Re: ik wil postbezorger worden

11
De HAH tijd staat niet in je dienst, dus die wordt toegevoegd (muv van de dinsdag, maar dan heb je dus ook altijd HAH).

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat het HAH invoegen bij TNT wel behoorlijk wat anders is dan het samenvoegen van een folderpakket. Je doet het al lopend; het is dus niet zo dat je een uur aan het inzetten bent voordat je de straat op gaat.

Trouwens, even off-topic (als dat mag). Vroeger deden we dit wel bij TNT, dan zette je eerst de grove post tussen de machinepost, en daarna moest je de folders er tussen zetten. Had je een heel boekje bij met welke adressen stickers hadden en welke niet, maar dat wilde natuurlijk wel eens niet kloppen zodat je op straat in de knel kwam. Gelukkig is dat voorbij, maar het wel mooie tijden dat je met hele pallets HAH op de zaal zat en steeds setjes moest maken :D

12
Allemaal bedankt voor de tips en adviezen.
Ik heb van verschillende verspreidingsbureau's folders, daardoor moet ik elke week tussen de 20 en de 40 folders insteken. Eén keer had ik 46, daar word je niet vrolijk van. En het zit er niet in dat ik het geseald aangeleverd krijg, heb ik al naar gevraagd. Nu denk je misschien dat het dan ook extra goed verdiend, maar als ik de uren van insteken en rondbrengen optel dan krijg ik hooguit 4 euro per uur, vaak maar 3 euro. Sinds ze het uitbetalingssysteen veranderd hebben is de vergoeding veel minder, vooral van Interlanden (45% minder, heb ik uitgerekend).
Veel insteken, landelijk gebied met een totaal aantal kilometers per rit van zo'n 17 km.
De huis-aan-huiskrant: ruim 3 uren werk, vergoeding ruim 7 euro.

Ook doe ik selekt mail, DHL dus. Dat verdiend redelijk, maar ook daar haal ik vaak de 4 euro per uur niet eens. Als er veel post is krijg je amper meer dan wanneer er weinig is. Laatst met de kaartjes van Veronica kreeg ik wel een leuk bedrag extra.
Nu moeten de Ikea-boeken weer, dat is wel een extraatje, maar ook nu haal ik de 4 euro per uur niet eens.
Vandaar dat ik belangstelling heb om TNTbezorger te worden.

Over hah-stukken van TNT: wij krijgen zelf alleen op dinsdag 2 folders van TNT, verder bijna nooit.

Nog een vraag:
Hoe krijg je betaald bij TNT, per uur of per poststuk? Vandaag hoorde ik dat je 5 of 6 cent per poststuk krijgt, maar ik dacht dat je per uur kreeg?!
En kan ik er ook achter komen of er binnenkort een vacature is in mijn dorp?
En als je voor TNT werkt, mag je dan ook voor DHL blijven werken??

Friezin.

13
...knipperdeknip
Friezin schreef:Nog een vraag:
Hoe krijg je betaald bij TNT, per uur of per poststuk? Vandaag hoorde ik dat je 5 of 6 cent per poststuk krijgt, maar ik dacht dat je per uur kreeg?!
knip...
Bij TNT krijg je per uur betaald, eigenlijk net als bij DHL. Er staat gewoon een vaste vergoeding voor een wijk. Over het jaar gerekend middelt dat vrij aardig uit. Ik heb alleen wel de indruk dat de tijd die bij TNT voor een wijk staat wat ruimer is dan bij DHL. Bij TNT haalde ik het minimum uurloon meestal wel, uitzonderingen daargelaten, bij DHL lukt dat lang niet altijd. Het scheelt niet veel, maar toch...

...knipperdeknip
Friezin schreef:En kan ik er ook achter komen of er binnenkort een vacature is in mijn dorp?
knip...
Daar valt vast wel achter te komen. Vraag even aan de bezorger in jouw straat het telefoonnummer van zijn teamcoach, die zou het wel moeten weten.

