Moeilijk: ja. Onmogelijk: nee.
En bedenk maar zo: als het makkelijk was, dan kon de TC het zelf wel...
Ik heb het vermoeden dat er op eerste en tweede paasdag grote opruiming wordt gehouden in de sorteercentra en dat wij daarom op dinsdag geen maandagrooster maar een dinsdag rooster moeten draaien. Het zou zomaar eens kunnen.
Hoe dan ook, dat speelt zich allemaal af op een niveau, veel hoger dan waarop wij operationeel zijn. Ik kan alleen maar zorgen dat de post in de depots waar ik (af en toe) kom iedere dag weg is zodat de klachten niet uit de postcodes 5011 en 5012 komen. Als er per depot 1 zo'n gek is, dan zijn de problemen ineens voor 80% opgelost.
Durf jij zo'n gek te zijn? Ik wel. Ik trotseer ook de tijdelijke hoon van collega's die denken dat ze 'TNT kunnen straffen door een bundel tot morgen te bewaren'. Die collega's beseffen niet dat ze daarmee in feite werk weigeren en dus op staande voet ontslagen kunnen worden. Dus die ene gek per depot die de zaken een beetje recht trekt, redt daarmee de loopbaan van de medewerker die denkt stoer te zijn.
Die hoon duurt trouwens nooit lang want als er weer eens iemand wil snipperen op zeer korte termijn dan wordt er dankbaar een beroep gedaan op die ene gek die altijd voor iedereen klaar staat.
Het kan verkeren.... Maar hoe dan ook: alleen wij, bezorgers, kunnen dit bedrijf duurzaam redden. Niet door te klagen (nederlandse mentaliteit) maar door actie (amerikaanse mentaliteit). 'Consider it done', in plaats van 'Eerst met de bond overleggen'. Want S&D wil dolgraag de TV gidsen overnemen en deze keer herhalen ze niet de fout uit 2010!!!