Re: Stand van zaken CAO Sandd

11
Carla41 schreef:"zorg dat je snel bij postnl binnenkomt.. wacht je een cheque van 10 euro! om een werkbroek te kopen.

oh newman, bovenstaand sloeg op een gesprek tussen kleermakertje en ondergetekende.
dat had ik wel even moeten verduidelijken. :idea:

Nadat de broek was wegbezuinigd voor postbezorgers.. is dankzij de inzet van de vakbond,
al is het slechts 10 euro, de broek weer terug bij Postnl.
@Carla,

ik zeg: doen :lol: als het dezelfde broeken zijn die ik toen had ( zwart en afritsbare broekspijpen) zitten heel lekker en van goed materiaal .... maar eerst nog even snel binnenkomen bij postnl ;)

13
Carla41 schreef:
zo lang er geen nieuwe Cao is, blijft de oude toch van kracht ?
Nee de CAO is opgezegd er is dus geen CAO meer !
Carla41 schreef: Gepensioneerden/ jongeren onder de 23 die studeren, mensen met behoud van uitkering, die komen toch niet in aanmerking voor een contract?

Kan de overheid mensen dwingen Geen ovo contract aan te gaan? niet speciaal bij sandd maar in het algemeen?
Iedereen kan /komt in aanmerking voor een CAO contract
De overheid wil helemaal van de OVO af , dit de OVO werkt alleen uitbuiting en onderduiking van het minimumloon in de hand. is in al heel wat branches afgeschaft hierom.

14
@bezorger

de overheid kan dat wel willen maar het is nog steeds mogelijk..
lees het verhaal bij topic uwv van koewartje..
Gaat terug naar Ovo. omdat hij dan wel mag bijverdienen zonder gekort te worden op uitkering.

geen cao meer.. en wat betekent dat concreet voor ons bezorger?

15
@ Carla

Ik bedoelde met overheid niet het UWV , maar de politiek en de ministeries.
UWV moet alleen wetten uitvoeren en de regels welke door de politiek gemaakt worden.

Zolang je nog een CAO contract hebt veranderd er niets.

stand nu :
en er is een AmvB (Algemene maatregel van Bestuur) als onderdeel afgesproken bij de CAO vanuit het ministerie en de bonden - zeg maar "een stok achter de deur" - deze zal nu op tafel komen bij Sandd.
in de AmvB staat indien Sandd niet op 31 Sep 2013 de 80% CAO contracten heeft gehaald en de CAO is opgezegd de AMvb in werking gezet kan worden door het ministerie met als gevolg dat dan iedereen dus 100% in dienst is per direct
Laten we hopen dat ze snel weer rond de tafel gaan zitten en dan afspraken maken voor een goede nieuwe CAO

:roll:

16
De LBV is in onderhandeling over de invulling van de CAO waarover een principe akkoord is gesloten. Ik heb met de LBV contact opgenomen omdat ik gemiddeld 48% van het werk in eigen tijd doe (ik zit op tussen 225 en 270 stuks sorteren per uur, gemiddeld ongeveer 250). In dit forum ben ik tegengekomen dat voor Sandd de norm ca 440 stuks is(?). Dat houdt dus in dat ik voor ca 50% van het minimumloon werk! Dus 50% onder wat Sandd wettelijk verplicht is te betalen. Ik zal absoluut niet de snelste zijn, maar zeker ook niet de langzaamste. Het lijkt me dat 80% van de bezorgers de norm zouden moeten kunnen halen. Nu is dat 0%? :twisted:
Ik stuur de LBV nu 2x per week een spreadsheet waarin ik laat zien wat mijn werkelijke tijd is voor sorteren en bezorgen en wat ik vergoed krijg. Sinds ik het overzicht stuur wordt er niet meer gereageerd, helaas. Marco Stavinga is de onderhandelaar bij LBV.
Het lijkt me uitermate zinvol als zoveel mogelijk bezorgers de LBV hun zorgvuldige tijdregistratie sturen zodat ze ook ons stuksloon/uurloon mee nemen in de onderhandelingen. (Y)