...knipperdeknip
Friezin schreef:En als je voor TNT werkt, mag je dan ook voor DHL blijven werken??
knip...
Nee, als je voor TNT werkt, mag je niet ook voor een concurrent werken, dat staat dan in je contract.

Succes en groetjes, wandelaar

14
Wat een onzin verkoopt postbode 21. :( Natuurlijk krijg je een vergoeding als je bij t.n.t. folders huis aan huis
moet brengen. Je hebt voor je wijk lopen een bepaald aantal uren en minuten. Als je huis aan huis folders hebt
dan krijg je er gewoon tijd bij. Het ligt wel aan de groote van je wijk hoeveel tijd je er bij krijgt.
Ik spreek uit ervaring want ik ben al 1 jaar met veel plezier bezig bij t.n.t. als postbezorger. ;)

15
@dirk

jij kan het weten dirk want jij werkt er ... al..... een jaar.
mischien ben je wat te snel met je ( wat een onzin verkoopt postbode 21).
vraag is aan je collega,s die er al jaren werken of het klopt.
je gaat uit van bepaald aantal minuten/ uren voor je wijk.
maar als je navraagt wat degene voor jou ervoor kreeg (m.a.w. welke tijd er voor jouw wijk stond!) zal je schrikken.
tís maar dat je het weet. ;)

maar als jij er tevreden mee bent. Mooi.

PS. jesse, je collega schrijft hierboven zelfs: h.a.h. staat niet in je dienst die wordt bijgeschreven, met UITZONDERING
VAN DE DINSDAG, DAN IS HET ALTIJD H.A.H.
ja en van de tnt postbezorgers die ik spreek dinsdags zelfs drie x.
eerst was het bovenop het loon, wordt je nieuw aangenomen zoals jij dirk dan wordt de basistijd teruggebracht en doe je de h.a.h. inclusief.
ik zou wensen voor je dat het niet zo was.

lees de forums erop na en de een na de andere tnt postbezorger vermelden dit.
ik heb geen enkele reden om te denken dat ze het verzinnen.

16
Dat verschillende mensen mekaar hier tegenspreken, betekent niet dat ze niet allemaal gelijk kunnen hebben. Hoewel TNT in theorie maar 1 beleid voert, blijkt in de praktijk ieder kantoor het weer anders te doen. Sterker nog: binnen 1 kantoor kan het zelfs per DVG weer verschillen. Alleen op dinsdag zit hah (huis-aan-huis) standaard in de dienstregeling opgenomen, op de andere dagen niet. Heb je op die andere dagen toch hah, dan krijg je er tijd bij.

Bij ons vul je gewoon in op je bezorgrapportje hoelang je er over hebt gedaan, en dat wordt betaald. Mits je het niet te bont maakt, natuurlijk. Mijn ervaring is dat de looptijden goed te doen zijn, ik haal ze i.i.g. makkelijk. De verhalen die je leest op oa Red De Postbode over krappe tijden gaan vooral om de voorbereidingstijden, die zijn, uitgezonderd bij weinig post, niet te doen. Maar daar heb je als postbezorger natuurlijk weinig mee te maken.

Dat insteken tijdens het lopen vind ik een beetje een vreemd verhaal, want dat klinkt net of je al lopend het hah tussen de post zet. Dat is natuurlijk niet nodig. Je loopt met een bundel post en een stapel hah-setjes (maximaal 3 versch. soorten), al lopende pak ik de post voor een adres, en als ze geen sticker hebben dan gooi ik het samen met het hah door de bus. Maar ik ga geen hah tussen de post zetten.

17
Newman schreef:(...)
Dat insteken tijdens het lopen vind ik een beetje een vreemd verhaal, want dat klinkt net of je al lopend het hah tussen de post zet. Dat is natuurlijk niet nodig. Je loopt met een bundel post en een stapel hah-setjes (maximaal 3 versch. soorten), al lopende pak ik de post voor een adres, en als ze geen sticker hebben dan gooi ik het samen met het hah door de bus. Maar ik ga geen hah tussen de post zetten.
Ik weet niet of dit op mijn bericht bovenaan deze pagina slaat, maar dat inzetten deden we vroeger (nou ja, tot drie jaar geleden of zo). Als je meerdere HAH partijen had, zette je na het inzetten van de gewone post de HAH ertussen. Dat deden we tijdens de voorbereiding; niet op straat.

