weten wat de term arbeidsgehandicapt inhoudt, dat je arbeidsongeschikt kunt zijn terwijl je gewoon twee benen hebt, dat je niet zwakbegaafd hoeft te zijn om in de sociale werkvoorziening terecht te komen.
In dit topic vind ik de uitleg van verzendenenontvangen heel helder (chapeau!). (Dat is een hoedje, maar betekent: goed gedaan).
Zo zijn nou eenmaal de regels voor mensen die niet (meer) in de ratrace meekunnen. Wij hebben ze niet verzonnen hoor! Ja, ik zeg 'wij', want – uit de kast – ik zit in dezelfde situatie als sunbow. Helaas (weer) in de WAO terecht gekomen, na me daar jarenlang uit hebben weten te vechten, met herscholingen en al. Tja, toen weer gefaald (ziek moeten melden), op een dag was het einde verhaal.
Hoe graag ik ook zou willen, ik verwachtte niet nog ergens te worden aangenomen. Toch kreeg ik bij PostNL de kans. Niet omdat ze zo sociaal zijn hoor, ik denk gewoon dat ze dringend iemand nodig hadden (waar ze ook zo weer vanaf kunnen, als het nodig is). Ik had me voorbereid op een pittig gesprek, maar dat bleek al in de lift te hebben plaatsgevonden
, hoefde alleen nog maar te tekenen.
Ik ben er heel erg blij mee. Gelukkig heb ik me nog nooit ziek hoeven melden. Mijn beperkingen zitten me nauwelijks in de weg, het postbezorgen (elke dag eruit, beweging) doet me zelfs goed! Financieel schiet ik er weinig mee op; vaak moet ik meer van mijn uitkering inleveren dan ik aan de post verdien. Maar ik ben supergelukkig dat ik me (toch) weer nuttig kan maken. En heb schijt aan alle vooroordelen: ik denk dat ze aan mij een hele goeie hebben!
Sorry, was eens een hele lap tekst van mij, om de postloze paasdagen door te komen
In dit topic vind ik de uitleg van verzendenenontvangen heel helder (chapeau!). (Dat is een hoedje, maar betekent: goed gedaan).

Zo zijn nou eenmaal de regels voor mensen die niet (meer) in de ratrace meekunnen. Wij hebben ze niet verzonnen hoor! Ja, ik zeg 'wij', want – uit de kast – ik zit in dezelfde situatie als sunbow. Helaas (weer) in de WAO terecht gekomen, na me daar jarenlang uit hebben weten te vechten, met herscholingen en al. Tja, toen weer gefaald (ziek moeten melden), op een dag was het einde verhaal.
Hoe graag ik ook zou willen, ik verwachtte niet nog ergens te worden aangenomen. Toch kreeg ik bij PostNL de kans. Niet omdat ze zo sociaal zijn hoor, ik denk gewoon dat ze dringend iemand nodig hadden (waar ze ook zo weer vanaf kunnen, als het nodig is). Ik had me voorbereid op een pittig gesprek, maar dat bleek al in de lift te hebben plaatsgevonden

Ik ben er heel erg blij mee. Gelukkig heb ik me nog nooit ziek hoeven melden. Mijn beperkingen zitten me nauwelijks in de weg, het postbezorgen (elke dag eruit, beweging) doet me zelfs goed! Financieel schiet ik er weinig mee op; vaak moet ik meer van mijn uitkering inleveren dan ik aan de post verdien. Maar ik ben supergelukkig dat ik me (toch) weer nuttig kan maken. En heb schijt aan alle vooroordelen: ik denk dat ze aan mij een hele goeie hebben!
Sorry, was eens een hele lap tekst van mij, om de postloze paasdagen door te komen

29Dank voor je compliment de Nieuwe! Ik dacht dat het werken bij het UWV juist een werkplek zou zijn waar ze rekening houden met je beperkingen, maar helaas niet bij het UWV.
De basis van je arbeidsongeschiktheid uitkering wordt aangeduid met de Functie Mogelijkheden Lijst. Juist, een goede benadering van wat je MOGELIJKHEDEN zijn. Op de MLK school werd mij altijd verteld wat ik zoal niet kon. Daar wordt je als puber nogal depressief van! I.p.v. onmogelijkheden moet je denken in mogelijkheden.
Hierbij link over de FML lijst:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2042,d.ZWU
Weet niet of de link goed werkt? Het is een PDF bestand waarbij je Adobe Reader benodigd hebt of Foxit Reader (programma dat 5 MB is i.p.v. zo een 150MB!)
De basis van je arbeidsongeschiktheid uitkering wordt aangeduid met de Functie Mogelijkheden Lijst. Juist, een goede benadering van wat je MOGELIJKHEDEN zijn. Op de MLK school werd mij altijd verteld wat ik zoal niet kon. Daar wordt je als puber nogal depressief van! I.p.v. onmogelijkheden moet je denken in mogelijkheden.
Hierbij link over de FML lijst:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 2042,d.ZWU
Weet niet of de link goed werkt? Het is een PDF bestand waarbij je Adobe Reader benodigd hebt of Foxit Reader (programma dat 5 MB is i.p.v. zo een 150MB!)
301 van de arbeidsgehandicapten zei:

Groot gelijk!Ze noemen zichzelf sociaal instelling door gehandicapten aan te nemen, maar asociaal vaste medewerkers een rottrap mee te geven naar buiten toe.

ex Sandd Postbezorgster