Medische keuring voor WIA

1
In verband met angst- en depressieve klachten zit ik al weer 2 jaar in de ziektewet tot mijn frustratie. Maar het is niet anders. Soms gaan dingen zoals we liever niet willen. En met autisme maken de zaken me het leven erg complex maar ik probeer me naar andere dingen te zetten wat mij gelukkig doen maken.

Wat ik wilde vragen is dat er mensen hier zijn met ervaring met deze medische keuring? Ik zie er wat tegenop, ik doe me altijd veel beter voor dan ik in daadwerkelijkheid ben omdat ik het liever niet zie. Gelukkig gaat er iemand met me mee.

Re: Medische keuring voor WIA

3
Geen WIA-keuring, wel een keuring ivm terugval in een eerdere WAO-uitkering. Bij mij ging de keuringsarts vooral af op de ziektegeschiedenis en oordelen/diagnoses van behandelaars en arbo-arts. Zelf vond ik dat ik nog wel postbode kon worden :), maar dat was net in de tijd dat die er allemaal uit moesten, dus dat vonden ze geen reële verdienmogelijkheid (niet om het verlies aan inkomsten te kunnen opvangen, een baan voor 40 uur zat er immers niet meer in).

Misschien een goeie tip om alle belangrijke punten vooraf op papier te zetten: wat je wel kunt, wat je niet kunt (bv langdurig concentreren), wat je eventueel nodig hebt om te kunnen functioneren (b.v. begeleiding speciaal gericht op jouw beperkingen). Alles wat voor de keuring van belang is, maar dan kort en bondig ;)
Mij heeft dat erg geholpen, omdat sommige kanten van de zaak anders niet aan bod zouden zijn geweest. Inderdaad: je kunt je even te goed of te slecht voordoen, of verstrikt raken in één dingetje.... Op een gegeven (emotioneel) moment heb ik mijn overzichtje zelfs naar de arts toegeschoven en is aan de hand daarvan een goed gesprek ontstaan, waarin ik me helemaal gehoord heb gevoeld. Daardoor kon ik me ook vinden in de beslissing.

Kan me voorstellen dat je er tegenop ziet. Altijd goed om iemand mee te nemen, om mee te luisteren, je eventueel te corrigeren of aan te vullen, of voor je op te komen als het nodig is. Wanneer gaat het gebeuren?
Succes en sterkte!

4
Ik heb in de periode 2002-2005 de UWV-artsen bijna vaker gezien dan mijn eigen huis-arts, dus ja ik ben wel redelijk ervaren (ging/gaat bij mij nog wel om de ouderwetse WAO en niet om de WIA). Mijn ervaring is dat het bij elke arts weer anders gaat.

Goed dat je iemand meeneemt. Schrijf op wat je kan en niet kan en wat je beperkingen zijn bij het verrichten van werk denk hierbij aan het aantal uren dat je per week kan werken, of je kunt samenwerken, deadlines aankunt,hoe lang je kunt lopen/zitten/staan, hoe je concentratievermogen is, etc). Ga hierbij uit van een slechte dag (zeker als je de neiging hebt je beter voor te doen). Als degene die met je meegaat een goede bekende van je is, kan die ook de vragen die de arts voor je heeft beantwoorden op het moment dat je er zelf even niet meer uit komt. Vraag aan je behandelaar(s) of die een brief voor de UWV-arts willen schrijven en neem die mee naar de keuring.

Schrijf behalve je belastbaarheid ook je eventuele vragen voor de arts op. Het kan zijn dat je hierna nog een tweede keer naar een andere arts moet, die de keuring die door de 1e arts is gedaan nog eens over doet.

Verder heel veel succes en sterkte!

5
Ik had niet idee dat hij mij serieus nam en subtiel op de klok zat te kijken hoe laat het was. Ik wilde het ook hebben over de FML (functie mogelijkheden lijst) maar daar wilde hij beslist niet over praten. Hij vond verder dat ik moest stoppen met de medicatie van de anti depressiva! Dit in overleg met de huisarts.

6
@vzo

betekent het , dat de keuringsarts vindt dat je geen anti depressiva meer nodig hebt ?
of betekent het dat je eigen huisarts ook vind dat je geen antidepressiva meer nodig hebt?
of betekent het dat je moet gaan overleggen met je huisarts om je antidepressiva af te bouwen ?
en wat vind je er zelf van vzo :!:

ben je nu ook weer goedgekeurd vzo om gewoon aan het arbeidsproces deel te nemen?
geen wia meer?