18
Jesse schreef:
Newman schreef:(...)
Ik weet niet of dit op mijn bericht bovenaan deze pagina slaat, maar dat inzetten deden we vroeger (nou ja, tot drie jaar geleden of zo). Als je meerdere HAH partijen had, zette je na het inzetten van de gewone post de HAH ertussen. Dat deden we tijdens de voorbereiding; niet op straat.
Ik doelde eigenlijk op het stukje van postbode21 die schreef: "als je een hekel hebt aan insteken , is werken bij de TNT mischien niet interessant voor jou.
de tnt heeft ( bij gebrek aan post die door de grote concurrenten DHL en SANDD) wordt rondgebracht, meerdere keren
per week al meer insteekpost zoals reklame die je al lopende tussen de rest post moet invoegen."

Terwijl het volgens mij niet de bedoeling is dat je het hah tussen de post zet, niet binnen uiteraard, maar ook niet lopend. Ik pak eerst de hah voor een adres en dan de post (of omgekeerd), en dat schuif ik tegelijk door de bus.

Overigens is het verband wat hij legt tussen hah en gebrek aan post niet helemaal juist, want TNT loopt al 30 jaar met reclamefolders, dus het is niet iets wat we doen "bij gebrek aan post".

19
@newman,

hoi,
is het niet zo dat de reklame het laatste jaar /twee jaar is toegenomen bij tnt?
ik heb het van de tnt postbode zelf. die eens op mijn ronde zei:
jullie (concurrenten) bezorgen al meer gewone post.
en wij raken gewone post kwijt, maar krijgen al meer reklame.

en dat insteken , dat was meer omdat de Friezin vermeldde dat ze dat niet leuk vond.

ik kan me voorstellen dat je met h.a.h. bij tnt dat niet doet. !
maar werk jij al met zo,n postvest van de tnt ? daarvan is toch wel de bedoeling dat je tijdens het lopen de post
( de gewone post) insteekt?

nog even voor de duidelijkheid newman, ik heb respect voor iedere postbode/postbezorger ongeacht het bedrijf.
aangezien jij bij de tnt zit, wens ik je dinsdag een goede stakingsdag toe, met veel opkomst.
of ga je niet staken met je postbode collega,s? ;)

20
postbode21 schreef:@newman,

hoi,
is het niet zo dat de reklame het laatste jaar /twee jaar is toegenomen bij tnt?
ik heb het van de tnt postbode zelf. die eens op mijn ronde zei:
jullie (concurrenten) bezorgen al meer gewone post.
en wij raken gewone post kwijt, maar krijgen al meer reklame.

en dat insteken , dat was meer omdat de Friezin vermeldde dat ze dat niet leuk vond.

ik kan me voorstellen dat je met h.a.h. bij tnt dat niet doet. !
maar werk jij al met zo,n postvest van de tnt ? daarvan is toch wel de bedoeling dat je tijdens het lopen de post
( de gewone post) insteekt?

nog even voor de duidelijkheid newman, ik heb respect voor iedere postbode/postbezorger ongeacht het bedrijf.
aangezien jij bij de tnt zit, wens ik je dinsdag een goede stakingsdag toe, met veel opkomst.
of ga je niet staken met je postbode collega,s? ;)
Ik heb geen postvest, en nog nooit gezien ook. Ik geloof dat het nog in de experimentele fase zit. Het is inderdaad zo dat we steeds meer reclame hebben, en minder gewone post, maar aangezien we al sinds begin jaren '80 met reclame lopen kun je niet stellen dat we met reclame zijn gaan lopen omdat de echte post minder wordt.

Ik ga dinsdag wel staken (dwz: ik werk niet) maar ik ga niet naar de manifestatie. Ik lijd nml aan een lichte mate van pleinvrees.