Marius schreef:pff.. hoeveel is dat? 1 op 50 ofzo.. 5 cent per kilometer? Maal 3 kilometer per week?
Maar met een zware tas zou het wel ideaal zijn.... en van daaruit verder werken met een schoudertas.
Met 1 wijk zou ik die brommer helemaal niet eens hoeven te verplaatsen, en met de andere wijk misschien 1 a 2 keer, afhankelijk van hoeveelheid..
Ik bedoel.. ben nu al een week op zoek naar een hele stevige fiets.. maar een goedkope brommer is NOG steviger, goedkoper, EN sneller!
vraagt blijft.. past daar die fietstas op, zonder dat je in de troubles komt met de uitlaat?
Ik ben zelf bezorger bij TNT (nog wel, straks is het Post NL), en na jarenlang vele km's afgelegd te hebben per fiets heb ik ook maar een brommertje aangeschaft. Het is een knalrode (postrode) Tomos Standard geworden. Wel de 25 km-versie, want anders loop je met zo'n helm te zeulen. De kosten qua verzekering zijn de moeite niet, zeker als je 30+ bent. De benzine is wel vrij prijzig (mengsmering kost nu al dik 1,80 per liter), en hoewel zo'n Tomos gemiddeld 1 op 40 loopt, ligt het verbruik veel hoger als je 'm voor de post gebruikt, doordat je steeds korte stukjes rijdt en hij (zeker op maandag) veel stationair loopt.
De TNT post-tassen passen op het bagagerek, maar daar zijn wel wat aanpassingen voor nodig. Om te beginnen moet je twee vierkante gaten in het gaas zagen (anders kunnen de haken van de tassen er niet op), en je moet ook in de gaten houden dat je rechtertas niet tegen de uitlaat komt, tegen de zijkant van je band, of op de rem hangt. Ook verdient het aanbeveling om een zijstandaard te kopen, want met volle tassen is het loeizwaar als je hem steeds op de middenbok moet zetten. Vergeleken met een fiets valt het qua zwaarte reuze mee, trouwens. Zo'n Tomosje weegt maar iets van 55 kg. Een scooter weegt al gauw het dubbele!
Ik heb ook collega's die met de zgn pizzabrommer rijden, oftewel een Peugeot Fox. Ook leuk spul, maar al jarenlang niet meer in productie dus alleen nog maar tweedehands te krijgen. Indien nodig kan ik soms ook gebruik maken van een van de officiele "dienstscooters" van de TNT, de Piaggio Liberty. Mooie apparaten die geweldig rijden, maar die wel loodzwaar zijn (zeker met posttassen achterop), en met een vanafprijs van EUR 2500 wel erg duur in de aanschaf. Bovendien alleen in 45 km/h uitvoering te koop, dus met helmplicht.
En dan te bedenken dat ik regelmatig met post loop waarop staat dat deze post CO2 neutraal bezorgd wordt. (Staat ook vaak op post van Sandd). En ondertussen leg ik wekelijks al bezorgend minstens 100 km af met m'n brommertje. En dan heb ik het nog niet eens over al die bomen die gekapt worden voor de productie van al dat postpapier. CO2 neutraal, my ass! (Sorry, even O.T).