Re: Wat ik vandaag toch meemaakte...?!

221
postbode21 schreef:@brievenbus

je hoeft niet te sorteren...
kan je je voorstellen dat er ook bezorgers zijn die sorteren helemaal niet erg vinden.
het is gewoon een onderdeel van je werk.
net zo als vroeger bij de postbode van tnt.... eerst sorteren en dan weglopen ;)

wel aandoenlijk hoe jullie allen over elkaar heen buitelen om te vertellen hoe goed het is bij postnl..
na alle verhalen over georoute etc.... getuigd deze overdrive nou niet van enige realiteitszin .. ;)

zijn jette en willemien nou de enigen die durven toegeven dat ook (evenals bij sandd !) bij postnl behoorlijk zaken niet goed lopen?
Je bent niet echt een nauwkeurig lezer, postbode21. Nergens beweer ik dat het allemaal koek en ei is bij PostNL. Jij stelt een vraag, nml wat het verschil nu nog is tussen Sandd en PostNL, en ik beantwoord die vraag.

Kort samengevat wijs ik er op dat bij PostNL de arbeidsvoorwaarden (oa het salaris) en de rechtsbescherming beter zijn geregeld dan bij Sandd.

222
Newman schreef:
postbode21 schreef:@brievenbus

je hoeft niet te sorteren...
kan je je voorstellen dat er ook bezorgers zijn die sorteren helemaal niet erg vinden.
het is gewoon een onderdeel van je werk.
net zo als vroeger bij de postbode van tnt.... eerst sorteren en dan weglopen ;)

wel aandoenlijk hoe jullie allen over elkaar heen buitelen om te vertellen hoe goed het is bij postnl..
na alle verhalen over georoute etc.... getuigd deze overdrive nou niet van enige realiteitszin .. ;)

zijn jette en willemien nou de enigen die durven toegeven dat ook (evenals bij sandd !) bij postnl behoorlijk zaken niet goed lopen?
Je bent niet echt een nauwkeurig lezer, postbode21. Nergens beweer ik dat het allemaal koek en ei is bij PostNL. Jij stelt een vraag, nml wat het verschil nu nog is tussen Sandd en PostNL, en ik beantwoord die vraag.

Kort samengevat wijs ik er op dat bij PostNL de arbeidsvoorwaarden (oa het salaris) en de rechtsbescherming beter zijn geregeld dan bij Sandd.
(Y) Precies!

223
slagvaardige schreef:Bij Postnl was ik doodongelukkig, vanwege al dat beknibbelen op tijden en loon en uitbuiterij. Werk nu al driekwart jaar via Sandd en ben dolgelukkig. Dan maar iets minder verdienen. En met mijn flatwijkje, verdien ik helemaal niet minder. Ik werk wel minder uren. Maar mijn uurloon is ongeveer gelijk als ik het vergelijk met sorteren en de tijd die ik kwijt ben aan wegbrengen.

Bovendien heb ik veel meer vrijheid. Ook vind ik het sorteren niet erg. Ik zit lekker binnen, op mijn gemakje met iets warms te drinken. In de zomer lekker buiten aan tafel. Niets geen gewacht op post op depots.Nu moet ik wel op post wachten als het gebracht wordt, maar ik doe onderwijl het huishouden. Of lees een boek! 8-)

Als de Postnl concullega begint met lopen, ben ik al klaar. :lol: En ook ik hoef niet voor een vervanger te zorgen bij ziekte of als ik vakantie wil. Het mag wel. Maar als ik het aangeef, hoeft het niet. Doen zij dan voor mij.

Ik mag met Kerst of tussen Kerst en Oud en Nieuw vrij zijn. Kan ik lekker een weekje weg, zoals vorig jaar. Bij Postnl. gaan ze steigeren. :lol: Je krijgt tijdens die periode geen vrij. Ik kan eventueel 6 weken vakantie nemen als ik wil. Doe ik niet, maar het kan eventueel wel. En nog wat vakantie tussendoor. Bij Postnl had ik maar 4 weken in totaal. En toen ik uit dienst was probeerden ze nog geld van mij te krijgen voor zogenaamd teveel opgenomen verlof. Die strijd verloren zij, maar toch je kunt het proberen.

Dus zo zie je maar. Elk bedrijf heeft zijn voors en tegens.

Dus... wanneer komen jullie over naar Sandd? :mrgreen: (neehoor, geintje)
Ja, de vrijheid is minder dan bij PostNL, daar heb je absoluut gelijk in. Maar bij PostNL kan je ook wel meer vrij krijgen dan 4 weken. Als je extra werkt bouw je ook extra verlof op. En itt Sandd worden die uren wel gewoon doorbetaald.

Wel valt me op dat mensen die beweren bij Sandd even veel te verdienen als bij PostNL zichzelf rijk rekenen. Ze kijken alleen maar naar het (omgerekende uurloon), maar vergeten dat er bij PostNL nog 8% vakantiegeld bijkomt, 4 weken doorbetaald verlof (dus nog 8% erbij), pensioen, werkgeversbijdrage ZVW, etc. En vergoeding van bonnetjes vd fietsenmaker!

