postbode7 schreef:Ja, het zal wel dat niet alles getraceerd kan worden. Maar het aantal klachten in het programma Meldpunt (dat ik zojuist heb bekeken) is toch wel érg groot. Wijken die blijven staan, post die in de bosjes, sloot of eigen kelder terecht komt i.p.v. bij degene voor wie het bestemd was. Pakjes die niet aankomen, opengescheurde enveloppen (wie doet zoiets in hemelsnaam?). En het is inderdaad extra triest dat je vrienden of familie niet op de begrafenis kunnen komen omdat ze de uitnodiging daartoe niet ontvangen hebben. Of mensen die de deurwaarder aan de deur krijgen omdat ze de rekening niet betaald hebben, simpel omdat ze die nooit ontvangen hebben en de herinneringen evenmin. Dan kun je toch ook niet betalen! Ja, vroeger waren die postbodes beter. Toen hoorde je nauwelijks van fouten of niet bezorgde post. Nu schijnt het regelmatig voor te komen. Als de klanten van PostNL dat zien, zullen wij van Sandd in 2012 vast extra veel post krijgen. Laat die post maar komen incl. de post van Netwerkvsp. Komt de Veronica misschien ook weer terug. Nou. dan krijgen wij het vet druk.

Hoeveel klachten waren er precies binnengekomen bij Meldpunt? Ik kan me niet herinneren dat er een aantal genoemd werd. Verder moet je ook niet vergeten dat PostNL een volume heeft van 4 miljard poststukken per jaar. Ter vergelijking: bij Sandd is dat 420 miljoen. Als wij 10x zoveel post bezorgen als Sandd is de kans op klachten statistisch gezien ook 10x groter. Dat betekent dan niet dat wij het slechter doen dan Sandd.
Verder ben ik ook niet verbaasd dat uit sommige zendingen het presentje was verdwenen. Het is jammer dat Meldpunt niet aangeeft of het in deze gevallen de sleutelhanger betrof of de muismat, maar ik durf te wedden dat het de sleutelhanger was. Als je een sleutelhanger verzendt in een papieren envelop A4-formaat dan is dat vragen om problemen. De kans is dan aanwezig dat de sleutelhanger in de sorteermachine, dwars door het papier heen scheurt (wet van behoud van energie). Dan krijgen mensen een opengescheurde lege envelop en is het meteen de postbezorger die voor dief wordt uitgemaakt, terwijl de schuld gewoon bij de afzender ligt, die de boel niet deugdelijk verpakt heeft.
Het is natuurlijk jammer als tijdkritische post te laat arriveert, maar Sandd lijkt me dan niet echt het alternatief. Die bezorgen sowieso maar 2x in de week, en als er daar een zending in een verkeerde bak wordt gesorteerd duurt het minstens een halve week voordat de fout is hersteld.
Ik zal de eerste zijn om toe te geven dat er kwaliteitsproblemen zijn bij PostNL. Maar ik heb wel het idee dat het schromelijk wordt overdreven, en uit proportie wordt gehaald. En zodra er een brief verkeerd wordt bezorgd, of te laat, of niet, dan wordt er meteen naar de postbezorger van PostNL gewezen. Terwijl de fout ook bij een concurrent kan liggen. Steeds meer zie je op poststukken alleen maar staan Port Betaald, en geen bedrijfsnaam. En zelfs als je een bedrijfsnaam kan afleiden uit de code onder de adresregel, dan zegt dit ook niet alles. Ik heb voor VSP gelopen met post waar TNT op stond, ik heb voor TNT gelopen met post waar VSP op stond, en ik heb de laatste tijd bij mijn PostNL post heel vaak blauwe brieven er tussen zitten met een Sandd-code!
En vwb de Veronicagids: die is naar PostNL teruggegaan omdat Sandd niet op donderdag wilde bezorgen!