17
Peterlegrand schreef:De LBV is in onderhandeling over de invulling van de CAO waarover een principe akkoord is gesloten. Ik heb met de LBV contact opgenomen omdat ik gemiddeld 48% van het werk in eigen tijd doe (ik zit op tussen 225 en 270 stuks sorteren per uur, gemiddeld ongeveer 250). In dit forum ben ik tegengekomen dat voor Sandd de norm ca 440 stuks is(?). Dat houdt dus in dat ik voor ca 50% van het minimumloon werk! Dus 50% onder wat Sandd wettelijk verplicht is te betalen. Ik zal absoluut niet de snelste zijn, maar zeker ook niet de langzaamste. Het lijkt me dat 80% van de bezorgers de norm zouden moeten kunnen halen. Nu is dat 0%? :twisted:
Ik stuur de LBV nu 2x per week een spreadsheet waarin ik laat zien wat mijn werkelijke tijd is voor sorteren en bezorgen en wat ik vergoed krijg. Sinds ik het overzicht stuur wordt er niet meer gereageerd, helaas. Marco Stavinga is de onderhandelaar bij LBV.
Het lijkt me uitermate zinvol als zoveel mogelijk bezorgers de LBV hun zorgvuldige tijdregistratie sturen zodat ze ook ons stuksloon/uurloon mee nemen in de onderhandelingen. (Y)
Wat zei de LBV op je constatering ?
Lees ook eens deze link
http://www.omroepgelderland.nl/web/nieu ... 7XaI0Ct_s0

en deze

https://www.nbbu.nl/pagina/wat-de-nbbu- ... u-betekent

Volgens mij hebben ze al een principe akkoord en is er dus geen onderhandeling meer !

De LBV duikt meestal op als de werkgever er met andere bonden niet uit komt en dan lukt het de LBV dus wel om een CAO af te sluiten , met of zonder achterban ?!?

Het lijkt me niet handig aangezien deze LBV zich (volgens mij) niet inzet voor werknemers maar ik denk uitsluitend bezig is een CAO af te sluiten voor en met de plannen van de werkgever, ik hoop wel dat je gegevens naar deze LBV anoniem hebt verstuurd ??

18
Dit is het antwoord dat ik heb gekregen van de LBV op mijn opmerking op hun website nav mijn onbetaalde werkuren voor Sandd. Ze gaan dus nog wel praten over de normeringssystematiek. Ik ben trouwens wel benieuwd welke postbezorgers er in de OR van Sandd zitten en of zij enig benul hebben van de normeringssystematiek en wat de bevoegdheid is van de OR ten aanzien van de beloning (verplichte instemming of adviesrecht?).

Het antwoord:
LBV heeft met de Werkgeversvereniging Postverspreiders Nederland (WPN) de afspraak gemaakt dat alle postverspreiders minimaal op het wettelijk minimumloon (WML) dienen te worden verloond. U geeft aan dat u vanwege de stuksnorm minder betaalt krijgt dan het WML.
Uiteraard heeft de normeringssystematiek die door WPN-leden, waaronder Sannd, wordt gebruikt onze volledige aandacht. LBV wil, zo spoedig mogelijk, in samenwerking met de Gemeenschappelijke Ondernemingsraad van Sannd aanvullende afspraken maken over de op dit moment gehanteerde normeringssystematiek.
Ik verzoek u alle informatie aan LBV ter beschikking te stellen waaruit blijkt dat er minder wordt betaald dan het WML, zodat LBV hierover in gesprek kan gaan met uw werkgever om dit probleem op te lossen.
Met vriendelijke groet,
Marco Stavinga
CAO onderhandelaar

Ik stuur mijn urenverantwoording met naam en wijknummer naar de LBV. Ik word betaald alsof ik een 15 jarige scholier ben en zij hebben het recht om mijn gegevens te kunnen verifiëren. Als dat consequenties heeft, dan is dat maar zo. Ik heb tenslotte maximaal een half salaris te verliezen, de andere helft krijg ik toch al niet.....
Ik heb ze wel aangeboden om dat ze een keer langs magen komen bij het sorteren of bezorgen zodat ze een oordeel kunnen vellen over mijn werktempo. Omdat ik de tijd altijd nauwkeurig bijhoud kunnen ze met 1 bezoek een goed oordeel vellen over alle verzamelde werktijden.
Het sturen van werktijden (betaald en onbetaald) naar de LBV is volgens mij altijd zinvol! Al is het maar voor hun dossiervorming. Ik ben erg benieuwd of er meer mensen hun overzicht naar de LBV sturen. Als je dat doet: blijf er mee doorgaan!