Maar als je even logisch nadenkt moet je wel concluderen dat Sandd veel slechter betaalt. Als je bij Sandd evenveel zou verdienen als bij PostNL, hoe komt het dan dat bij Sandd de loonkosten veel lager liggen dan bij PostNL? (en dan heb ik het over de postbezorgers bij PostNL, niet over de ouderwetse postbodes)

224
@Newman
dat sandd slechter betaald ;)
ook dat laatste bestrijd ik niet... als ovo-er hebben we echt minder rechten dan bij postnl..
maar de aanname van de eerste Sandd bezorgers in loondienst schijnt langzaam maar
zeker te vorderen. Het werd tijd!

en dan heb je 8.28 bruto per uur. werkgev.bijdr.zw, doorbetaald bij ziekte/vakantie... je krijgt ook 8% vak. geld.
werkgever betaald loonbel..... je kan naast 4 weken bet. verlof ook 2 wkn onbetaald opnemen...
langzaam maar zeker worden de rechten voor sandd-ers vergroot. Gelukkig.

even eerlijk newman,, bouw je bij kleine contracten bij postnl ( 15 uur en minder ) nog wel pensioen op?
ik dacht dat niet..

en de loonkosten liggen Nog wel lager dan bij postnl. (tussen postbezorgers van beide bedrijven)
... ovo-ers t.o. van cao postnl-ers..
maar 8.28 brutoper uur excl. vak. geld 8% is dat nou zo veel minder als bij postnl?
Laatst gewijzigd door wis-User02 op 24 nov 2011, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

225
postbode21 schreef:@Newman

ook dat laatste bestrijd ik niet... als ovo-er hebben we echt minder rechten dan bij postnl..
maar de aanname van de eerste Sandd bezorgers in loondienst schijnt langzaam maar
zeker te vorderen. Het werd tijd!

en dan heb je 8.28 bruto per uur. werkgev.bijdr.zw, doorbetaald bij ziekte/vakantie... je krijgt ook 8% vak. geld.
werkgever betaald loonbel..... je kan naast 4 weken bet. verlof ook 2 wkn onbetaald opnemen...
langzaam maar zeker worden de rechten voor sandd-ers vergroot. Gelukkig.

even eerlijk newman,, bouw je bij kleine contracten bij postnl ( 15 uur en minder ) nog wel pensioen op?
ik dacht dat niet..

en de loonkosten liggen Nog wel lager dan bij postnl. (tussen postbezorgers van beide bedrijven)
... ovo-ers t.o. van cao postnl-ers..
maar 8.28 brutoper uur excl. vak. geld 8% is dat nou zo veel minder als bij postnl?
Ik heet wel geen Newman maar ook bij contracten minder dan 15 uur bouw je pensioen op.
Je bouwt pensioen over alle uren op al is het er maar 1/pw

229
@willemien

Klopt! je kan bij postnl dus ook meer uren maken!
maar 6 dagen... dat is langzamerhand theoretisch.. aan het worden toch willemien..

WETTELIJK VERPLICHT!! MAAR HOUDT POSTNL ZICH DAN NOG DAARAAN?
postboden bouwen minuren op omdat er op ma/woe/vr... zgn minder werk is.?

met de vrijdag/zaterdag post die wordt doorgeschoven naar dinsdag afgezien van
rouw- en trombose dienst post die op maandag moet. worden bezorgd..

en door het instellen van de piekdagen di/do/za durf ik wel te stellen dat
dit in de praktijk door Postnl wordt teruggebracht naar...... uiteindelijk 3!
wo/vr... daluren... dat gaat straks net als de maandag.

Dat hoop ik niet hoor , Willemien want dat zou voor jullie betekenen dat je op di/do/za je een slag in de rondte moet
gaan werken om het in die uren te kunnen doen...
en je kiest er ook bij postnl ws voor om minimaal 3 (deel) dagen aan het werk te zijn..

maar dat is toch eigenlijk al een beetje zo?

230
@postbode 21
Ik werk altijd al de drie piekdagen en twee daldagen, heb een contract van 15 uur nl. En tot nu toe is het zo dat er op de wo en vr meer post is als op maandag. Op maandag werken bij ons nog vier pbz en die lopen allemaal 4 wijken weg en over die vier wijken moeten ze ong twee uur over doen. Op wo en vr heb je gewoon een ochtendwijk of een middagwijk of zoals de meeste bij ons een ochtend en middagwijk. Kan je nog niet zeggen hoeveel tijd er vor onze wijken staat, is ons nog niet verteld, we schrijven nu onze werkelijk gewerkte uren op sinds de invoering van georoute en over een paar weken wordt er gekeken of praktijk en theorie overeenkomen.